Abarth 500C 1.4 16V T-Jet: Prostě Ferrari!

Carlo Abarth byl sice původem Rakušan a pětistovka se vyrábí v Polsku, přesto z Abarthu 500C září Itálie na všechny strany. Chcete hezké, rychlé, ale taky nepraktické a žravé... ferrari za půl milionu?

Už na první pohled je jasné, že abarth hraje jinou ligu než běžná pětistovka. Dvoubarevný (příplatkový) lak, efektní litá kola, celokožený interiér, to vše zabalené do retrostylu šedesátých let, tvoří celek, za kterým se každý kolemjdoucí ohlédne. Za vzhled má abarth jedničku.

 Automobily Abarth 500C 1.4 16V T-Jet: Prostě Ferrari!
Jestliže některým autům se říká „babolap“, pro holky-řidičky představuje kabriolet od abarthu typický „klukolap“.

Pohonné ústrojí nezůstalo zevnějšku nic dlužno. Abarth 500C dostal přeplňovanou zážehovou čtrnáctistovku o výkonu 103 kW, která fiátku se štírem ve znaku uděluje nečekanou dynamiku.

Motor vydá pocitově rozhodně za víc než 140 koní a nedostatkem zátahu netrpí ani při vysokých dálničních rychlostech. K tomu všemu má skvělý zvuk, v kombinaci se stahovací střechou těžce návykový. Jen je třeba jezdit na mód Sport, bez něj je totiž motor neuvěřitelně líný. Spotřeba paliva se při ostřejší jízdě držela okolo 11 l/100 km (nejmenovaný kolega jezdil za 14), ve městě klesá k sedmi.

 Automobily Abarth 500C 1.4 16V T-Jet: Prostě Ferrari!
Poloha za volantem odpovídá základní pětistovce. Sedí se vysoko, ale lze si zvyknout. Sportovní sedadla hezky vypadají, v zatáčkách však moc nepodrží a mají velmi omezený rozsah nastavení. Středový panel tlačí řidiče do kolena.

Celkový dojem z jízdy bohužel sráží robotizovaná pětistupňová převodovka, která – podobně jako naprostá většina konkurenčních „robotů“ – zabíjí plynulost přepravy, což vadí zejména při klidné jízdě. Při sportovním svezení, kdy řadíte na vrcholu výkonové křivky, však dokáže převodovka přehodit „kvalt“ dostatečně rychle a s potřebnou razancí. Spolupráce s dobře umístěnými pádly pod volantem se pak stává docela přátelskou. I tak ale berte manuál, ušetříte nervy.

Podvozek by snesl přirovnání k motokáře. Je tvrdý, ale hravý, bez známek nedotáčivosti. Široká kola v rozích karoserie lepí vůz spolehlivě k asfaltu, uvést do činnosti ESP vyžaduje hodně snahy (nebo chybu). Příjemně potěší i podélná stabilita při vyšších rychlostech, excelentní brzdy nevadnou ani po desítkách kilometrů ostré jízdy. Tohle auto funguje.

Ve městě se stává miniaturní kabriolet králem stylu. Abarth není o nic míň obratný než běžná pětistovka, všude se protáhne, všude zaparkuje. Mrzel však poměrně malý rejd, způsobený pravděpodobně prostorově náročnější zástavbou pohonného ústrojí, a cukavé manýry robotizované převodovky. Při stažené střeše rovněž zapomeňte na výhled vnitřním zpětným zrcátkem.

 Automobily Abarth 500C 1.4 16V T-Jet: Prostě Ferrari!
Tvarování volantu mi nesedlo – v místech úchopu jsou jeho ramena příliš tlustá. Alespoň že pádla řazení jsou umístěna šikovně.

Uvnitř odpovídá Abarth „standardní“ pětistovce; vepředu se pohodlně usadí dva dospělí, vzadu je místa pomálu. Zavazadlový prostor pojme pouze nezbytnosti na víkendový výlet, navíc při stažené střeše je do něj omezenější přístup. Hifi nadšence příjemně potěší výborná příplatková audiosoustava Interscope.

Za půl milionu jde samozřejmě o vůz, který si koupí málokdo. Městské vozítko, které nejlépe funguje mimo město? Takovou otázku si však kupci v žlutočervených showroomech nepoloží. Levnější ferrari totiž k sehnání není…

Ceny
Základní cena                            470 000 Kč
Cena testovaného vozu              593 400 Kč

 Automobily Abarth 500C 1.4 16V T-Jet: Prostě Ferrari!
Na tak nízký objem má motor úžasný mechanický zvuk. Akustika není uměle doháněna výfukem.


Vydáno: 12. 10. 2011

Autor: Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Fiat 500 bazar