Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD (125 kW) - Nafta, která baví

Když vám příjde základní motor 1,9 JTD slabý a pětiválec 2,4 JTD příliš těžký, máte už jen dvě možnosti. My jsme vybrali nový italský dvoulitr 2,0 JTD a měli jsme z toho radost.

K nejnovějším motorickým přírůstkům Alfy 159 patří nejen nový zážehový motor 1,8 TBi (147 kW), ale taky předmět našeho dnešního testu - turbodiesel 2,0 JTDM se 125 kW a 360 Nm.

Tah na Euro 5

Nový naftový dvoulitr se poprvé objevil v létě 2008 v Lancii Delta v provedení se 121 kW. Loni přišla jeho silnější varianta se 125 kW do modernizované Alfy 159, v níž tvoří nejsilnější čtyřválcovou naftovou motorizaci. Nad ním jsou i nadále k dispozici pětiválce 2,4 JTD se 147 resp. 154 kW.

Pokračovatel populárního 1,9 JTD (110 kW) je s ním v úzkém příbuzenském vztahu. Výchozí blok dostal větší vrtání (83 mm místo 82 mm), které vyústilo ve větší zdvihový objem (1956 místo 1910 cm3). V duchu aktuálního trendu se zmenšil kompresní poměr ze 17,5:1 na 16,5:1, motor má zcela nové turbodmychadlo a při studených startech vypomáhají nízkonapěťové žhavicí svíčky umožňující minimalizaci žhavicích časů. O čistotu výfukových plynů na úrovni normy Euro 5 se vedle sofistikovaného motormanagementu stará tzv. EGR-modul, v němž je integrován systém recirkulace výfukových plynů a filtr pevných částic, umístěný v těsné blízkosti spalovacího motoru.

Kultivovaný silák

Z hlediska konstrukce, objemu a uspořádání dnes už klasický naftový čtyřválec je předurčen k roli mírně nadprůměrné motorizace ve střední třídě. Jeho výkon patří k lepšímu třídnímu průměru, ale motoráři Fiat Powertrain Technologies naštěstí nemuseli hnát momentová ani výkonová maxima do extrémů, protože v motorové hierarchii Alfy je stále místo i na velké naftové pětiválce. To se pozitivně odrazilo na kultivovanosti v ovládání a ochotě motoru ke spolupráci v širokém otáčkovému pásmu.


 

Samotný zvuk motoru po startu možná není tak dokonale tlumený jako v Renaultech nebo Citroënech této velikosti, ale vibrace se nepřenášejí ani do volantu ani do podlahy. Za jízdy mizí i zbytek charakteristické vibroakustické kulisy.

Rozjezd je bezproblémový. Spojka je snad o něco tvrdší než by ženy-řidičky uvítaly, ale pánům bude trocha síly aplikované na pedály dávat intenzivnější pocit řízení auta. Stejný efekt má i řazení. Kulisa je přesně vymezená, ale řadička musí překonávat mechanické odpory, připomínající staré dobré časy. Zkrátka nic pro vyznavače automatů nebo dvoupedálového pohodového uspořádání řidičova pracoviště.

Když chcete, dokáže motor dlouhodobě fungovat těsně pod 2000 min-1, ale i nad 4000 min-1. Otáčkové maximum ve 4900 min-1 není tak nesmyslné jako tomu bylo ještě nedávno, ale i při rychlejší jízdě zřejmě budete využívat klasické rozmezí 2000 a 4000 min-1.

Lepší podvozek a (stále) vyšší spotřeba

Asi největším překvapením tohoto setkání se stopadesátdevítkou byl podvozek. Po odlehčení, se sedmnáctipalcovými koly a s pneumatikami Pirelli Sottozero II, předváděla Alfa přesně to, co se po ní chce. Přijatelně komfortní odpružení, jistotu na dálnici, ale hlavně v rychle projížděných zatáčkách a na okreskách s horším povrchem. Tam, kde před modernizací a s velkými koly Alfa ráda odskakovala, dnes drží stopu, tlumí příkladně nerovnosti a ubírá řidiči práci tím, že jede právě tam, kam ji pošlete. Tak nějak si představujeme kombi pro každý den, které občas nabídne i nějaký ten řidičský zážitek.


 

Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund není na sportovní kombi nic převratného, ale když se na tuto Alfu budete dívat jako na trochu rychlejší manažerský automobil, jako jsme to udělali my, jde o více než přijatelný čas. Podobně výkonná konkurence navíc nebývá výrazně rychlejší...

Trochu víc zamrzí, že vyšší spotřeba zůstává slabinou Alfy 159 i po snížení hmotnosti a instalaci nového turbodieselu. I když se hodně snažíte, nedá se s naším kombi jezdit za méně než 5,5 l/100 km. Konstantní rychlost 100 km/h znamená na šestku možná zbytečně vysokých 1950 min-1 a odběr na úrovni 6 l/100 km. Dálniční rychlost 130 km/h odpovídá spotřebě 7,8 l/100 km. Škoda.

Když vítězí krása nad praktičností

Titul nejkrásnějšího kombi střední třídy patří Alfě 159 SW už několik let. Tedy přinejmenším v rámci evropské automobilové produkce. Aktuální provedení se prakticky neliší od toho, které v březnu 2006 Alfa představila v Ženevě. Ke standardu naší motorizace a výbavy Distinctive patří 17palcová kola z lehkých slitin, 7 airbagů, tempomat, dvouzónová automaticky regulovaná klimatizace, kompletní elektrická výbava nebo autorádio s CD a MP3 přehrávačem.

V perfektně vyrobeném a kvalitně sestaveném interiéru najdete vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou nebo typická sportovní sedadla s nastavitelnou výškou i sklonem sedáku. Když zrovna neholdujete špičkové italské kůži, jsou sedadla čalouněna příjemnou a exkluzivně působící tkaninou Alfatex. Přístrojová deska má svůj nezaměnitelný charakter, použitými materiály a provedením odpovídá standardům prémiové části střední třídy.

Srovnání s největšími kombi ve třídě odhalí menší rozměry interiéru v podélném a vertikálním směru, horší přístupnost tlačítek klimatizace na středovém panelu, obtížnější nastupování na zadní místa a taky malý a špatně přístupný zavazadelník.

Dobře vybavená Alfa za cenu dobře vybavené Octavie

Alfa Romeo 159 nezopakovala úspěch takřka legendární Alfy 156, ale v Miláně to nevzdali. Ve čtvrtém roce její životní dráhy výrobce vylepšil, co se dalo. Dobrou zprávou je, že je to znát hlavně za jízdy: Zmizelo odskakování kol na špatném povrchu, zlepšilo se tlumení nerovností i ovladatelnost relativně těžkého auta.

Nový turbodiesel považujeme za nejrozumnější motorickou volbu aktuální nabídky. Není sice nijak zvlášť úsporný, zato nabízí dostatek snadno dávkovatelné síly, kultivovanost a střední třídě přiměřenou dynamiku. To vše se dnes prodává za ceníkových 803 tisíc korun. Kráska v ceně Octavie RS není tak praktická jako většina konkurentů ve střední třídě, ale výrazně boduje stylem, šarmem a originálním a hodnotně působícím interiérem.


 

První cena vozu647.000,- Kč (159 SW 1,8 MPI Progression, 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací803.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu803.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků803.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)

Plusy

  • Pružný motor, který se rád nechává vytáčet
  • Dobré utlumení podvozku
  • Přijatelný komfort i na pneumatikách 225/50 R17
  • Kvalitní interiér
  • Výrazné boční vedení sedadel
  • Údržba na 3 roky/120.000 km zdarma

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Složitá dostupnost údajů palubního počítače
  • Podprůměrný objem zavazadelníku, malý vstupní otvor
  • Horší přístupnost ovladačů panelu klimatizace

Vydáno: 18. 01. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Alfa Romeo 159 bazar