Alfa Romeo Brera 2,4 JTD Q-Tronic - Bílá paní

Dali jsme si dostaveníčko s krásnou italskou ,,modelkou", která pod bílou róbou ukrývala naftový pětiválec 2,4 JTD a 6stupňový automat Q-Tronic. Jak rande dopadlo?

Pohled na rodokmen

Sličná Brera navazuje na koncept vozu, který byl představen již v roce 2002 na autosalonu v Ženevě. Studie vznikla pod taktovkou známého návrháře Giorgetta Giugiara a pod kapotou šviháckého kupé byl podélně uložený vidlicový osmiválec s výkonem 294 kW, který pocházel z Maserati.

Samotná sériová podoba krásného kupátka byla představena o tři roky později, opět na výstavě ve švýcarské Ženevě. Brera nahradila původní kupé GTV. Alfa Romeo se po designové stránce od konceptu příliš neodchýlila, ale protože s osmiválcem se do sériové Brery nepočítalo, museli příznivci silných strojů vzít zavděk vidlicovým šestiválcem 3,2 V6 JTS o výkonu 191 kW (260 k). Test Alfy Brery s šestiválcem jste si mohli přečíst již v březnu 2006. Základní pohonnou jednotkou Brery je benzinový čtyřválec 2,2 JTS s výkonem 136 kW (185 k). Ve sbírce testů Brery na Auto.cz je i videotest Roadlook.tv: Alfa Brera - magnet na ženy.

Co chybí? Naftový pětiválec 2,4 JTD (147 kW). Tady je.

Bella macchina!

Šestice hlavních světlometů, tři na každé straně, lehce zamračený výraz díky hraně kapoty, kterou asi komisaři Euro NCAP nevidí příliš rádi a otvor pro přísun vzduchu do motoru ve tvaru štítu. Pěkné, to bezesporu, ale to už přece známe ze stopadesátdevítek! Italská automobilová krása se naštěstí zatím nestačila okoukat a paradoxně k tomu přispívá i relativně menší rozšíření praktičtějších příbuzných Alf 159.

 

Při pohledu z boku je to už výrazně lepší: dynamická linie se prokresluje až do zadních světlometů a tvar kapoty, doplněn o decentní přítlačnou lištu je osvěžující. To nejlepší přichází teprve tehdy, když se díváte na záď: sdružené zadní svítilny, opět v jedné řadě se zamračeným pojetím, jsou doplněny o čtveřici koncovek výfukového systému a masivní zadní nárazník. Mimochodem, taky vás napadlo proč musí mít pětiválec čtyři koncovky výfuku? Je to moc nebo snad jedna k dokonalosti chybí? Diktát italského designu se projevuje i takovými paradoxy. Koneckonců, každý nemusí na první pohled vědět, že má tato Brera jen mírně nadstandardní konfiguraci válců, do nichž se navíc vstřikuje neurozené palivo...

Přístrojová deska i středový panel jsou známé z modelu 159 jen s drobnými změnami v detailech. Černo-stříbrná kombinace působí stylově, stejně jako poctivě vyhlížející elektronický klíč zasazený do kovového pouzdra a volant s kruhovým středem jako za starých časů. Titanový finiš na středové konzole posunuje interiér do lepší společnosti.

I z fotografií je jasné, že přístup k panelu automatické klimatizace není právě nejsnazší. Když je volič v poloze D, je to jen o trochu lepší. Startování tlačítkem je módní záležitost, ale praktičtějším řešením by rozhodně bylo startování zatlačením klíče do štěrbiny, kam jej tak jako tak musíte vložit.

Goliáš v malém kupé

Když jsem si Breru přebíral od kolegy v Praze, celou dobu na mne koukal, zda se za volant poskládám. Byla to tak trochu i zkouška, zda si tohle líbivé kupé může pořídit i člověk mírně nadstandardních rozměrů. Přeci jen, vůz této kategorie si budou pořizovat spíše pánové od středního věku výše... Se svými 191 cm jsem se pohodlně usadil, ale sedačka byla v maximální poloze vzadu a dole. Na zadní sedadla si za této situace nesedne ani malé dítě.

 

Příplatková sportovní sedadla s elektrickým ovládáním a pamětí poloh měla výborné boční vedení, dobře podepírala stehna i záda. Kůží obšitý tříramenný volant dobře padl do ruky a dvojici tlačítek na ovládání audiosystému pochopí každý. Pod volantem jsou "pádla" řazení automatické převodovky Q-Tronic.

Zpracování interiéru je bezchybné, hned při prvním usednutím za volant na vás dýchne komfort a všude jsou vidět jen kvalitní materiály, jako je kůže nebo hliník. Mínusem Brery je špatný výhled z vozu šikmo nahoru, při jízdě po městě často nevidíte na semafor. Neduh lze eliminovat odsunutím roletky střešního okna, což je jeden z argumentů proč za prosklenou střechu zaplatit 32.000,-Kč.

Zadní sedadla jsou opravu jen pro nouzový přesun pasažérů, v praxi spíše slouží jako odkládací prostor na kufřík či kabát. Zavazadlový prostor má Brera na svou třídu celkem objemný, v základu nabízí rovných 300 l a při eliminací nevyužitelných zadních sedadel lze kufr zvětšit až na 610 litrů! Vysokou nakládací hranu jistě všichni alfofilové dokáží omluvit, vždyť zezadu je tak krásná...

Motor a jízdní dojmy

Alfa Romeo pro Breru nachystala naftový pětiválec 2,4 JTD ve dvou variantách: s manuální převodovkou je výkon nastaven na 154 kW (210 k) v 4 000 ot./min a námi testovaná verze s 6stupňovým automatem má 147 kW (200 k) ve stejných otáčkách. Přitom maximální točivý moment je u obou převodovek rovných 400 Nm.

 

Pokud jste zvyklí jezdit s dieselovým autem pod hranicí 2 000 otáček, asi nebudete s Brerou spokojení. Agregát moc netáhne a nechce se mu do otáček. Ale po překročení "magické" mety 2 000 ot/min se motor dostane do tempa a tahá jako býk. To už je jiná písnička. Že je efektivní přeplňování celkem věda ukazuje neustále jeden z budíků na středové konzole, který ukazuje plnicí tlak turbodmychadla. Jeho velikost nemá jednoznačnou spojitost s otáčkami, výrazně do celého procesu promlouvá zatížení motoru.

Odhlučnění motorového prostoru a kabiny je dobré ve všech případech, ať už jedete v nízkých nebo vyšších otáčkách. Nepříjemný zvuk od proudění větru nastupuje díky aerodynamickému tvaru auta až daleko za hranicí povolené rychlosti.

Automatická převodovka Q-Tronic řadí spolehlivě a bez zbytečně dlouhých prodlev. Brera s naftovým motorem a automatem zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 8,3 s, což je slušné, ale s časem pod 8 s by to bylo u sportovního kupé lepší. Dvě stovky koní a čtyři stovky newtonmetrů se perou s 1595 kg pohotovostní hmotnosti. A to už prosím hlavní odtučňovací kúra proběhla...

Nastavení odpružení je tvrdší, což je na sportovně laděné auto jen dobře, ale posádka újmou na komfortu při jízdě netrpí. Podvozek zvládá i velmi slušnou sportovní jízdu a podrží řidiče v řadě situací. Při rychlejším průjezdu zatáčky se Brera chová hodně neutrálně, netrpí nedotáčivostí, typickým neduhem pro předokolky s těžkým turbodieselem nad nápravou.

Sem tam sportovněji a rychleji střižená zatáčka (kdo by odolal, že?) a automatická převodovka se podepisují na vyšším apetitu naftového motoru. Alfa Romeo uvádí spotřebu 11,4 l (město), 5,8 l (mimo město) a 7,9 l (kombinovaná spotřeba) na 100 km. Z týdenního testu Brery mám v diáři poznámky o spotřebě, kde se trefím jen do městské spotřeby: 11,7 l na 100 km. U spotřeby mimo město byl průměr při transferu Praha-Brno o D1 při cestovní rychlosti 130 km/h na tempomat 9,2 l. Celková kombinovaná spotřeba na závěr testu byla přes 10 l na 100 km.

Závěr

Alfa Romeo Brera má působivý design a díky tomu přitahuje pozornost širokého okolí. Neznám snad nikoho, komu by se nelíbila. Testovaný naftový pětiválec odkrývá své karty až po překročení 2 000 ot/min a spolu s 6stupňovým automatem se rychlejší jízda odrazí na spotřebě. Výhoda úspornějšího provozu je dost relativní. Deset litrů se zdá být dost, ale benzinové motory Alfy si řeknou o ještě větší porce.

Testované auto je spíše v kategorii malého komfortního GT, pokud uvažujete o pořízení sporťáku, zvolte raději Breru 3,2 V6 JTS, třeba ještě navíc s 18palcovými koly. V ní bude vaše racingová dušička mnohem spokojenější a pokud netrváte na automatu, připlatíte za výbušný šestiválec jen o 20 tisíc víc.

Kdo hledá prostorné a pohodlné GT 2+2 na dlouhé cesty, měl by před koupí Brery zvážit, zda je pro něj interiér dostatečně velký. Jestliže uznáte, že vám stačí, nezbývá než se všemi smysly zamilovat třeba do takové bílé paní, jakou jsme jezdili my.

 

První cena vozu845.000,- Kč (Brera 2,2 JTS)
První cena vozu s testovanou motorizací1.000.000,- Kč (Brera 2,4 JTD)
Základní cena testovaného vozu1.061.000,- Kč (Brera 2,4 JTD Q-Tronic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.297.700,- Kč (Brera 2,4 JTD Q-Tronic)

Plusy

  • dokonalý design
  • jízdní vlastnosti
  • dobře zpracovaný interiér
  • velký zavazadlový prostor

Minusy

  • špatný výhled z vozu šikmo nahoru (na semafory)
  • vysoká pohotovostní hmotnost
  • obtížně přístupný ovládací panel automatické klimatizace
  • příliš mnoho společného s modelem 159
  • vyšší spotřeba

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Alfa Romeo Brera bazar