Alfa Romeo Spider 3,2 V6 JTS - Technokráska

Uhrančivý vzhled doplňuje ve vrcholném provedení Spideru moderní pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem TwinDiff. Jaké jsou přednosti a slabiny tohoto vozu jsme zjišťovali uprostřed letošního léta.

Italský plnokrevník nastoupil na pozici svých elegantních předchůdců s poněkud pozměněným DNA. Subtilní Spidery 60., 70. a 80. let vystřídaly mohutnější modely v 90. letech a podobný trend pokračuje i nadále. Design má navíc mnoho společného s kupé, které je vlastně jen větší hatchback a také s řadou 159, která proti svému slavnému předchůdci 156 výrazně povyrostla. Jak se tedy italští designéři utkali s italskými techniky při stavbě nového Spideru?

Automobilová krása...

...je v Itálii jako doma. I když se dnes často automobilky spoléhají na své designéry a slavná studia mají zdánlivě méně práce, občas se s prestižním logem tvůrců setkáme i dnes. Je to i případ Spideru, jehož design vznikl ve spolupráci s Pininfarinou. Tato firma také dvojici Brera/Spider ve svém montážním závodě San Giorgio Canavese pro Alfu Romeo sériově na zakázku vyrábí.


 

Příbuznost Spideru, Brery a řady 159 se výrobce ani trochu nesnažil maskovat, a tak se zdá, že všechno designérské a konstrukční úsilí bylo namířeno dozadu za A-sloupek karoserie. Tam začíná bohatě otevřený interiér, který si na rozdíl od Brery, nehraje na 2+2místnou konfiguraci, a to je jen dobře. Vysoké boky roadsteru, kterému Alfa říká Spider obklopují posádku a my začínáme tušit, že ani přes vysoký výkon (191 kW) vrcholné verze to nebude ryze sportovní svezení. Ještě před nastoupením vás mají okouzlit detaily jako jsou chromované dveřní kliky, zamračená koncová světla, víko zavazadelníku s firemním logem a romantický nápis Spider uprostřed pod ním. Siluetě nelze upřít eleganci v otevřeném i uzavřeném stavu, i když plátěná střecha by mohla mít plynulejší tvary, bez viditelných výztuh.

Italská auta jsou opět krásná, ale s tím souvisí i určitá nepraktičnost. Ne, zavazadlového prostoru se to výjimečně netýká. Ten má na dvoumístný roadster slušných 235 litrů (včetně prostoru pro rezervu), střecha jej vůbec neomezuje, a dobrá je i jeho využitelnost díky dobré hloubce a pravidelnému tvaru. Designéry začnete proklínat a srdce vám začne krvácet na každém druhém retardéru, který se potká s dlouhou a nízkou přídí. Překvapivě se to děje i na větších terénních nerovnostech (viz třeba příčný přejezd vyjeté koleje ve městě), což se může stát Alfě osudné zejména ve vyšších rychlostech. Přistupujete-li k Alfě zezadu, pozor na krásné, ale nebezpečně z profilu karoserie vystupující koncovky výfuků. Ještě dlouho po zastavení Spideru pálí jako čert a při manipulaci se zavazadly jsou připraveny bolestivě poznamenat vaše lýtka.


 

Zavazadlový prostor lze otevřít třemi způsoby. Dálkovým ovladačem, tlačítkem pod loketní opěrkou nebo nouzově (mechanicky) lankem za sedadly. Ani jeden způsob není právě uživatelsky přívětivý, ale trochu za to může elektronicky řízený mechanismus skládací střechy, který nefunguje máte-li zavazadelník otevřen.

Klimatizace a ventilace je výkonná, ale stejně jako u Brery je jen těžko přístupná, díky nevhodnému umístění ovladacích prvků za řadicí pákou.

Střecha sází na tkaninu

Spider dostal jako jeden z mála nových otevřených modelů klasickou látkovou střechu. Elektricky ovládaný mechanismus (ovládání tlačítkem před loketní opěrkou) ji složí za celkem dlouhých 25 sekund, aniž byste museli odjišťovat nějaké další mechanické pojistky. Naopak automobil nekompromisně vyžaduje nulovou rychlost, tak při pomalém popojíždění v koloně zřejmě nakonec trochu zmoknete. Zvuková ani tepelná izolace není pochopitelně příliš dokonalá, a tak i při natažené střeše je ve voze vyšší hluk od okolní dopravy, třebaže právě chcete absolvovat trochu klidnější jízdu.

Sedadla vypadají krásně (všimněte si vyšitého firemního loga), ale čalounění je snad až příliš "retro" a neposkytuje proto tolik bezprostředního kontaktu s vozem, jako sedadla v jiných Alfách (například sportovní sedadla ve147). Vysoko položené sedadlo řidiče je komfortním řešením, ale za volantem tak máte méně sportovní posaz, při kterém vyšším řidičům vykukuje hlava ven z vozu.

Za jízdy je posádka chráněna účinně právě tak dobře, jak vysocí jsou cestující. Osoby malého vzrůstu se budou ve voze cítit dobře i při 130 km/h, vyšším pasažérům bude na hlavu foukat už při 80 km/h. Větrná clona z čirého polykarbonátu se nedá jednoduše sklopit, je přes ni výborně vidět prostřednictvím zpětného zrcátka.


 

Jízdní vlastnosti...

...Alfy Spider jsou zásadně ovlivněny dvěma faktory. Prvním je vysoká pohotovostní hmotnost, která je v rámci otevřených dvoumístných roadsterů vyšší než u konkurence. Částečně za to může vyspělý systém pohonu všech kol s poctivou konstrukcí (moderní mezinápravový diferenciál TwinDiff, jako nástupce řady TorSen C od německého dodavatele ZF) , který dává zapomenout na prokluzy i při sebeprudším rozjezdu. V zatáčkách by asi také bylo všechno v pořádku, včetně velmi mírné přetáčivosti na limitu, kdyby se karoserie při jízdě nekroutila. Cítit je to jaksi samozřejmě na třesoucím se rámu čelního skla, který se rozvibruje i při přejetí menších nerovností. Horší však je to, že při rychlejší jízdě dochází ke kroucení celé karoserie, které pak mění polohu uchycení kol a účinek pečlivě naladěné geometrie náprav (v rozsazích desetin úhlových stupňů) a vedení kol složitými kinematickými systémy, pak je ten tam. Korekce směru jízdy v zatáčkách jsou proto nutné, držení optimální stopy vyžaduje pozornost řidiče.


 

Jízda běžným rychlostmi je o poznání klidnější, tady byste se však obešli i bez pohonu všech kol. Promenádní korzování s tisícovkou otáček na otáčkoměru jde Alfě náramně. Motor si brumlá krásným barytonem od volnoběžných otáček až do 3000 ot./min. Při výrazném přidání plynu ve vyšší rychlosti už není zvuková kulisa tak dramatická, brumlání se změní na úroveň ,,kultivovaný jekot" a tak koncernový motor GM s "italskou hlavou" generuje přijatelnou, ale ne právě omračující zvukovou kulisu. Skutečnost, že doby mechanicky precizních stojů, které se nespoléhaly ani trochu na elektroniku jsou pryč, dokazuje přímé vstřikování paliva do válců, které dalo vozu také třípísmennou zkratku do názvu - JTS = Jet Thrust Stoichiometric (více je ve starším testu Alfy Romeo Brera 3,2 V6 JTS). Ani omezovače otáček už ,,nejsou to co bývaly". Souvislé pole "zakázaných" otáček začíná na 6700, jenže při nízkých rychlostech omezovač zastaví další akceleraci již na 6200 ot./min, vy vysokých naopak lze donutit ručku ciferníku otáčkoměru k zákrytu s metou 7000 ot./min.

Spotřeba paliva je vyšší, než bychom od přímovstřikového motoru tohoto objemu čekali. Po 9 l/100 km se prakticky nelze dostat ani při extrémně úsporné dálniční jízdě s průměrnou rychlostí 100 km/h. Jedete-li průměrně 130 km/h lze z palubního počítače odečíst spotřebu 11,4 l naturalu 95 na 100 km. Městské pojížďky končí podle vašich dynamických požadavků mezi 13-17 l/100 km a k ještě vyššímu apetitu se dostanete při velmi dynamické jízdě.

Závěr

Krásná, ale těžká. Spíše plnoštíhlé Alfě Spider nelze upřít šarm, ale řidiče, který hledá sportovní svezení a vybírá podle parametrů (191 kW, 322 Nm, vyspělý pohon všech kol se třemi diferenciály) musíme nasměrovat k prodejci na zkušební jízdu. Spider je totiž více než sportovním spíše požitkovým autem, které dokáže nabídnout vlastnosti otevřeného vozu a přitom je komfortní a rychlý současně.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Alfa Romeo Spider bazar