Audi A3 2012: Prémiový předvoj

Audi A3 nás zajímalo nejen jako novinka ingolstadtské automobilky, ale i jako první model na platformě MQB a s novými motory. Jak tedy vypadá budoucnost koncernu VW?

Koncern VW pokračuje ve své tradici a podobně jako minulá generace A3 přišla jako první s podvozkem PQ35, který následně dostal golf, octavia a další, tak i ta současná přichází jako první se zcela novou platformou MQB. Přestože na prezentaci modelu tato zkratka nezazněla ani jednou, tak je to pravděpodobně ta nejzásadnější změna na novém voze. Po stránce designu se toho příliš neudálo a nezasvěcený člověk projde kolem nové generace bez povšimnutí, zato technologiemi je vůz nabitý celý.

Důkladnou odtučňovací kúrou prošla karoserie, kterou tvoří zčásti i hliník (kapota, přední blatníky), a ač se to z označení motorů nezdá, tak nové a odlehčené jsou i ony, celková hmotnost je tak nižší až o 80 kg. Premiéru si zde odbývají tři nové pohonné jednotky (viz rámeček). A aby toho nebylo málo, tak i do druhého nejmenšího audi přichází multimediální systém MMI, nechybí mu vychytávky typu zadávání písmen do navigace na touchpadu. Oproti podobnému způsobu zadávání v A6 je vychytanější o psaní rovnou na plošce všesměrového ovladače. Otáčením ovladače se pak v položkách menu pohybujete na druhou stranu, než čekáte. Celkové ovládání je tak stejně jako u velkých modelů za jízdy málo intuitivní a hodně odvádí pozornost, lepší je zastavit.

 Automobily Audi A3 2012: jízdní dojmy
Systém MMI se probojoval i do „á-trojky“, nastavovat lze celou řadu věcí včetně adaptivních tlumičů.

Zpracováním i výběrem materiálů nemá audi v nižší střední třídě konkurenci. Tvarově sice palubní deska nijak zvlášť nápaditá není a několik málo tvrdých plastů, které v dražších modelech značky nenajdete, A3 stále má. V rámci třídy se cítíte opravdu luxusně. Velkoryse jsou dimenzována sedadla a díky plynule nabíhajícímu bočnímu vedení krásně drží tělo v zatáčkách a naopak bočnice netlačí při dlouhé jízdě. Chytře jsou řešeny výdechy klimatizace připomínající letadlové motory, dají se všesměrově nastavovat a uzavírání se provádí otočením kovového kroužku.

Dekorace netvoří žádné laciné imitace ušlechtilých materiálů jako u focusu, i30 nebo octavie, naopak ve vyšší verzi jsou například výplně dveří měkčené a potažené kůží, stejně jako bočnice středového panelu. Ty jsou však bohužel nižší než v současnosti a při ostré jízdě, kdy se o ně opíráte, nepříjemně tlačí do nohy.

 Automobily Audi A3 2012: jízdní dojmy
Na praktičnost interiéru se myslelo i vzadu, šikovné jsou výsuvné držáky na pití, pojmou ale jen malé lahve.

A že se s novou A3 na novém podvozku dá jezdit opravdu na hraně, o tom nepochybujte. Na prezentaci jsme se bohužel svezli pouze s verzí quattro, takže soudit, jak jezdí klasická předokolka, nemůžeme. Přesto jsou i ve srovnání se stále výborným podvozkem současné verze patrné menší náklony karoserie v zatáčkách. Větší čitelnost při jízdě na limitu ale přičítáme spíše quattru.

Troufáme si tvrdit, že nový podvozek si bude i lépe rozumět s většími koly, zatímco v současnosti byly v českých podmínkách asi nerozumnější volbou šestnáctipalcová kola, tak teď by i sedmnáctky mohly platit za komfortní volbu. Na testovacích trasách Mallorky jsme na zapadlých silničkách nějaké ty poničené krajnice i drobné výmoly našli a testová „á-trojka“ je i na 18” kolech odfiltrovala s velkým nadhledem. Utlumením podvozku tak audi dohnalo i současné BMW řady 1. Samotná verze quattro posunuje průjezdy zatáček vysoko nad mez běžného používání. Nedotáčivý smyk potlačí včasné zapřažení zadních kol, řidič si poté musí jen pohlídat záď, která se při necitlivém přidání plynu začne předbíhat.

 Automobily Audi A3 2012: jízdní dojmy
Délka rozvoru je u novinky 2601 mm (+23 mm), karoserie se zkrátila o 1 mm (4237 mm).

Z testovaných motorů jsme vyzkoušeli modernizovaný agregát 2.0 TDI (110 kW), kromě zvýšeného výkonu (+7 kW), má o 0,3 l/100 km (4,1 l/100 km) nižší papírovou spotřebu a je o 5 kg lehčí. Po nastartování žádné výrazné změny nepociťujete, akusticky se projevuje stále stejně a ve větších modelech koncernu VW je odhlučněn o něco lépe. Při jízdě ale nijak neruší a naopak potěší zátahem už od 1400/min. Vhodně je odstupňovaná i převodovka, a tak lze ve městě bez problémů jezdit na čtyřku (1500/min) a na dálnici při 130 km/h není díky kratší šestce (2400/min) potřeba podřazovat. Řazení šestistupňové převodovky je tradičně přesné a lehké, zde už prakticky nebylo co zlepšovat.

Ve srovnání s většími modely, kde se vytratila zpětná vazba od řízení, nás „á-trojka“ potěšila přesným a příjemně tuhým řízením, které poskytuje dostatek informací od kol i při nízkých rychlostech. Z asistenčních systémů nás příliš nenadchlo automatické upozorňování na překážky, které během testovací jízdy dvakrát planě varovalo před protijedoucími vozy jedoucími ve svém pruhu. Naopak hlídání mrtvého úhlu funguje spolehlivě a na rozdíl třeba od focusu ho nematou stromy kolem silnice ani jiné překážky.

Audi A3 je jízdně zábavnější než větší modely, oproti současnému provedení nabízí lepší materiály a ještě vyváženější a jistější podvozek, který je velkým příslibem i pro budoucí octavii. Cenu pro český trh zatím Audi nezveřejnilo, v Německu se bude prodávat od 22 500 eur za verzi 1.4 TFSI. Na tamní trh přijde v srpnu, do Čech pak dorazí na konci září.


Vydáno: 23. 07. 2012

Autor: Martin Jeník (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Audi A3 bazar