Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes-Benz C 350 CDI Kombi

Jasně, jsou zábavná. Prémiová kombi střední třídy ale zvládnou i něco naložit. Nové BMW 330d vyzývá svoji konkurenci.

Slovní spojení lifestyle a kombi zní trochu absurdně. Podle toho prvního má auto dobře vypadat, to druhé pak požaduje maximální praktičnost. Čím ale chcete zdůvodnit cenový rozdíl oproti sedanu, když ne nárůstem přepravních možností? Tuto otázku si určitě často kladli i u BMW. A tak se nová "trojka" touring rozloučila se svažující se linií střechy ve stylu kupé, šikmým sklonem zadní části a členitým víkem zavazadlového prostoru. Jako by se v Mnichově vrátili k základům pojmu kombi: nová "trojka" má pořádný "kufr".

Pokud budeme porovnávat jen podle objemu zavazadelníku, je touring lehce před Audi A4 Avant, které při poslední generační obměně cílilo hlavně na dosažení ideálu krásy a potlačilo svůj praktický rozměr. Fandy BMW jednoznačně potěší to, že řada tři teď překonala i kombi třídy C od Mercedesu, které tradičně patří v praktičnosti k etalonům prémiového segmentu střední třídy.

 Automobily Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes C 350 CDI Kombi
Po sklopení trojdílného opěradla zadní lavice vytvoříte rovnou plochu.

Titul transportního mistra se ale nezískává jen za velikost prostoru pro náklad. Důležitá je i jeho využitelnost. A zde touring dokazuje, že to se změnou přístupu myslí opravdu vážně. Jako jediný hýbe pátými dveřmi pomocí elektromotorků a nabízí i přístup přes samostatně otvíratelné zadní okno, díky čemuž pohodlně a jednoduše naložíte menší nákupy. Tomu se říká náskok díky funkčnosti.

Péče tím ale nekončí: prostor v noci osvětlují LED lampičky, nakládací hranu ochraňuje (stejně jako v případě audi a mercedesu) kovová lišta. Roletka kryjící zavazadelník a dělicí síť jsou nově samostatné, mnohem snadněji se s nimi proto manipuluje. Upevňovací systém s hliníkovými kolejnicemi udrží drobnosti na svém místě a všechny tyto pomůcky můžete oproti předchůdci poskládat pod dno zavazadlového prostoru.

 Automobily Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes C 350 CDI Kombi
Jasná hvězda. Interiér kombi od Mercedesu působí hodnotně, překvapivě je ale sportovně nejužší.

Kvalita zpracování nekolísá. Snadno zjistíte, že stejnou péči jako první dvě třetiny vozu dostala i ta zadní. Působí totiž stejně hodnotně jako palubní deska, v jejím okolí a na středové konzoli ale najdete i tvrdé plasty a to už tolik prémiové není.

O to víc vás ohromí tuhost, kvalita a velikost karoserie. Nejen pocit z jízdy připomíná nyní spíše řadu pět. Trojkový touring se prostě stal velkým autem a takové Audi A4 Avant vedle něj působí jako drobek. Pocit velikosti se ještě umocňuje uvnitř.

My ale nespoléháme jen na dojem a interiér jsme důkladně přeměřili. Dominance BMW se potvrdila hlavně vpředu. Konkurenty řada tři poráží jak na výšku, tak na šířku, sedadla pak poskytují stehnům nejlepší podporu. Díky tomu budete pohodlně cestovat i do vzdálených končin a nebudete přitom unavení. Prodloužený rozvor vytváří dojem auta vyšší střední třídy. Pokud přemýšlíte nad řadou pět, měli byste si "trojku" vyzkoušet a zjistit, jestli by vám náhodou rozměrově nestačila. Tohle doporučení by v testu předchozích generací rozhodně nepadlo.

 Automobily Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes C 350 CDI Kombi
Typické audi tradičně znamená špičkový interiér. Ovládání a objem zavazadelníku má ale své mezery.

Nezapomeňme ale ani na změnu jízdního charakteru. Pokud v minulosti zazněla kritika na komfort jízdy, novinka může sloužit jako vzor moderních možností nastavení: v komfortním režimu zvládají příplatkové adaptivní tlumiče filtrovat nerovnosti přesvědčivěji než starší mercedesy. A čím větší díra, tím fungují lépe. Horší je to s koly, pneumatiky na příplatkových devatenáctipalcových discích ze sportovního M-paketu s nízkým profilem dobře netlumí a hučí.

I audi se představilo s adaptivním podvozkem, na dlouhých cestách ani na okreskách se ale A4 nedaří dosáhnout kvality "trojky". Z míry ji vyvedou krátké vlny i betonová dlažba, obojí odfiltruje jen s problémy. K pohodlí na dálkových trasách nepřispívá ani stoupající aerodynamický hluk v rychlostech nad 160 km/h. Situaci nezachrání ani nejlépe odhlučněný motor.

 Automobily Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes C 350 CDI Kombi
Jízdní zážitky. Stiskem tlačítka se "trojka" přemění ze sportovce na úsporného cestovatele.

Jízdní dynamika? Hlavní poznatky jsou dva. Mimořádně obratné BMW nechává audi na zakroucené silnici daleko za sebou. A4 quattro je jako jediná "čtyřkolka" v testu nedotáčivá, a to i v místech, kde "bavorák" ještě zrychluje a zatáčky projíždí s neutrálním přehledem. Obratný je i mercedes (s BMW druhá zadokolka v testu), který dává zapomenout na neohrabanost svých předchůdců. "Céčkové" kombi dokonce touring bez problémů stíhalo. Rozdíl se ukázal na utažených okreskách, kde vůz s hvězdou na přídi již trochu ztrácel a jeho reakce na pokyny volantem již nebyly tak spontánní.

Stejně se seřadily i motory. K dispozici jsme měli to nejlepší, co německá prémiová trojice ve vozech této velikosti nabízí: Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (180 kW), BMW 330d Touring (190 kW) a Mercedes C 350 CDI kombi (195 kW). "Trojka" je opět nejpřesvědčivější a po plném přidání plynu vyrazí, jako kdyby šestiválec poháněl o dvě třídy menší auto. Hmotnosti bohatě vybaveného vozu si ani nevšimnete, perfektně funguje i osmistupňový automat. Reaguje rychle a rychlosti řadí dostatečně brzo, takže naplno využívá dostupný točivý moment.

 Automobily Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes C 350 CDI Kombi

Šestiválec v Mercedesu se nevytáčí tak ochotně, v realitě ale nijak nezaostává. Spíš vás zaskočí jeho drsnější chod. A audi? Na silnicích nižších tříd i na dálnicích se snaží ze všech sil, aby protivníky příliš nebrzdilo. V přímém srovnání se ale třílitr nejeví tak suverénně.

Novinka ve stáji BMW se při měření spotřeby opět tlačí dopředu. Na normovaném okruhu bylo 330d téměř o litr úspornější než konkurenti. Ve smíšeném provozu během testu, při kterém se v něm vystřídalo hned několik řidičů, si vyžádalo 8,1 l/100 km (což bylo téměř o půl litru méně). Vzhledem k enormní pružnosti to jsou výborné výsledky.

Audi mu utíká jen v oblasti bezpečnosti, má totiž víc airbagů a o něco lépe v našich testech brzdí. A4 Avant stále není špatným vozem, spolu s o půl roku starším mercedesem ale už nepůsobí vyloženě svěže.

 Automobily Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes C 350 CDI Kombi

Vedle nového BMW se prostě věk zbylých kombi projevuje. Kromě užitečného zatížení Mnichovan v žádném parametru neztrácí a podařilo se mu napravit všechny nedostatky předchůdců. Na palubě má dokonce internetové připojení, nabízí head-up displej a mnoho asistenčních systémů (chybí mu jen automatické brzdění). Trojkový touring má totiž ve verzi 330d ambici stát se autem snů, neztratil stylový nádech sedanu a přidává k němu praktičnost. V cestě k masovému rozšíření mu tak bude stát hlavně vysoká základní cena 1 182 500 Kč. Je s ní sice levnější než audi a mercedes, ani tak se ale nejedná o malé peníze. Útěchou tak může být slabší 320d, se kterým se dá ušetřit pořádných 150 000 Kč.

Cena
Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro: 1 228 700 Kč
BMW 330d Touring: 1 182 500 Kč
Mercedes-Benz C 350 CDI Kombi: 1 240 800 Kč

 Automobily Audi A4 Avant vs. BMW 330d Touring vs. Mercedes C 350 CDI Kombi
Urozená kombi ovládají i přízemní přepravu, hlavně BMW.


Vydáno: 04. 02. 2013

Autor: Marcus Peters (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Audi A4 bazar