Audi A5 3.0 TDI quattro - Vítězství rozumu ve prospěch emocí

Pokračuje Audi ve stavbě aut pro řidiče nebo byly modely R8 a RS4 dva krátké světlé záblesky?

Je trochu záhadou, proč Audi dlouho váhalo s uvedením velkého čtyřsedadlového kupé. Studie představované od začátku 90. let byly jasným signálem, že potenciál, na rozdíl od samostatného rozhodování, Ingolstadtu nechybí. Čekalo se jedenáct let. Tolik uplynulo od ukončení výroby Coupé, postaveného na základě Audi 80/90. Je to tak dávno, že to stačilo nejen na změnu designu a techniky, ale i celého charakteru značky. Vyplatilo se zůstat jí věrný?

O Jaguaru E-type se kdysi psalo, že je prodlouženým penisem řidiče. Osobně si myslím, že auto je spíše alter egem. Maskou, kterou se kryjeme před blázincem zvaným silniční provoz. Také proto se výběr automobilu podřizuje naší osobnosti. I z hlediska designu. Chcete příklad úspěšného, sebevědomého, až agresivního člověka? Podívejte se, kdo sedí za volantem nejnovějších modelů Audi. Pak vám musí být jasné, kdo si bude kupovat nové kupé A5 s dravým a odhodlaným pohledem.


 

Naživo vypadá nové Audi mnohem lépe než na fotkách. Přidřepnutý, široký postoj a osm LED diod v každém reflektoru, přitahují pohledy jako dálková světla zajíce smířeného se smrtí. Záď je trochu uhlazenější, než byste čekali od vyceněné masky, ale s krátkým předním převisem, bezrámovými dveřmi a plasticky zpřehýbanými plechy je Audi A5 nezaměnitelné (alespoň do příchodu limuzíny A4). Skutečný vizuální problémem představují jedině kola - 17palcové disky vyplňují vytažené blatníky jako analfabet křížovku, takže budete potřebovat palec až dva navíc, abyste nepůsobili trapně.

Zajímá vás, kde při psaní zatuhne každý motoristický novinář? Zeptejte se ho na kvalitativní nedostatky interiérů Audi. Nasadí rozpačitý výraz a začne buď koktat, nebo vám na rovinu řekne, že má výpadek paměti. Nebo obojí. Pravda je taková, že byste potřebovali mikrometrické měřidlo, abyste mohli nasadit škodolibý úsměv. Ani palubní deska Audi A5 nevybočuje z řady. Tlačítka soustředěná kolem chytrého a intuitivního rozhraní MMI odlehčují na řidiče natočenou středovou konzolu, nechybí spousta draze vyhlížejícího plastu, hliníkové detaily a za příplatek vám klidně namontují kousek pravého ořechu.


 

Pár sekund a budete se v autě cítit skvěle, jen se nesmíte dívat do faktury, kolik si Audi účtuje za výborná sportovní sedadla. Riskujete záchvat migrény. V našem testovacím voze k nim přidali vyhřívání, elektrické ovládání s pamětí, pravou kůži kombinovanou s alcantarou a díky zaškrtnutí několika položek v objednávce, definujících pouze pohodlí pro vaše pozadí, vyletěla cena o více než 100 tisíc nahoru. U čtyř kruhů běžná přirážka. Například za navigaci s DVD (nepomůže vám ani balení nurofenu) dáte ohromujících 84 tisíc.

Pozice za volantem i umístění ovládacích prvků jsou podle očekávání tradičně výborné a vůbec... cestujícím na předních sedadlech jsme se s ohledem na předpokládaný závěr věnovali až moc. A5 si přeci dělá nároky na to, abychom ji říkali GT, takže vy i já chceme vědět, jestli bude jízda vzadu stejně klaustrofobická a fyzicky nemožná jako ve všech autech 2+2, nebo jestli jde o opravdové čtyřsedadlové kupé. Bez průtahů - můžeme potvrdit, že i díky rozvoru přes 2,7 metru, a faktu, že jde o základ pro čtyřdveřový sedan, dozadu posadíte dva dospělé pasažéry. S prostorem na nohy vládla všeobecná spokojenost, ale prudce klesající linie střechy donutí vyšší osoby sklonit hlavy do nepohodlné pózy.

Zavazadlový prostor s objemem 455 litrů je dostatečný i na vícedenní vyjížďku při plném obsazení vozu, a pokud dáváte přednost výletu ve dvojici, A5 nabízí sklopná opěradla zadních sedadel a téměř rovné dno zavazadelníku. Menší nakládací otvor vám nedovolí převážet větší předměty, ale na bedny se zeleninou a skříně snad máme kombíky, respektive stěhovací firmy.

Bezpochyby nejdůležitější otázkou, která směrovala na nové Audi A5, se týkala jízdy a uspokojení řidičských potřeb. Audi se moc snažilo, aby se dotáhlo na největšího rivala z Mnichova, což je ostatně vidět při srovnání profilů obou německých vozů. Když otevřete kapotu, uvidíte, že motor s převodovkou se u nové platformy posunuly výrazně dozadu. Agregát sice pořád přesahuje přes přední nápravu, ale ve srovnání se staršími Audi jde o významný pokrok. Konstruktéři vyměnili místa uložení diferenciálu a spojky a přestěhovali převodku řízení dopředu, čímž si otevřeli cestu a přesunuli nápravu dopředu. Ramena jsou kompletně z hliníku a o kontrolu kol se starají pětiprvkové závěsy. Audi tvrdí, že těmito změnami docílili ideální rozložení hmotnosti 50:50 a výrazně zlepšili kvalitu i dynamiku jízdy. Skutečně?

Bez zaváhání říkáme ano. Navádění starých Audi do zatáčky připomínalo šermování kladivem a celé to neúspěšně maskovalo přeposilované a necitlivé řízení. Nový model se chová výrazně jinak. Hmotu těžkého dieselového šestiválce vpředu cítíte pořád, ale naprosto přesně víte, že se posunula ke středu, mezi nápravy. Díky tomu má příď menší setrvačnost a mnohem déle odolává nedotáčivému smyku. Přesné řízení se skutečnou zpětnou vazbu vám dovolí zatáčet ostře a dokáže vás informovat o postupné ztrátě adheze velice zřetelně. Na limitu přilnavosti je auto opravdu vyvážené a neutrální, ale za hranicí se začne projevovat nedotáčivost. A jedna z velkých výhod, pohon quattro, který autu zajišťuje výbornou trakci při výjezdech z prudkých zatáček nebo klimaticky špatných podmínkách, se v takové chvíli začne projevovat jako handicap. Přestože diferenciál Torsen přenáší dozadu 60 procent točivého momentu, další přidání plynu vám nepomůže zapojit do hry kola zadní nápravy. Musíte prostě ubrat. Ano, je to bezpečné a pro většinu zákazníků bezvýhradně vyhovující, ale pro zkušené řidiče frustrující, že si nemohli vybrat.


 

Audi A5 neposouvá jen hranice ovladatelnosti, ale výrazně pokročilo i ve schopnosti filtrovat nerovnosti silnice. Dlouhý rozvor a sofistikované aluminiové nápravy posouvají tohle kupé před model A6 a to nepotřebuje ani vzduchové pérování. Audi A4 bude pro BMW řady 3 a nový Mercedes třídy C velmi zdatným soupeřem.

Dieselový šestiválec 3.0 TDI má litinový blok a hliníkovou hlavu válců, která kromě čtyřventilových rozvodů ukrývá piezo-elektrické vstřikovače. V Audi A5 má výkon 176 kW (240 k) při 4000 ot./min. a maximální točivý moment 500 Nm od 1500 ot./min. Dejte si dohromady tyhle čísla s přesnou 6stupňovou manuální převodovkou a dostanete akceleraci na stovku, která by před deseti lety byla vyhrazena nejvýkonnějším benzinovým kupé na trhu - A5 to zvládne za 5,9 s a v rozletu za hranici 250 km/h ho dokonce musí brzdit elektronický omezovač. Abyste si naplno vyzkoušeli fantastický záběr motoru, potřebujete vytlačit ručičku otáčkoměru nad 1500 ot./min. Od tohoto momentu si můžete soukromě připomínat starty dopravního letadla a díky zvukovému doprovodu turbodmychadla vůbec nebudete daleko od reality. A s průměrnou spotřebou 8,5 l vás to ani nebude trápit.

Závěr

Když bychom opomenuli nejvýkonnější sportovní modely, novým kupé v Audi uznali, že výhrady, které se kdysi snášely na jejich způsob nastavení šasi, nebyly bezdůvodné. Nový podvozek přináší výrazné zlepšení jízdních vlastností po všech stránkách a jako bonus dostanete skvěle postavené a přitažlivé auto. Skutečné nedostatky jsme neodhalili, ale shodli jsme se na tom, že v Audi by měli popřemýšlet nad cenou příplatkové výbavy. Hlavně za větší kola, ty budou hodně žádaná.

První cena vozu940.000,-Kč (1.8 TFSI, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.311.400,-Kč (3.0 TDI, 176 kW)
Základní cena testovaného vozu1.311.400,-Kč (3.0 TDI, 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.685.008,-Kč (3.0 TDI, 176 kW)

Plusy

  • vysoká kvalita jízdy
  • ovladatelnost
  • trakce a jízdní vlastnosti
  • výborný diesel
  • přesné řazení

Minusy

  • cena příplatkové výbavy
  • méně místa na hlavu vzadu
  • 17palcová kola zanikají ve výrazném designu karoserie
  • na limitu ji nemůžete řídit plynem

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Audi A5 bazar