Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI

Třetí generace poloterénního kombi vyšší střední třídy Audi A6 Allroad má všechny dobré klíčové vlastnosti svého předchůdce. Přidává k nim ale jednu podstatnou věc, která tomuto vozu v minulosti citelně chyběla.

První generace Audi allroad quattro se představila v roce 2000 a spolu se Subaru Outback a Volvem XC70 stála u zrodu segmentu poloterénních kombi vyšší střední třídy. Bylo to ale právě Audi, které se před dvanácti lety allroadem skvěle trefilo do vkusu movitých zákazníků, kteří toužili po automobilu s drsnější vizáží a lehce zvýšenou světlou výškou, ale nechtěli klasické velké SUV, které v té době nabízelo BMW (X5) nebo Mercedes-Benz (ML).

Jako základ pro allroad posloužilo kombi A6 Avant, které designéři vždy velmi citlivě a vkusně ozdobili plastovými doplňky. Totéž platilo i o druhé generaci, představené v roce 2006, a také o té současné, kterou jsme si vyzkoušeli s přeplňovaným benzinovým šestiválcem 3.0 TFSI.

 Automobily Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI
Upravené nárazníky prodloužily allroad o 14 mm na 4,94 m, plastové lemy ho rozšířily o 22 mm na 1,9 m, výška vozu se pohybuje od 1,45 do 1,52 m.

Třetí vydání allroadu je 4940 mm dlouhé, 1898 mm široké a 1474 mm vysoké. Ve srovnání s běžnou A6 Avant je o 14 mm delší, o 22 mm širší a o 13 mm vyšší. Hlavními poznávacími znaky allroadu jsou plastové nárazníky a lemování spodní části karoserie a podběhů, které však u testovaného vozu byly za 17 000 Kč lakované ve stejném odstínu Brilliant jako karoserie, takže na první pohled se testovaný automobil zas až tak nelišil od běžného avantu. O to víc zase vynikly chromové doplňky na spodní části obou nárazníků, lišty na prazích, linky kolem oken, střešní ližiny a mohutná maska singleframe se 23 svislými lamelami v šedém platinovém odstínu. Právě orientací žebrování se allroad liší od avantu, který ji má pouze vodorovnou.

Přední i zadní část vozu dále ještě zdobí lesklý ochranný kryt, který na rozdíl od řady SUV sahá až pod motor, resp. pod zadní nápravu. Vedle ochranné funkce zároveň zlepšuje proudění vzduchu. I přes vyšší světlou výšku má allroad stejný součinitel odporu vzduchu cx 0,31 jako avant, z 2,31 na 2,36 m2 se zvětšila čelní plocha.

 Automobily Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI

V základu vůz dostanete na 18“ kolech, testovaný vůz jezdil na ráfcích o palec větších.

Čím jsou současné vozy Audi nepřekonatelné, je interiér. U allroadu se neliší od běžného avantu, nabízí na pohled i dotek prvotřídní materiály a dílenské zpracování, elegantní tvary, až na pár drobností skvělou ergonomii či přehledné přístroje. Vnitřek vozu si lze vyšperkovat kvalitním dřevem, v našem případě jasanovým, nebo jedním ze dvou kožených čalounění, třeba béžovým Milano. Dobrou investicí jsou komfortní elektricky nastavitelná přední sedadla. Na středové konzole přibylo tlačítko asistentu pro sjíždění svahů, po jehož aktivaci se na výsuvném 6,5“ monitoru objeví digitální ukazatel náklonu.

 Automobily Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI
Za volant A6 se člověk pokaždé těší. V interiéru hraje prim kvalita a perfektní ergonomie. Za luxus se ale platí, a to dost.

Ceník allroadu nabízí celou řadu možností, jak si rozšířit funkční výbavu. Kvalitní hudbu může přehrávat audiosystém Bang & Olufsen za 168 588 Kč, couvání či výjezdy ze špatně přehledných míst zase usnadní přední a zadní kamerový systém, který má Audi asi nejpropracovanější ze všech výrobců. Doporučit lze bezpečnostní asistenty, jako jsou hlídání jízdního pruhu nebo sledování mrtvých úhlů zrcátek. Můžete si ale objednat celý balík, který obsahuje i adaptivní tempomat včetně systému samočinného brzdění, který je ale až přehnaně citlivý hlavně v situacích, kdy před vámi někdo odbočuje.

Silnou stránkou allroadu je také vysoká užitná hodnota, kterou ale podědil od avantu. Příkladně tvarovaný zavazadlový prostor má objem 565 až 1680 l. Zadní opěradla jdou snadno sklopit páčkami na bocích, trochu překvapivě ale nejsou a ani nemohou být dělena v poměru 40:20:40. Přístup do kufru si lze usnadnit elektrickým otvíráním pátých dveří (19 392 Kč), jako rozumnější investici vidíme fixační sadu za 4353 Kč. Audi uspokojí i užitečným zatížením 650 kg a možností tahat brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg.

 Automobily Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI
Zavazadlový prostor má mezi podběhy 1050 mm, na délku měří 1180 mm.

Specifikem allroadu bylo vždy vzduchové pérování a to má v základu i ten současný. Tuhost tlumičů a světlá výška se nastavují výhradně přes systém MMI, resp. Audi drive select. Alespoň na zvedání podvozku by to chtělo samostatná tlačítka. Kdo si pamatuje na předchozí allroad a jeho prkenné pérování i v komfortním režimu, bude překvapený, jak moc se ten současný zlepšil. Propadlé kanály sice vzduchovým vakům a tlumičům stále dělají problémy (obecný problém tohoto systému), nicméně podvozek allroadu konečně dokáže plavně žehlit většinu nerovností, což byla schopnost, která mu v minulosti tak zoufale chyběla. Mnohem lepší podvozek a s tím související jistější jízdní vlastnosti, resp. komfort pérování jsou ale devízou celé řady A6, která za to vděčí tužší, ale lehčí karosérii (i když A6 allroad váží 1,85 t), a posunutím motoru blíž ke kabině.

Z nabídky výhradně šestiválcových motorů, čítající čtyři možnosti, jsme si vyzkoušeli asi tu nejméně obvyklou – benzinový přeplňovaný šestiválec dodávaný výhradně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem S tronic. Díky kompresoru má TFSI slušný nástup od 1000 ot/min, nicméně ten správný tah má až po překročení 4500 ot/min. Jeho 310 k a 440 Nm však vyžaduje značný příděl paliva. Nejméně si nárokuje při ustálené jízdě po dálnici, kdy si při dodržování rychlostních limitů řekl o 10 l. Jakmile se ale musí allroad rozjíždět nebo předjíždět, těžko se s ním dostanete pod 11 l. Ve městě počítejte se 13 až 14 l. Při takovém apetitu není 65l nádrž zrovna předimenzovaná, vidět dojezd 480 km je lehce deprimující.

 Automobily Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI
Kompresorem přeplňovaný 3.0 V6 s 310 k a 440 Nm je sice silný, pružný a kultivovaný, za svou práci ale žádá mezi 10 až 14 l benzinu. Naštěstí si vystačí s běžným Naturalem 95.

Je ale jasné, že většina zájemců stejně zvolí diesel 3.0 TDI/245 k, který je o 11 500 korun levnější než testovaný 3.0 TFSI prodávaný za 1 503 100 Kč. Jak snadné je ale tuto cenu navýšit zaškrtáváním opcí v ceníku, ukazuje názorně testovaný automobil. Seznam jeho příplatkové výbavy byl totiž v hodnotě 900 000 Kč. A za to už máte skoro základní A6 Avant.

Cena
A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI: 1 503 100 Kč
Testovaný vůz: 2 405 248 Kč


 Automobily Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TFSI


Vydáno: 27. 09. 2012

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Audi A6 allroad bazar