Audi Q5 3.0 TDI - Pětka bez otazníků

Pět let trvalo, než Audi dokázalo odpovědět na BMW X3. Ta chvíle právě nastala a místo ambiciózních reklamních sloganů je tady špičkový produkt, který bude přesvědčovat nejen vzhledem, ale taky kvalitou jízdních zážitků.

Na menší Q7 nebo snad levnější alternativu k Allroadu se vskutku čekalo až nepřirozeně dlouho. BMW svou iks-trojku představilo už na podzim 2003. Přitom s velkými crossovery a SUV slaví Audi slušné úspěchy už od roku 2000, kdy na trh přišel první Allroad. S uplynulou polovinou aktuální dekády bylo v Ingolstadtu rozhodnuto o mohutné expanzi a první kroky tak zákonitě mířily do oblastí, kde se pojem quattro bude cítit jako doma. Pod dosud osamocenou sedmičkovou řadou s písmenem Q v názvu bylo místo přinejmenším na další dva modely. Ještě než poprvé spatříme první Q3, máme zde zbrusu nový přírůstek - Audi Q5.

Typisch Audi

Nejdelší a nejširší ze svaté trojice X3/GLK/Q5 nese na masce známou čtveřici propletených kruhů. Kdo by čekal stejně maximalistický přístup také do výšky, je na omylu. Je to totiž právě naopak, Q5 je z trojice nejnižší. Audi se od uvedení řady A4 tváří jako přímý konkurent vozů z Mnichova a ne těch ze Stuttgartu! To se odráží dokonale i na testovaném modelu Q5 3.0 TDI.

Jeho design ničím nepřekvapuje, což některé potenciální zájemce ihned odrazuje, ale většina zákazníků značky Audi vidí to, co už pár let vidět chce. Klasické, pro značku charakteristické tvary, s lehce futuristickým nádechem, který v aktuálních modelech dokonale zvýrazňují příplatkové světelné diody v předních i koncových světlech. Sportovnost je z designu patrná až na druhý pohled. Siluetu připomínající kupé snad už řada lidí očekává jaksi samozřejmě i od SUV, ale třeba vodorovné prolisy rozšiřující přední i zadní blatníky jsou jasným odkazem na vrcholný desetiválcový stroj RS6 Avant. Zezadu je Q5 asi nejvíce agresivním modelem současné produkce z Ingolstadtu, především kvůli tvarování skupin diod ve sdružených svítilnách.


 

Uvnitř větší než X3

Důvěrně známá atmosféra panuje také uvnitř Q5. Nastupování není ani náznakem obtížné, což vám dojde, až když se máte soukat na své místo v dospělých terénních autech nebo do o kategorii větších SUV. Pracoviště řidiče sází na známé komponenty. Vždyť řada z nich je převzata z teprve nedávno představeného Audi A4: mírně pozměněný přístrojový štít, multimediální systém MMI s ovládáním tlačítky, otočným ovladačem a funkčními klávesami na středovém tunelu nebo tlačítka systému Audi Drive Select, kterými lze měnit charakter vozu (odezva pedálu akcelerátoru, okamžik řazení převodovky) podle přání řidiče. Na předních sedadlech je více než dost místa v podélném, příčném i vertikálním směru, ale přitom v posádce zůstává pocit určité sportovní obklopenostiinteriérem, který mnoho zákazníků zamění za pocit bezpečí v autě.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME Audi Q5: Víc sportovní než užitkové

Naše měření maximálních vnitřních rozměrů potvrzují, že interiér patří k těm větším v této kategorii. Rozhodně výrazně překonává hlavního konkurenta - BMW X3 - který se je uvnitř stísněnější a nabízí i méně místa pro zavazadla. Vnitřní šířka ve výši loktů má v Q5 hodnotu skvělých 1590 mm, nad sedadlem řidiče může být až 990 mm a to se v Q5 sedí přeci jen vzpřímeněji než v osobních autech. Většina vnitřních rozměrů směle překonává současný Allroad, ačkoli ten je o více než 30 centimetrů delší.

Náš exemplář měl příplatková elektricky seřiditelná sedadla čalouněná jemnou kůží Nappa (+82 tisíc Kč), která měla nejen velké rozsahy seřízení, ale také dvousměrně nastavitelnou bederní opěrku a o 4 cm prodloužitelné sedáky vpředu. Tělu dávají tato sedadla oporu zejména v oblasti stehen a beder, v horní části trupu pak je jejich opora spíše slabá. Méně objemné postavy budou i díky velmi jemné kůži v sedadle klouzat. Sportovně založeným řidičům doporučujeme nejprve odzkoušet, ti ostatní budou spokojeni s precizním tvarováním a snadným nalezením optimální polohy za volantem i s dobrým výhledem z auta.

Vzadu pohodlně jen pro dva

Vzadu najdou místo s očekávaným komfortem pouze dva cestující. Třetímu uprostřed fatálně překáží 20 cm vysoký a 20 cm široký středový tunel, ve kterém je ukryt hnací hřídel systému quattro. Opěradlo je uprostřed opatřeno výklopnou loketní opěrkou s integrovaným skládacím držákem nápojů, který by třetí vzadu proklínal asi ještě více než přítomnost špičkového řešení pohonu všech kol - opěradlo je totiž v tomto místě tvrdé a nepohodlné. Dvěma dospělým na krajních místech nic špatného v Q5 nehrozí. Sedadla jsou i zde variabilně polohovatelná. Podélně je lze posunovat v rozsahu 10 centimetrů. Systém podobný tomu ve Škodě Roomster dovoluje rozšířit zavazadlový prostor na úkor místa vzadu. V základním uspořádání má mít zavazadelník Audi Q5 540 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká několik centimetrů vysoký schod, který se pokouší vyrovnávat přechodová rampa. Naložit pak lze 1560 l zavazadel. Příjemné je zjištění, že hrana zavazadlového prostoru je ještě relativně snadno dostupná ve výšce 69 cm nad zemí.

Dynamika a trakce

...testované motorizaci rozhodně nechybí. Vždyť jde taky o to nejsilnější, co momentálně pro Q5 pořídíte. Vidlicový šestiválec 3.0 TDI statečně bojuje i s hmotou podstatně většího a o tři roky staršího sourozence Q7, takže ani s nemalou hmotností Q5 (1865 kg!) nemá velké potíže. Zatímco v Q7 jde o nejméně agilní volbu, v Q5 dokáže být v podélné dynamice toto TDI nejrychlejší (0-100 km/h za 6,5 s, nejvyšší rychlost 225 km/h). Quattro, které posílá standardně 60 % točivého momentu na zadní kola, nemáte na asfaltu šanci přelstít. Když dojde přeci jen k prokluzu na předních kol, pak se dozadu dostává až 85 % hnací síly motoru. Mechanickým diferenciálům s přirozeným svorným účinkem pomáhají standardní elektroničtí pomocníci, v podobě ESP a integrovaných funkcí, které simulují uzávěrky diferenciálů. Terénní výlety nebudou silnou stránkou tohoto prémiového SUV, ale brodění půlmetrovou vodou se i tak může občas hodit. Zastaví vás dlouhý rozvor, světlost 213 mm a relativně ostré nájezdové úhly.

Projev motoru je vskutku prémiový. Perfektně tlumený zvuk nedává šanci odhalit bez přímého porovnání jeho vznětový princip činnosti. Zvuk blízký nýtování se objevuje snad jen u vytočeného motoru, který se nechá vyprovokovat až k 4800 ot./min. Díky odladění momentových charakteristik, které se jistě zaměřilo na chování v nízkých otáčkách, máte už mírně nad volnoběhem dost síly na zrychlování. Plynule progresivní akcelerace je možná v širokém pásmu od necelých 1500 ot./min až do červeného pole otáčkoměru.


 

Výkony i projev motoru umocňuje sedmistupňový dvouspojkový S tronic, jehož řazení je bleskurychlé a když na to příjde, tak i komfortní (nastavení charakteru řazení přes příplatkový Audi Drive Select). Díky sedmi rychlostním stupňům zvládá držet šestiválec tam, kde jej právě potřebujete. Při jízdě na spotřebu budete mít ve 130 km/h na otáčkoměru jen 2100 ot./min, ale přesto počítejte s odběrem přes 8 l/100 km. My jsme s nezajetým motorem odečetli spotřebu 8,8 l/100 km, která ale pravděpodobně časem klesne. Při průměrné rychlosti 100 km/h lze jezdit na sedmičku za 7,5 l/100 km a na otáčkoměru je přitom asi 1700 ot./min.

Dynamický charakter má také podvozek našeho Q5. Aktivní řízení (+ 27 tisíc Kč) patří přímostí i odezvou k tomu nejlepšímu na trhu, ale konečný verdikt o absolutoriu si troufneme vyřknout až po přímém srovnání s hlavními konkurenty. Konstrukce hliníkového podvozku je poměrně složitá (mj. pětiprvková náprava vpředu, modifikovaná konstrukce lichoběžníkové zadní nápravy z řady A6/A8 vzadu) a tomu odpovídá přinejmenším absence podélných náklonů (předklánění, zaklánění) při brzdění a akceleraci a bočních náklonů v zatáčce. Testovaný automobil byl osazen dvacetipalcovými koly (+ 39 tisíc korun), která jsou zřejmě díky výrobní technologii (kovaná hliníková slitina) lehká a neprojevují se svou neodpruženou hmotou na vlastnostech odpružení. Přesto zůstává parametr tlumení nerovností jednou ze slabin testovaného vozu. Řidiči, kteří přestoupí z tuhého BMW X3, možná nebudou nepohodlí pociťovat, ale těm ostatním vřele doporučujeme buď zvolit menší průměr kol, se kterým dostanou vyšší profil pneumatik, nebo investovat 30 tisíc korun do adaptivních tlumičů.


 

Závěr

Audi Q5 má, na rozdíl od jeho většího sourozence, stále ještě pozemské vnější rozměry, ale přesto uvnitř dokáže nabídnout dost místa čtyřem cestujícím a jejich zavazadlům. Pátý pasažér na prostředním místě bude trpět i na krátkých tratích. Kvalita materiálů ani zpracování nemají chybu, ale nic jiného snad Češi od Audi ani nečekají.

Síla vidlicového šestiválce, velmi rychlá převodovka S tronic, vyspělý podvozek a pohon všech kol quattro umožňují na kvalitní silnici zapomenout na bezmála 1,9 tuny, které s sebou v Q5 vozíte. Kila se připomenou při tankování, zejména, když často využíváte nadprůměrné dynamické parametry tohoto vozu. Dvoulitrové vznětové čtyřválce, které budou v příštím roce prodeji Audi Q5 dominovat, budou mít s o málo lehčím autem asi hodně práce.

Terén není doménou tohoto SUV, doma je jednoznačně na silnici. Kdo chce denně stylově zdolávat náročnější překážky, nakoupí lépe třeba u Land Roveru. Výjezd k horské chatě ale Q5 zvládne. Limitem není systém distribuce hnací síly, ale rozměry auta.

Posádka si bude na českých okreskách stěžovat na tuhé odpružení, ale to by mohl zlepšit méně okázalý rozměr kol nebo příplatkový systém adaptivních tlumičů. Při couvání v noci asi budete proklínat designéry zadních světel. Jejich diodové prvky na koncových a směrových světlech jsou efektní a nezaměnitelné, ale při jízdě vzad za tmy se bohužel musíte obejít bez zřetelného vizuálního kontaktu s okolím.

Dlouhé čekání na plnohodnotného konkurenta se zřejmě vyplatilo. Ještě jsme sice nejeli s Mercedesem GLK a s lidovější motorizací Audi Q5 2.0 TDI, ale první zkušenosti s ingolstadtskou novinkou ukazují na trefu do černého. Vypadalo to, že si Audi věří až příliš, když říká, že v příštím roce ovládne segment luxusních SUV velikosti BMW X3, ale postupně tomu začínáme věřit.


 

První cena vozu1.002.100,-Kč (2.0 TDI quattro (125 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací1.270.700,-Kč (3.0 TDI quattro (176 kW))
Základní cena testovaného vozu1.270.700,-Kč (3.0 TDI quattro (176 kW
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.789.130,-Kč (3.0 TDI quattro (176 kW))
cena pro kurs 25,50 Kč/Euro

Plusy

  • dynamické vlastnosti dané motorizace
  • přímé řízení s dobrou zpětnou vazbou
  • izolace vibrací motoru od karoserie
  • odhlučnění interiéru od zvuku motoru, od kol i aerodynamického hluku
  • prostornější interiér než u konkurenčního BMW X3
  • velký a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • snadné nastupování

Minusy

  • tuhý podvozek s omezenou schopností tlumit nerovnosti
  • vzadu prostor pouze pro dva cestující
  • omezená průchodnost terénem
  • nedostatečné osvětlení prostoru za autem při couvání
  • vysoká hmotnost
  • vyšší spotřeba

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Audi Q5 bazar