Audi TT 2.0 TFSI quattro: TT volat domů

Přišel čas kontaktovat domovskou planetu: Audi TT se sice zvenku příliš nezměnilo, techniku má ale úplně novou. Včetně palubní desky jako z kosmické lodě.

Začněme historií Audi TT ve zkratce. První generace: nadčasový design, upravená platforma Golfu IV, problémy se stabilitou ve vysokých rychlostech, které vyřešil zadní spoiler a ESP. Druhá generace: ostřejší vzhled, modifikovaný základ Golfu V a ostrá 250kW verze RS. Srdce náruživých pilotů TT dobýt nedokázalo, módní ikonou se ale stalo hned v roce 1998, kdy se dostalo na trh. A teď tu máme třetí „tétéčko“. Design je ještě ostřejší, ovšem stále nadčasový a platforma opět vychází ze současného golfu. Dokáže vychvalované MQB posunout audi do hledáčku okreskových stíhačů?

Vyznavače jízdy bokem TT nadále neosloví. Ostatní ale nebudou mít námitek. Rozvor kompaktního kupátka je o více než 12 cm kratší než u Golfu GTI a přesné řízení má proměnný převod, takže mezi rejdy stačí jen dvě otáčky. Výsledek? Motokárovitě okamžité reakce na povely volantem a téměř neutuchající ochota k zatáčení, která končí pozvolnou nedotáčivostí. Záď můžete do požadovaného směru lehce stočit plynem (haldex se dá přepnout do sportovního režimu) a před zatáčkou si pomůžete brzdou. Pokud si věříte, dá se ESP úplně vypnout, pro opatrnější je tu sportovní mód. Tétéčko je ovšem hodné auto.

Znervózní jen na nerovnostech. Inu, české silnice, 19“ kola a o 10 mm snížený podvozek, to není parta snů. Nejen že se občas dočkáte pořádného štulce od propadlého kanálu, v rozmlácených zatáčkách budete mít pocit, že auto ztrácí kontakt s asfaltem. Důvod, proč si připlatit 31 100 Kč za magnetické tlumiče.

Chcete-li pohon všech kol, musíte zvolit 2.0 TFSI se 169 kW a rychlé dvouspojkové DSG. Podobný motor najdete v Golfu GTI Performance, v TT má o 20 Nm více (370 Nm). Čísla na pohled neohromí. Zvuk a síla, s jakou vás dvoulitr zatlačí do sedadel, ano. Díky lepší trakci uhání podobně těžké audi stovkou o více než sekundu dříve než GTI. S udávanými 5,3 s není ani o mnoho pomalejší než šestiválcové BMW M235i.

Je až s podivem, že zrychlení stíhají digitální ručičky. Přístrojový štít nahradilo jedno velké LCD. Zobrazíte si na něm navigaci, rádio i palubní počítač. Ovládání je intuitivní a s rozpoznáváním textu psaného na otočný ovladač nebo hlasu dotažené. Všechno je zaměřeno na řidiče, spolujezdec má vedlejší roli a pasažéři na zadních sedadlech budou muset před nástupem do vozu podstoupit amputaci dolních končetin. Nic na rodinnou dovolenou.

Jednoduše řečeno TT není pro každého, vždyť i testovaná verze stojí více než 1 100 000 Kč a příplatky cenu šponují nad 1,5 milionu. V porovnání s levnějším BMW 228i bude muset audi opět uplatnit svůj sex-appeal. Má ho však na rozdávání.

Vydáno: 15. 11. 2014

Autor: Martin Přibyl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Audi TT bazar