Audi TT RS - (Velmi) rychle kupředu

Pokud chcete sporťák od Audi a supersport R8 je nedosažitelné, vaše pozornost by se logicky měla stočit k ostrému kupé TT RS. Dokáže splnit očekávání?

Jedu s Audi TT RS v nekonečně dlouhé šňůře aut směřujících po víkendu na Prahu, avšak místo toho, abych byl otrávený jako Schumacher na ekorallye, náramně se bavím. Jakmile se totiž v protisměru objeví skulinka, stačí jen zarazit plyn do podlahy, tétéčko výhružně zabručí a jedno, dvě nebo tři auta spíše přeskočí, než předjede; jako kdyby myškování v koloně byla ta nejsnazší věc na světě. Vpředu se totiž pod zaoblenou kapotou nadechuje napříč uložený pětiválec 2,5 l, přeplňovaný turbodmychadlem, jenž svým výkonem 250 koní a točivým momentem 450 Nm hravě zastíní třeba i známou pohonnou jednotku Fordu Focus RS.


 

Tři sta čtyřicet plnokrevníků

Motor sice nemá tak rychlé reakce turba jako jeho dvoulitrový příbuzný TFSI, ale pomalý opravdu není. Navíc se krátce po stlačení plynového pedálu odvděčí opravdu působivé zrychlení, které začíná na 2500 otáčkách a končí až omezovačem v 6900 otáčkách. To, co se děje mezi tím, uspokojí patrně i ortodoxní odpůrce přeplňování, protože charakter agregátu je velmi atmosférický - dynamika se výrazně zlepšuje se stoupajícími otáčkami a za impozantního zvukového doprovodu. Byl bych ochoten se vsadit, že by měl řidič supersportovní R8 hodně práce, aby se dotírajícího ambiciózního prcka z vlastní stáje zbavil. Ale ruku na srdce - čekal by snad od podobného motoru někdo něco jiného?

Že to Audi se sportovním zaměřením TT RS myslí vážně, napovídá i opravdu hodně rychle reagující elektronický plynový pedál a impulzivní škubání auta (zejména v režimu S) při každém přišlápnutí demonstruje ochotu kdykoli vystřelit vpřed. Sympatické je i rozložení pedálů, umožňuje po chvilce zvykání sázet při podřazování efektní meziplyny. Patrně kvůli nutnosti vypořádat se s velkým točivým momentem je ale třeba počítat s tím, že se šestistupňový manuál při podřazování trošku vzpírá změnám převodů, a to zejména na dvojku a trojku. Ale hlavice řadicí páky má správný tvar i velikost, takže se síly, působící na zápěstí, dobře roznesou a po sportovnějším svezení není třeba navštívit ortopedickou ambulanci. A navíc - pokud zrovna řadit nechcete, opravdu nemusíte...


 

Haldexquattro

Je vcelku pochopitelné, že se u takovéhoto modelu musí objevit pohon všech kol zabalený do kouzelného slůvka quattro, jenže na zadní nápravu posílá točivý moment jen mezinápravová spojka Haldex. To je úžasné při rozjezdech, kdy má TT dostatek trakce, ale jak jsem se přesvědčil při několika kolech na autodromu v Sosnové, v zatáčkách příliš nepomáhá. Nebo jinak řečeno - nepomáhá tak, jak by bylo třeba. V ostrých zatáčkách je cítit, že je audina trošku těžká na čumák, zadní kola neasistují na výjezdech dostatečně a opětovná prudká akcelerace je tedy možná až ve chvíli, kdy se široké pneumatiky vyrovnají s nedotáčivostí, aby se kola mohla opětovně vypořádat se silou motoru. Jenže po zatáčce zase přijde zase nějaká ta rovinka a na nich je TT RS strašidelně rychlé...

OK, extrémně technická trať tétéčku nesvědčí, ale běžné silnice vypadají přece jen trochu jinak. V méně ostrých obloucích se drží devatenáctipalcové salámy o šířce 255 silnice jako žvýkačka koberce, auto má působivou trakci a chování má blíže neutralitě než nedotáčivosti. Tou TT RS trestá pouze řidičské chyby, jako jsou moc rychlé nájezdy do zatáčky nebo volba špatné stopy. A nemyslete si, že se jim stoprocentně vyhnete, po silnici se totiž poženete rychleji, než byste očekávali. Na zadní nápravu je v krizových situacích naprostý spoleh, z klidu ji nevyvede naprosto nic. Chování auta je za všech okolností klidné a sebejisté, takže s tímhle kupé může být pěkně rychlý i méně zkušený řidič, na nedostatek intenzivních jízdních zážitků si kvůli tomu ale rozhodně není důvod stěžovat.

Emoce podle Audi

Koncernová auta si mě dosud nedokázala příliš získat řízením, tohle TT má ale rozhodně našlápnuto správným směrem. Je opravdu přesné a ve sportovním módu má příjemnou tuhost a vyváženost, vytknout mu lze pouze malou strmost (nebo lépe řečeno ostrost) a absenci zpětné vazby od kol. Také volant se (i přes nevhodné koncernové ztenčení věnce ve "tři čtvrtě na tři") celkem dobře drží a nízký posaz v tenoučkých sportovních sedadlech s vynikajícím bočním vedením, v kombinaci s opravdu prémiově působícím interiérem, je zážitek už sám o sobě.

Naladění pérování už patří do kategorie ,,nehorázně tvrdé", řidič má perfektní přehled o každé nedokonalosti povrchu, přitom ale zvládá slušně tlumit přejezdy malých nerovností. A tak to má být. Do kabiny se přenášejí rázy pouze od těch prostorově výraznějších. Daní za tuhost a takřka nulové náklony v zatáčkách je občasné poskočení na nerovném povrchu, co je ale horší, série nerovností může občas způsobit zhoršení přilnavosti kol při brzdění. Na rozumném povrchu ale zaslouží brzdová soustava absolutorium. Přední čtyřpístky se zakusují do kotoučů, které jsou výrazně větší než ten zadní a v běžném provozu neexistuje, že by došlo ke zhoršení jejich účinku. Navíc mají plynulý nástup a dobře se dávkují.

Koupí Audi TT RS se stanete nepochybně středem pozornosti. Přece jen to není jen tak nějaký obyčejný nadupaný hot-hatch, ale kupé, navíc stylisticky hodně působivé, tím spíš v testované verzi. Ovšem skutečnost, že značka Audi perfektně zvládá hru na efekt, už je nám známa dávno. Mnohem důležitější je, že jízdní zážitky za vzhledem rozhodně nezaostávají, tétéčko je prostě skoro tak dobré, jak vypadá. A pokud by snad nějaký fanda hardcore sporťáků brblal nad (pro Audi typickou) uživatelskou přívětivostí, tak ho tohle auto přesvědčivě umlčí vynikající dynamikou.

Pokud snad toužíte po nějakém senzačním odhalení slabin TT-RS, pak už jste asi zaregistrovali, že není úplně nadšené z hodně technických pasáží silnic a že řazení není takovým požitkem, jakým by mohlo být. Druhou, se sportovním chováním naprosto nesouvisející slabinou kupéčka, je značný hluk, pronikající do kabiny od kol.

Jestli vás Audi TT RS zaujalo, udělejte si radost a bez obav si ho kupte. Já bych ale možná dal přednost spíš obratnějšímu TT-S.

Děkujeme provozovateli zámku Ctěnice za možnost pořízení fotografií v areálu zámku.

První cena vozu864.600,-Kč (Audi TT 1.8 TFSI)
První cena vozu s testovanou motorizací1.508.000,-Kč (Audi TT RS)
Základní cena testovaného vozu1.508.800,-Kč (Audi TT RS)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.673.184,-Kč (Audi TT 2.0 TFSI)

Plusy

  • Jízdní dynamika
  • Přesné řízení a řazení
  • Účinné brzdy
  • Tvarování a rozměry sedadel
  • Zvuk motoru a výfuku
  • Trakce

Minusy

  • Nedotáčivost v technických pasážích
  • Tuhé řazení
  • Malá ostrost a cit v řízení
  • Hluk od kol
  • Přilnavost kol při brzdění na nerovné vozovce
  • Hodně tvrdé pérování

Vydáno: 23. 11. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Audi TT bazar