BMW 640d

Nové vydání kupé z Mnichova je nejen efektnější, ale především efektivnější než kdykoliv předtím. Zatímco před deseti lety by byla existence dieselu pod kapotou podobného luxusního kupé brána jako z nouze ctnost, dnes je dosti možná tou optimální volbou. Testovali jsme BMW 640d.

Dvojitě přeplňovaný třílitrový šestiválec je skutečným skvostem. Svých maximálních 630 Nm servíruje v nejvíce využívaném rozmezí 1500 až 2500 otáček, přičemž sekvenční přeplňování zajišťuje, že masivní zátah je nezvykle konstantní. Z nuly na stovku se dieselová „šestka“ rozjede za působivých 5,5 s, tedy jen o desetinku pomaleji než o 75 000 Kč levnější základní zážehový model 640i. Přenos porce newtonmetrů na zadní kola je bezproblémový, na čemž má svůj podíl i hladce řadící osmistupňová převodovka.

 Automobily BMW 640d
Okna bez rámů nijak negtivně neovlivňují akustickou pohodu v interiéru.

Že motor spaluje naftu, si v interiéru výborně odfiltrovaném od vnějšího světa vůbec neuvědomíte. Snad pouze u čerpací stanice, kde zastavujete méně často než se zážehovými verzemi 640i a 650i. Na výrobcem udávaných 5,6 l/100 km zapomeňte, na volné silnici se ale při troše snahy vejdete i do sedmi litrů. Průměrně ale počítejte s přibližně devíti litry na 100 km, což je v kontextu s parametry vozu výborná hodnota. Popojíždění po městě pak stojí každých 100 km okolo 10 l.

Jízdní vlastnosti „šestky“ jsou nepřekvapivě výtečné. 1,8 tuny vážící vůz na širokých válcích pneumatik se přitom ovládá až překvapivě lehce. V zatáčkách ale od něj můžete sotva očekávat takovou mrštnost jako od jedničkového kupé. Toto GT je přece jen vozem zrozeným spíše pro klidné plutí krajinou než zběsilé driftování. Řazení na volantu funguje rychle, řízení i v nejsportovnějším režimu Dynamic Drive Control však při jízdě přímým směrem působí trochu uměle.

Poloha za volantem je výborná. Palubní deska je navržena téměř bezchybně, působí však poměrně puristicky. V této třídě by to chtělo již více výjimečnosti. A také více odkládacích prostor pro drobnosti ve snadném dosahu řidiče.

 Automobily BMW 640d
Ergonomie je výtečná, palubní deska ale postrádá dotyk výjimečnosti.

Karoserie přehledností zrovna nevyniká a s příplatkovými 19palcovými pneumatikami se bohužel toto mohutné kupé ani v komfortním módu adaptivního podvozku nedokáže bezproblémově vyrovnat s nerovnostmi tak, jako to umí kupříkladu Mercedes CL. V tomto směru BMW trochu zaostalo za našimi očekáváními. Ta se naopak v případě brzd zcela splnila. Téměř dvoutunový vůz zpomaluje citlivě a přitom velmi energicky, a to i z vyšších rychlostí.

Rozložité kupé ukrývá poměrně stísněný interiér. Spíše než označení čtyřmístný model, ho lépe vystihuje 2+2. Spolujezdci vadí příliš široký tunel a vzadu je méně místa než v „jedničce“. Se 180 cm již narážíte hlavou do stropu a kolena máte zaražená do opěradel předních sedadel. Velkorysé je toto mnichovské kupé naopak k zavazadlům. S 0,460 m3 (o 0,110 m3 více než u kabrioletu) je zavazadelník podobně velkorysý jako u pětkové řady. Jen je mělčí a s vyšším vstupním prahem.
 
 Automobily BMW 640d
Přes rozložité tvary vozu jsou zadní místa jen nouzová.

Při koupi kupé oproti cabriu v případě verze 640d ušetříte 217 500 Kč, které ale stejně utratíte za nějakou tu „drobnost“ navíc. Na druhé straně kabriolet působí přece jen výjimečněji a lépe si podrží cenu.

Šestkové kupé je v mnoha směrech výjimečným vozem, a to i v této kategorii neobvyklou existencí dieselu. Zájemci o vůz tohoto ražení ale mají na výběr rovněž Jaguar XK, Maserati Gran Turismo či již zmiňovaný Mercedes CL. A leckoho by mohla zlákat i neméně aktraktivní, ale ještě praktičtější čtyřdveřová verze Gran Coupé.

Cena
BMW 640d: 2 017 500 Kč
Testovaný vůz: 2 603 425 Kč

 Automobily BMW 640d
Biturbo šestiválec servíruje svých 630 Nm plynule.



MNICHOVSKÁ ILUZIONISTKA

 Automobily BMW 640d

Také „šestka“ dostala novou verzi head-up displeje (příplatek 35 050 Kč) s vyšším rozlišením a zobrazováním pokynů navigace. Přístrojový štít je zčásti tvořen LCD displejem, což ve spodních částech výsečí rychloměru a otáčkoměru umožňuje zobrazení hodnot frekvence radiostanice, režimu nastavení systému adaptivního podvozku či ekonoměru.

V režimu Eco Pro vám naskakují stovky metrů, které ujedete navíc oproti běžnému módu. Při ceně vozu to z hlediska nákladů nehraje velkou roli. I vůči životnímu prostředí odpovědní majitelé tohoto v obecném srovnání energeticky náročnějšího vozu tak ale mohou zažít pocit, že udělali něco (málo) pro ekologii.

 Automobily BMW 640d 


Vydáno: 09. 04. 2012

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: BMW Řada 6 bazar