BMW Alpina D5 Bi-Turbo

Pokud od Alpiny D5 čekáte dieselovou variantu BMW M5, budete zklamaní, jako rychlý a pohodlný sedan s notnou dávkou originality ale poslouží dokonale.

BMW Alpina je opravdu exkluzivní záležitost, ročně se jich vyrobí pouze kolem 1200 kusů a loni se jich v ČR prodalo dvanáct. Vozy sice sjíždějí ze stejné linky jako ostatní BMW, poté ale putují do Buchloe, kde se patřičně upraví design, motor, podvozek a vozy dostanou i vlastní VIN kód.

Zvnějšku prozrazuje alpinu charakteristický nástavec předního nárazníku s názvem automobilky, případná další individualizace je pak prakticky neomezená. V interiéru si všimnete modrého pozadí na „budících“, vlastní čitelnost i cejchování jsou ale méně přehledné. Jinak platí to, co pro klasickou „pětku“: sedadla jsou pohodlná a prostoru je tak akorát, třída E od Mercedesu je velkorysejší.

 Automobily BMW Alpina D5 Bi-Turbo
Interiér alpiny se liší dekoracemi. Volant má příliš tenký věnec.

Oproti očekávání byla Alpina D5 velmi komfortní i na 20“ kolech. V režimu Comfort+ žehlil podvozek velké i malé nerovnosti bez rozdílu. Pro běžné cestování jsme volili Comfort, ve kterém lehce ztuhne řízení a vůz se tolik nenaklání. Dynamičtěji zaměření řidiči asi nepřepnou z režimů Sport a Sport+, které mají citelně tužší naladění.

Třílitr vyladili konstruktéři z 230 na 257 kW, motor má optimalizované sání s větším průřezem, účinnější chlazení i zesílený výfukový systém. Projev dieselu je kultivovaný a táhne od 1300/min, ale sportovní zvuk docílený alespoň umělým způsobem, jako to dělá Audi u 3.0 Bi-TDI, nečekejte. Vůz dokáže uhánět až 275 km/h a na stovku zrychlí za 5,1 s. Pocitově i díky dobrému odhlučnění ale nemáte takový dojem z rychlosti, ani ze zátahu.

 Automobily BMW Alpina D5 Bi-Turbo
Motor i převodovka doznaly úprav, spolupracují ale stále skvěle.

Problémy s trakcí Alpina D5 nezná. Hladce a velmi rychle řadí osmistupňová převodovka upravená ve spolupráci se ZF. Mimo jiné má i odlišný měnič točivého momentu. V manuálním režimu umožní držet otáčky i na 1000/min. Nečekaně příznivá se ukázala spotřeba, ani při dynamičtější jízdě stylu brzda-plyn nepřesáhla 12 l/100 km, běžně se držela mezi 8 a 9 l/100 km a nebyl problém se dostat i na sedm.

Alpina neztratila nic z praktičnosti běžné „pětky“, přidala na komfortu a exkluzivitě. Může být alternativou i pro ty, co nechtějí čtyřkolku M550d, dynamicky se jí alpina blíží a přitom si zachovává tradiční pohon zadních kol, je lehčí a o 217 300 Kč levnější.

Cena
Alpina D5 Bi-Turbo: 1 808 700 Kč
Testovaný vůz: 2 182 700 Kč

 Automobily BMW Alpina D5 Bi-Turbo
Na zádi alpinu dolaďuje malý spoiler, má ale i jiný než estetický význam.



Vydáno: 18. 08. 2012

Autor: Martin Jeník (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: BMW Řada 5 bazar