BMW i3: Elektrische Motoren Werke

Radost z jízdy odpočívá u elektrické zásuvky. A její majitel se nemůže dočkat, až usedne po osmi hodinách nabíjení za volant. Karbonové BMW i3 je totiž typický bavorák. A také typický elektromobil.

Dlouhé nabíjení a krátký dojezd. To jsou dvě základní vlastnosti elektromobilů, na něž si prostě musíte zvyknout i u BMW i3. Jistě, podle evropského jízdního cyklu má „í-trojka“ urazit až 190 km a dobíjení má na 50kW rychlonabíječce zabrat 50 minut. V zimě jsme však na jedno nabití zvládli jen nějakých 100 km s průměrnou spotřebou 19,5 kWh/100 km (cca 0,24 Kč/km) a rychlonabíječku jsme neměli k dispozici. Běžná 230V síť baterie i3 naplní za osm hodin na osmdesát procent.

Řízení BMW i3 ale není jen chladný kalkul, při němž byste vypínali topení, jen abyste prodloužili dojezd o čtyři kilometry. Byť na to také dojde. Třeba proto, že jste si předtím s plnou baterkou a horkou hlavou užívali opojně pružného zrychlení elektromotoru a jeho okamžitě dostupného točivého momentu. Majitelé silných sedanů budou na světlech ještě dlouho přemýšlet o tom, co bylo zač to podivné oranžové vozítko, které od stopčáry vystřelilo s ochotou formule jedna. Trakce uzoučkých atypických pneumatik 155/70 R 19 přitom není špatná, i díky optimálnímu rozložení hmotnosti 50:50.

Nad silnicí se sedí sice vysoko, ale v typické sportovní pozici.


Což je jeden z důkazů, že i3 je BMW jak se patří. Má přesné, citlivé řízení a vzadu umístěný elektromotor pohání zadní kola. Na kluzkém povrchu mu nečiní problém poslat auto bokem. Vzhledem ke krátkému rozvoru ale budete rádi za rychlé ESP, ukočírovat bleskový drift chce hbité ruce. Od předních pneumatik nechtějte v rychlých zatáčkách příliš, příčné síly, které mohou přenést, jsou omezené. Jenže i3 nemá konkurovat M3, je to prostě agilní městské autíčko, se kterým se díky kompaktním rozměrům a výborném rejdu skvěle parkuje a pohybuje městem. I tím českým: na 19“ kolech je komfort stále přijatelný a odhlučnění interiéru vynikající.

Osvojit si budete muset atypickou práci s plynovým pedálem, jímž se ovládá i rekuperativní brzdění. Při uvolnění tlaku tak auto začne poměrně intenzivně zpomalovat, a dokonce se rozsvítí brzdová světla. Levý pedál má na starost jen účinné mechanické brzdy.

Za tenkým opěradlem je vzadu místa dost. Pro lepší přístup se dá sklopit.


Ovládání ve stylu počítačových her je vcelku intuitivní a rychle se ho naučíte. Tak jako ovládat systém iDrive nebo pracovat s novým voličem převodovky na sloupku řízení. Uvnitř i3 to ale jinak působí jako v konceptu: všechny materiály (včetně recyklovaných černých plastů) jsou ekologické již na první pohled. Na zadní sedadla se dostanete dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy a bez B-sloupku vytvoří obrovský nástupní otvor. Vzhledem ke kompaktním rozměrům je v karbonové buňce Life Cell, která tvoří prostor pro cestující, spousta místa.

Nepřirozené jsou vysoké nástupní prahy; v podlaze se totiž skrývají baterie. Jejich hmotnost se povedlo eliminovat právě rozsáhlým použitím plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP). Bez řidiče váží i3 1195 kg, tedy jen o 65 kg více než VW Golf 1.2 TSI. Větší rozdíl je pochopitelně v ceně. Bez příplatků i3 stojí 900 000 Kč a za to byste měli takové golfy hned dva a slušně vybavené, nebo elektrický Nissan Leaf a ještě by vám zbylo. Tak jako tak je BMW i3 nejlepším elektromobilem na českém trhu. Je pružné, skvěle se řídí, zajímavě vypadá... A ta vysoká cena? Tu si můžete ospravedlnit třeba tím, že karbonová Alfa 4C je ještě dražší.

Efektní 19“ kola k posádce výrazně přenesou jen velké nerovnosti.

Vydáno: 25. 02. 2014

Autor: Martin Přibyl, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: BMW i3 bazar