BMW M3 - Zpívejte aleluja

Nevím jak vy, ale spousta lidí se neřídí gregoriánským ani juliánským kalendářem. Rozhodující je pro ně pouze rok příchodu BMW M3.

V místech, kde se Vizovická vrchovina pozvolna prolíná s Javorníky, sedí podzimní mlha. Tajemná a neproniknutelná bílá tma svým studeným dechem ponořila okolní krajinu do zvláštní strnulosti a podivného ticha. Jakoby odsud zmizel život a poslední zbytky reálného světa se snažily zachránit jen stromy. Jejich odumírající listy neslyšně padají na mokrou silnici, aby jako první zachytily nepatrné vibrace. Signál, že se blíží něco zlověstného. Něco, co si dovolilo vyrušit zdejší končiny v hibernaci.

Z obrovské dálky se najednou objeví strašidelná frekvence a podle prudce stoupající intenzity je zřejmé, že se přibližuje obrovskou rychlostí. Ten řev letí jako tlaková vlna, mrazí a ochromuje. Přes horizont náhle vystřelí dva záblesky světel a skrze mlhu zazáří dva páry soustředěných očí. Veliká tlama těsně nad asfaltem a nad ní umístěné nozdry sají kvanta ledového vzduchu jako nesmlouvavé černé díry. Temně modrý přízrak přikrčený k cestě provrtá tunel přes bílý závoj a za necelou sekundu je pryč. Zlomek časoprostorového kontinua, do kterého se právě vypálilo znamení. M3.


 

Sledování nového BMW ve svém přirozeném prostředí omračuje více, než syrové psychologické drama islandského režiséra Baltasara Kormákura. Toto je realita, která tvrdě trestá nepřipravené a vyvolává nekontrolovatelnou závislost u všech odhodlaných. Jakkoliv byste se dnes snažili, asertivita tady nemá místo. Jako kompaktní gravitační pole, ohraničené zvukem a zjevem, strhává BMW M3 na sebe pozornost každé, vnějším vjemům otevřené mysli. Na druhém břehu řeky Dřevnice ve Zlíně se právě zbláznila skupina školáků. Skáčou, mávají a zdálky nelze přehlédnout zvednuté palce. Před pár minutami překonal strach a stydlivost stejně starý kluk, sepnul ruce a s výrazem ,,klidně obětuji obě ledviny" se zeptal, jestli se může kousek svézt.

Ne, tohoto auta si nevšimne každý. Společenské chování páva ovšem nenapodobuje záměrně. BMW M3 bylo a je poctou technické dokonalosti a kráse s přívlastkem racionální. Podběhy jsou vytažené jen natolik, aby vytvořily místo pro 19palcová (příplatková) kola a zpětná zrcátka nebo prahy zase tvarované tak, aby udržovala vítr co nejdéle v perfektním laminárním proudu. Módě a tak trochu i tradici podlehly jedině přední blatníky s otvory pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru, které ovšem nic nevyvětrají, protože jsou zaslepené. Zeptejte se raději na tu bouli na kapotě. Je o čem mluvit.


 

Objevila se tam kvůli osmiválci, za který se vyplatí držet hladovku a vzít útokem Greenpeace, pokud kvůli 295 g CO2/km nezíská titul International Engine of the Year. Čtyřlitrový motor točí 8400 ot./min. a posledních patnáct set otáček je něco mezi hlasem Luciana Pavarottiho a orgasmem při sledování závodu NASCAR. Nejen zvukem, ale také sílou. Mimochodem, v tom nejlepším urazí každý píst 20 metrů za sekundu.

Motor s úhlem rozevření válců 90 stupňů má osm samostatných klapek, které se dokážou plně otevřít za 120 milisekund. Jde o výsledek kontroly polohy plynového pedálu 200 krát za sekundu a schopnosti řídicí jednotky, vybavené trojicí 32bitových procesorů, společně provést 200 milionů (!) operací za sekundu. Mezi jinými kontroluje přes zapalovací svíčky vodivost směsi a předchází tím detonačnímu hoření.

Abyste pochopili skutečnou genialitu konstruktérů z oddělení M GmbH, musíte si najít nějaký objekt ke srovnání. Kupříkladu agregát V8 z předchozí M5 měl skoro o litr větší objem, ale ,,jen" 294 kW (400 k) a ne 309 kW (420 k), a jeho hmotnost byla o 38 kg vyšší. Nový osmiválec s hmotností 202 kg je dokonce o 15 kg lehčí, než fantastický řadový šestiválec 3.2 z minulé generace M3. Opravdu chcete znát spotřebu? V průměru lze jezdit za 13 l/100 km - s ohledem na parametry motoru to není špatné. V jistých momentech se však snadno dostanete i na dvojnásobek. Dynamické rozdíly oproti motoru V8 v Audi RS4? Museli byste mít v hlavě voperovaný akcelerometer, abyste je bez přímého souboje na dráze registrovali.

Jeden subjektivně vnímaný detail tady ovšem je. Audi má dech beroucí akustické projevy, ale minimálně třetina tónů (hlavně basová linka) jde do kabiny z dvojice koncovek výfuku. BMW jde na to jinak. Bubínky posádky masíruje výlučně metalový koncert linoucí se z motorového koncertního sálu, podbarvený syčivými nádechy sání. Zajímavé přitom je, že ačkoliv bezpečně rozeznáte osm válců od původních šesti, čtyři chromované koncovky nového modelu generují podobný chraplavý odstín.

K posouzení podvozku jsme měli k dispozici čtyři nádrže a kolem dvanáct set kilometrů, ale stačilo by vám pět minut v Praze, abyste objevili jeho šokující univerzálnost. Elektronicky řízené 3stupňové tlumiče EDC v nejpoddajnějším režimu vyhlazují ostré vrcholky nerovností s takovým přehledem, že by se mohly stydět i některé limuzíny vyšší střední třídy s nesprávně zvolenou velikostí kol. Pokud jste se u nové M3 nemohli rozhodnout mezi standardními 18palcovými a příplatkovými 19palcovými disky kvůli strachu o použitelnost v běžném provozu, můžeme vás ujistit, že investicí do kol, které lépe vyplňují blatníky, nic nezkazíte.

Označení režimu ,,comfort" ovšem berte s rezervou. Pár lidí po sobě shodně použilo výraz pevné, což je přesně to slovo, které šasi BMW M3 vystihuje. Představte si za tím cokoliv, v rozsahu od dokonalé kontroly pohybů karoserie, přes malé náklony, až po perfektní kontakt s rozbitým asfaltem, a máte pravdu.


 

Přestože M3 nedisponuje dvoustupňovým výkonovým režimem jako v modelu M5, i tady dokáže programovatelné tlačítko systému M Drive zajímavé věci. Nastavte ho do nejextrémnějšího programu (bohužel, nejde to jinak, než přes zatím stále komplikovaný ovladač iDrive) a celé auto se změní v jeden napnutý sval. Přiostří se reakce plynového pedálu, tlumiče se přepnou do nejtvrdšího módu, deaktivuje se protiprokluz a stabilizační program DSC přimhouří oko, když dojde na drift v menším úhlu.

Jestli jste do této chvíle přemýšleli nad tím, že vás hrubý věnec volantu obírá v nižších rychlostech o část citlivosti a zpětné vazby, tlačítko M tohle vyřeší - elektronika totiž přepíná do sportovního režimu i posilovač servotronic. Nepoužívejte ho však ve městě, při parkování dá totiž otáčení zabrat a v krajních polohách je cítit, že volant tuhne.

Od tohoto momentu končí argumenty kritiky. BMW M3 se změní v ultimativní závodní stroj. Žádná rovinka nebude pro převody přesné 6stupňové převodovky a brutální motor dostatečně dlouhá, abyste si vydechli mezi dvěma zatáčkami, a příď se bude vrhat k apexům jako aportující ohař. Co by se stalo na okruhu, nevíme, ale v kopcích jsme odvrtávané a ventilované kotouče prostě neutahali ani po vícenásobné ,,horské časovce". Vypněte DSC a diferenciál se zvýšenou svorností vám ukáže cestu rájem. Nebo peklem, když nebudete naslouchat řeči těla BMW, respektive si nevšimnete, že zadní pneumatiky široké 265 mm mají nejlepší kilometry a hloubku dezénu za sebou, jak se stalo gumám i na našem testovacím voze.

Pokud se objeví opravdu špatná silnice, můžete nezávisle na systému M Drive snížit tuhost tlumičů, stejně jako upravovat další stavitelné parametry. Na míru lze přizpůsobovat i sedadla, která nejsou tak nekompromisní jako v Audi RS4, ale nechybí jim možnost elektricky upravovat sevření bočního vedení nebo prodloužit sedák. Lepší ale ne komfortnější by byly už jen karbonové skořepiny. Tento materiál je však vyhrazený pouze pro střechu, která je vyrobená z kompozitu, přesněji plastu zesíleného uhlíkovou tkaninou.

Závěr

U každé generace M3 si říkám, že není možné postavit hezčí a lepší model. Prostě není. A se stejnou jistotou, jako si namlouvám tuto větu, BMW vždycky vyrobí schopnější auto. Mezi ,,emkovými" E92 a E46 možná není takový rozdíl, jako tomu bylo při srovnání E46 a E36, ale nesmíme zapomenout, že Mnichov se chystá odstartovat novou éru odlehčených modelů CSL. Zatím ale zůstává tohle M3 tím nejlepším a nejuniverzálnějším strojem, který si můžete koupit s bílo-modrou vrtulkou ve znaku. V základní výbavě stojí méně, než původní šestiválec!

První cena vozu935.800,-Kč (BMW 320i (125 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací1.950.000,-Kč (BMW M3 (309 kW))
Základní cena testovaného vozu1.950.000,-Kč (BMW M3 (309 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.447.159,-Kč (BMW M3 (309 kW))

Plusy

  • motor schopný vyvolávat závislost
  • nastavení podvozku
  • ovladatelnost a kontrola na limitu
  • nevadnoucí brzdy
  • perfektní rozestavení pedálů a jejich odpor
  • základní cena

Minusy

  • vyšší hmotnost
  • iDrive
  • ceny příplatkové výbavy
  • elektronické tlumiče nejsou v základu

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: BMW M3 bazar