BMW X5 30d: X56

Zdá se vám kombinace praktičnosti modelu X5 a jízdní agility BMW X6 geniální? Je však skloubení těchto vlastností možné? Na tuhle i další otázky jsme nalezli odpověď za volantem nové X5.

Do třetice všeho dobrého. Číslo tři je pro třetí generaci velkého SUV z Mnichova trochu osudové. Představila se v roce 2013 a má navázat na úspěch svých předchůdkyň, kterých se po celém světě prodalo 1,3 milionu.

Při pohledu na testovanou X5 člověk jasně identifikuje, že jde o novou generaci. Přitom je vám nějak povědomá, blízká. Nový designérský jazyk BMW totiž nevymýtil (a ani tak učinit nechtěl) charakteristické identifikační znaky X5, jako je výrazný prolis na boku karoserie, krátké převisy nebo bohaté prosklení. Velmi pozitivní zprávou je výsledek odtučňovací kúry, kterým je úbytek skoro 100 kg hmotnosti. Díky redukční dietě a vynikající aerodynamice je novinka nejen obratnější, ale i pohodlnější. Akustický komfort i komfort odpružení se totiž až nepochopitelně blíží úrovni klasických vozů vyšší střední třídy. A lehčí X5 příjemně překvapí i na zatáčkovité okresce. Ne, že by byla jejím přirozeným prostředím, ale jak ukázal úspěch X6 (pomineme-li design), majitel BMW umí ocenit dobrou ovladatelnost i u vozu kategorie SUV.

Verzi Pure Excellence poznáte podle doplňků a designových prvků z nerezové oceli.


Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým adaptivním podvozkem Comfort. Tento paket obsahuje adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadní nápravy. Dynamická kontrola tlumičů umožňuje nastavení jejich tahu a tlaku a tím i přizpůsobení se skutečným jízdním podmínkám. Dané verzi tak chyběly ještě aktivní stabilizátory nebo systém aktivního rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, představený v BMW X6. Přes to všechno byla ochota zatáčet a plnit řidičovy povely naprosto výborná. I když jsme neměli přímé srovnání, tak si troufáme říci, že novinka jezdí lépe než zmiňované starší velké sportovní „iksko“, které je i po letech jedním z nejlépe fungujících a fyzikální zákony popírajícím SUV.

Novinka netrpí na přehnané náklony, nedělá jí problém ani rychlá změna směru jízdy, esíčkovité pasáže projíždí s grácií a s ještě větší grácií zvládá dlouhé, rychlé, táhlé oblouky. To, že sedíte za volantem SUV s pohotovostní hmotností více než dvě tuny, vám připomene výška, ve které sedíte nad úrovní silnice, a okamžik, kdy jste nuceni redukovat rychlost. Při brzdění si totiž uvědomíte, že vzhledem k velikosti vozu to chce občas své řidičské vášně krotit. Nic ve zlém. Brzdy nové X5 jsou ostré, přitom nejsou „kousavé“ a zároveň není lehké je unavit. Ovšem v tomhle ohledu kouzlo popírání zákonů fyziky funguje nejméně.

Pár centimetrů pro hlavu a nohy zadních cestujících tu od minule přibylo.


Pohonné ústrojí oblíbené verze 30d neprošlo nijak zásadní obměnou. Jedním turbem přeplňovaný vznětový šestiválec harmonicky spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou. Dynamika vozu je důstojná, vzhledem ke kvalitám podvozku i pocitu bytí na vrcholu potravního řetězce, který vám pobyt za volantem X5 dopřává, bychom však nějaký ten kilowatt navíc ocenili. Pomyslným ideálem tak pravděpodobně bude opět verze 40d, která na trh přišla později a která bude v praxi žádat i podobný příděl paliva jako o nějakých 40 kW slabší provedení (v testu průměrně 8,5 l/100 km).

X5 s přehledem zastane funkci komfortního rodinného auta i reprezentativního manažerského vozu. Není z levného kraje, přesto je o něco málo levnější než její přímí konkurenti. Lákavé příplatky pak cenu bez problémů navýší o pět set i více tisíc korun.

Cx = 0,31 je nejlepší hodnotou součinitele odporu vzduchu ve třídě.

Vydáno: 23. 01. 2014

Autor: Věra Petrů Vostrá, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: BMW X5 bazar