BMW X5 3.0si - stvořeno pro řidiče

Američtí zákazníci se nového BMW X5 už dočkali, klienti evropští na svou X5 teprve čekají. Přestože v Evropě ještě neproběhlo oficiálně představení, dostali jsme unikátní možnost tuto žhavou novinku otestovat.

Když není auto v Evropě, stačí brnknout do USA a jedno si prostě přivézt.

Takto se stalo, že jsem jedno páteční dopoledne převzal klíčky od nového BMW X5 s americkým pasem osazeným základním americkým motorem, a to třílitrovým zážehovým šestiválcem a maximálním výkonem 191 kW. V tuto chvíli není zcela jasné nakolik se bude evropská X5 lišit od své americké kolegyně, takže se může stát, že některé dílčí poznatky budou v tomto a dalších testech X5 odlišné.

Lehké korekce lze očekávat zejména u nastavení podvozku, zdejším zvyklostem bude nepochybně přizpůsobena i výbava. Většina komponent však bude shodných v Evropě i USA, proto jsme se rozhodli udělat výjimku a v rámci snahy informovat vás co nejdříve o kladných a záporných stránkách žhavé bavorské novinky americkou X5 otestovat.

Revoluce se nekoná

Když jsme na autosalonu v Ženevě v roce 2006 zpovídali Chrise Bangla zodpovědného za designu vozů BMW, padla několikrát otázka: Jaká bude nová X5? ,,Můžeme očekávat další revoluční změnu, další velký posun v designu vozů BMW," ptal se jeden z kolegů? Přestože Chris Bangle zvolil politickou a dosti tajemnou odpověď, dalo se z jeho slov vyčíst, že nic dramatického nás nečeká.

A skutečně. Žádné velké změny, žádná revoluce. Designéři vyšli z osvědčených tvarů první generace X5, tu ubrali, tu přidali a stvořili automobil, který jednoznačně pokračuje v cestě nastoupené předchůdcem, ale zároveň vyjadřuje touhu kráčet stále kupředu a bourat mýty.

BMW neudělalo s novou X5 velký skok, ale krůček kupředu mu nelze upřít. Pro někoho úleva, pro někoho zklamání, každopádně nová X5 se jako další model s revolučním designem do kroniky auto průmyslu nezapíše. To ovšem neznamená, že designéři neodvedli dobrou práci. Dle mého názoru odvedli práci výbornou. Přední část nyní díky několika zdánlivě drobným úpravám vypadá mnohem agresivněji a dospěleji.

Velké světlomety originálních tvarů jsou hlavním nositelem nové identity X5 a společně se zvětšenou mřížkou chladiče dodávají novince onen agresivní výraz. Celek dotváří poměrně členitý přední nárazník a hned několika prolisy zdobená přední kapota. Zadní část ztratila s novou generací poměrně nehezký krabicovitý výraz a tváří se podstatě moderněji. Ostatně jako celé auto. Hezké jsou zejména zadní sdružené svítilny.

První průzkum

Mé první kroky vedou k víku zavazadlového prostoru. BMW zvolilo (již v první generaci) dle mého názoru ne úplně šťastné řešení a víko rozdělilo horizontálně ve dví. Nejdříve otevřete horní část, poté odklopíte část spodní. Opět se musím ptát, k čemu je takové řešení dobré? Sklopením spodní části zvětšíte ložnou plochu zavazadlového prostoru a snad umožníte převoz dlouhých předmětů, ale kolikrát za rok takovou funkci využijete - v X5?

Možná má dělené víko i další výhody, každopádně uvízne-li v zadní části kufru nějaký předmět, máte problém. Pokud jste náhodou nenarostli na dva metry, nebo nemáte gumové končetiny, jistojistě se zašpiníte. No a pak tu máme ještě jeden zádrhel. Horní část děleného víka zavazadelníku se neotevírá dostatečně vysoko. Se svými 185 cm obvykle nemám s víkem problém, v tomto případě jsem se však dotýkal hlavou zámku.

Tak a teď zase trocha chvály. Za druhou řadou sedadel se rozprostírá velký zavazadlový prostor, jenž se v případě použití třetí řady sedadel podstatně zmenší, i tak ovšem zůstane za sedačkami objem 200 litrů.

Řidič má přednost

Zatáhnout za kliku, otevřít dveře a nastoupit. Jednoduchý proces, pokud se vám do cesty nepřiplete nějaká překážka. Na jednu drobnou jsem v nové X5 narazil. Přední dveře se otevírají do dostatečného úhlu, vstupní otvor má dostatečnou velikost, takže nastupování probíhá hladce. Během vystupování ovšem vyplují na povrch menší problémy. První se týká plastové lišty mající funkci (snad) ochrany bočních prahů.

Jestliže má plastová lišta á la BMW X3 chránit boční prahy, pak to alespoň částečně omlouvá skutečnost, že se o ni během vystupování v 90% případů zašpiníte. Pokud má lišta pouze funkci estetickou, pak by se měl někdo v BMW trochu zastydět. Odstranit takovou chybku stojí asi nejméně úsilí a peněz v celém moři věcí, jež muselo BMW na nové X5 změnit.

Druhá výhrada spojená s nastupováním se týká zadních dveří. Chápu, že X5, ač velký a prostorný automobil, bude většinou sedlat řidič, tu a tam se přidá obchodní partner, přítelkyně nebo manželka s dětmi. Na zadní sedačky se dospělí zkrátka nepohrnou. Přesto mohlo BMW zajistit, aby se zadní dveře otevíraly do mnohem většího úhlu a ulehčit tím nastupování právě dospělým pasažérům. Příkladem může být nová Honda CR-V, kde se zadní dveře otevírají téměř do pravého úhlu.


 

Palubní deska a spol.

Sedím za volantem, svírám jeho kožený, relativně úzký věnec (ve srovnání s tlustými věnci volantu např. v řadě pět nebo tři) a zkoumám strukturu palubní desky. Ani tady žádná velká změna nenastala. Tvary se sice více přiblížily moderním bavorákům, ale odkaz na předchůdce nelze přehlédnout. Materiály pochopitelně zaslouží označení prémiové a slícování jakbysmet. Chyby se v tomto segmentu neodpouštějí a asi proto jsem ve slícování a zpracování žádné neobjevil.

Měkčenými plasty mnichovští skutečně nešetřili a vytvarovali z tohoto na dotek příjemného materiálu horní i spodní část palubní desky v oblasti kolen. Skvěle si BMW poradilo s ovládacím panelem klimatizace a audiosystému. Inovace za každou cenu nahradily drobné úpravy, např. zvětšení tlačítek, rozšíření panelu a celkové zlepšení vzezření panelu.

S klimatizací se pracuje výrobně a totéž mohu prohlásit o audiosystému. Trochu mě zaskočil hrubý rastr barevného displeje centrálního ovládacího systému iDrive, jenž však souvisel se základní úrovní výbavy (nezapomeňte, testovali jsme americký model). Za příplatek BMW nabízí širokoúhlý displej s výrazně lepšími parametry. Nové BMW X5 boduje dostatečným počtem odkládacích ploch a dobrými základními sedačkami.

Dokáži si sice představit malinko delší sedák, ale celkově sedačky plní svou funkci dobře. Poskytují optimální oporu zad a solidní oporu stehen. Jen ty opěrky hlavy se stále zapomínají kdesi vzadu (jinými slovy jsou daleko od hlavy). Proto asi BMW skončilo v bezpečnostním testu opěrek hlav na jednom z posledních míst (první bylo Volvo). Místo na zadních sedadlech odpovídá standardu třídy, 185 cm vysoký pasažér usazený za stejně vysokým řidičem naměří u kolen asi 10 cm rezervu, nad hlavou ovšem místo nazbyt kvůli panoramatického střeše není.

Sedm míst pouze teoreticky

Sedačky v druhé řadě se v nové X5 nově pohybují dopředu a dozadu, jednoduše sklápějí (vytvoří rovnou ložnou plochu) a rovněž vyklápějí, čímž umožňují pasažérům protáhnout se na třetí řadu sedadel. Jedině slovo protáhnout přesně vystihuje situaci, neboť v nejužším místě měří nástupní prostor pouze 18 cm. Třetí řada sedadel zaslouží označení nouzová, malinké sedačky poskytnou relativní pohodlí pouze malým dětem do asi 10 let věku. Takže pozor, sedm kolegů z firmy včetně vás na oběd povezete opravdu horko těžko.

Výraznou inovací, u níž očekávám vřelé přijetí ze strany řidičů, je nový volič automatu vyrůstající ze středového tunelu. Jeho výhoda spočívá zejména v krátkém chodu a dobré ergonomii. Na tvar voliče i způsob ovládání si rychle zvyknete. Kratičký chod elektronického voliče dopředu a dozadu se hodí zejména při sekvenčním řazení.

Důstojný základ

Motorová paleta nového BMW X5 se v USA sestává ze dvou zážehových jednotek, které v Evropě doplní zpočátku jeden vznětový motor. X5 se bude u nás nabízet se zážehovým šestiválcem o objemu 3.0 litry a maximálním výkonem 200 kW (v Evropě), dále benzínovým osmiválcem 4,8 litru o maximálním výkonu 261 kW a třílitrovým vznětovým šestiválcem s maximálním výkonem 173 kW a točivým momentem 520 Nm.

Testovaný model poháněl základní zážehový šestiválec se zdvihovým objemem 2993 cm3, maximálním výkonem 191 kW a točivým momentem 305 Nm, tedy o něco horšími parametry než BMW uvádí u modelu určeného evropským klientům. Třílitrový benzínový šestiválec naladěný na 190 kW jsme na Auto.cz testovali v několika vozech, například řadě tři nebo řadě pět a vždy s vynikajícím výsledkem.

Například z 1555 kg vážící řady tři udělal hořčíkový řadový šestiválec téměř civilní M3, pětku s pohonem všech kol a váhou téměř 1700 kg proměnil rovněž ve velmi rychlý a zábavný dopravní prostředek. Jenže nová X5 neváží ani 1500 ani 1700 kg, hmotnost tohoto drobečka se vyšplhala na 2260 kg a tomu se říká těžká váha. Půl tuny se zkrátka někde musí projevit a také že ano.

Motor dokáže relativně svižně vystřelit X5 z místa, ale čím vyšší rychlostí cestujete, tím více musí šestiválec s vysokou hmotností, mechanickými a aerodynamickými odpory bojovat. Akcelerace z klidu a z nízkých do středních rychlostí nečiní jednotce problém, pružné zrychlení v rychlostech okolo 100 km/h však odstartuje onen souboj s hmotností. Od nové X5 se základním benzínovým šestiválcem zkrátka nelze ani zdaleka očekávat agilitu menších a lehčích modelů 330i nebo 530i.

Možná zdůrazňuji naprosto logické skutečnosti, přesto jsem si tuto poznámku nemohl odpustit. I pro bavoráky platí fyzikální zákony. Jednotku rozhodně doporučuji na městské a mimo městské ježdění, tomu ostatně neodpovídá pouze výkon, ale i skvělé odhlučnění a vysoká míra kultivovanosti. Na dálnici ovšem benzínový šestiválec vyloženě nestíhá.

Obecně si troufám říci, že výraz základní motorizace v tomto případě přesně vystihuje chování modelu X5 3.0si. Výkon a točivý moment jsou nastaveny přesně tak, aby se velké SAV neloudalo, ale zároveň nebylo extrémně rychlé. Pro druhý případ má BMW přichystán podstatně těžší kalibr - osmiválec 4,8 litru. Příznivá spotřeba šestiválce bude zřejmě i v nové X5 velkou devizou, a to navzdory vysoké hmotnosti.

Třílitrový šestiválec sice v průběhu testu hltal až o osm litrů benzínu více, než uvádí výrobce, ale to bylo dáno zejména dynamickým stylem jízdy. Zklidnění jízdního stylu a změna způsobu zacházení s plynovým pedálem přinesla ovoce v podobě snížení spotřeby na zajímavých 13 litrů na 100 km jízdy. Dlouhodobě jistě můžete počítat se spotřebou v rozmezí 13 - 15 litrů paliva.

Dobrý kompromis

BMW mohlo za a) naladit podvozek extrémně komfortně a oželet náklony v zatáčkách včetně případných horších výsledků ve vysokých rychlostech či za b) přitvrdit podvozek na úroveň sportovních vozů a zcela se vyhnout náklonům v zatáčkách a zajistit svému sportovnímu SUV špičkové jízdní vlastnosti nebo za c) pokusit se o kompromis. Asi pro vás nebude těžké uhodnout, kterou variantu německá značka zvolila.

Komfort na úkor jízdních vlastností nepřipadá u BMW v úvahu, tuhý až lehce uskákaný podvozek dostala X3, a tak zůstala možnost poslední - naladit podvozek tak, aby dobře tlumil nerovnosti, ale zároveň poskytoval vysokému, dlouhému a širokému autu dobré jízdní vlastnosti. Nová X5 se přes všechnu snahu nastavením podvozku více blíží X3 než řadě pět, přesto si počíná poměrně suverénně při žehlení běžných nerovností.

Větší výtluky jsou uvnitř více cítit a trochu i slyšet. Nižší komfort ovšem vyvažují špičkové jízdní vlastnosti. Nová X5 si počíná suverénně v zatáčkách i ve vysokých rychlostech, v zatáčkách se prakticky nenaklání a fantasticky drží směr, totéž kromě náklonů platí i pro jízdu ve vysoké rychlosti na dálnici. Když k tomu připočítáte výbornou aerodynamiku a na SUV slušné řízení, dostanete špičkové SUV.

Ano, dokáži si představit ještě komunikativnější řízení, na druhou stranu si nepamatuji, které z velkých SUV brzdí s takovou razancí a vytrvalostí jako právě nová X5. Pověstnou třešničku na dortu reprezentuje nová šestistupňová automatická převodovka s extrémně rychlou a hladkou změnou převodů a logickým uvažováním. Na rozdíl od staršího šestistupňového automatu se jeho nová generace téměř nedopouští přehmatů a reaguje rychlostí blesku.

Za poměrně závažnou chybu považuji elektronickou parkovací brzdu s absencí funkce automatického odbrzdění při rozjezdu. Brzdu musíte uvolnit ručně, což v některých případech dosti obtěžuje. Zrcátko řidiče rovněž postrádá ochranu před mrtvým úhlem.

Stvořeno pro řidiče

Nové BMW X5 má všechno, co má mít dobré BMW a v zásadě i všechno, co má mít dobré SUV. Design se příliš nezměnil, přesto vypadá nová X5 agresivněji a moderněji, podvozek prošel rekonstrukcí a zajišťuje špičkové jízdní vlastnosti. X5 se skvěle řídí, skvělé brzdí a motor slušně táhne. Milovníci zátahu však mají jasnou volbu - osmiválec 4,8 litru popřípadě silný turbodiesel. Typické rodinné SUV ovšem v nové X5 nehledejte. Třetí řada sedadel dovoluje pouze přepravu malých dětí a také vnitřní prostor není v tomto segmentu z největších.

Plusy

  • atraktivní design
  • výborné jízdní vlastnosti
  • kultivovaný motor
  • neúnavné brzdy s rychlým nástupem
  • kvalita zpracování
  • komfortní sedačky
  • dostatek odkládacích ploch

Minusy

  • v jiných modelech excelentní třílitr v těžké X5 nestíhá
  • horizontálně dělené víko zavazadelníku
  • malý úhel otevírání zadních dveří
  • elektronická parkovací brzda s absencí funkce automatického odbrzdění
  • malinké sedačky v třetí řadě (prakticky jen pro děti)
  • levé zrcátko bez eliminace mrtvého úhlu

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: BMW X5 bazar