Cadillac ATS jako konkurence BMW řady 3? Ano, ale chybí diesel

Na český trh přichází nový cadillac střední třídy. Má konkurenceschopnou cenu, ovšem k dispozici je zatím jen s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem. Bude to v Evropě stačit?

Klíčový vznětový motor do Evropy přijde, ale až časem. Zatím tak musí zájemcům o neortodoxní sedan stačit zážehový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o (vpravdě solidním) výkonu 276 koní a točivém momentu 353 Nm.

Pro ATS stvořil Cadillac kompletně novou platformu klasické koncepce, která má odrážet nároky Evropanů. Vůz má pohon zadních (na přání všech) kol a motor uložený podélně vpředu.

Cadillac podle svých slov při vývoji velmi dbal na jízdní vlastnosti. Proto nepřekvapí, že vyvážení hmotnosti je 50 na 50 mezi nápravami (s drobnou odchylkou podle použité převodovky, případně pohonu všech kol) a ve standardní výbavě každého ATS nechybí přední brzdy Brembo nebo diferenciál s omezenou svorností mezi zadními koly. Vpředu je pak klasický mcpherson, vzadu pětiprvková náprava.

 Automobily Cadillac ATS

Krátce jsem vyzkoušel ATS s manuálem i s automatem.

Cadillac se evidentně snaží reagovat na evropské požadavky, přesto si i "malé" ATS jasně zachovává specifický americký "feeling", kterým se pochopitelně dost odlišuje od vesměs stereotypní nabídky BMW/Audi/Mercedes. Ať už jde o majestátní vnější vzhled, luxusní interiér svébytného stylu nebo celkový jízdní projev.

Přeplňovaný čtyřválec pod kapotou je velmi kultivovaný a nemá vůbec marný zvuk, proto myslím, že pravověrnému zájemci o cadillac může šestiválec chybět pouze z imagových důvodů. 276 koní na vůz samozřejmě s přehledem stačí (0-100 km/h = 5,9 s) a točivý moment dokáže poslat auto bokem na požádání.

Manuální šestistupňová (a trochu zadrhávající) převodovka se mi k charakteru auta moc nehodila, a proto jsem raději rychle přesedl do automatu. Ten má rovněž šest převodových stupňů, které je možné ručně měnit pádly pod volantem nebo řadicí pákou (se správnou logikou, tj. plus je k sobě).

Automat řadí spíš plynule než rychle. To mně osobně vyhovovalo. Během krátké testovací jízdy v městském provozu se spotřeba pohybovala kolem 11,5 l/100 km, což zní docela dobře. Papírová spotřeba činí v kombinovaném provozu 8,2 l/100 km, s automatickou převodovkou 8,6.

Z prvních dojmů bych vyzdvihl perfektní polohu za volantem a rozhodně zajímavě, originálně a hlavně zcela neevropsky řešený interiér. Dobrý pocit trochu pokazila obrovská boční zrcátka, která významně omezují výhled z vozu šikmo do boku, zejména nastavíte-li si jako řidič sedadlo do nejnižší polohy.

Docela se těším, až postavíme v redakčním testu ATS proti BMW řady 3 nebo Mercedesu třídy C.

 Automobily Cadillac ATS

Za základní Cadillac ATS s manuální převodovkou a pohonem zadních kol bude třeba zaplatit necelých 940 000 Kč. Seznam základní výbavy je dlouhý, ceník příplatkové ale přinejmenším stejně tak.

Jak jsme už předeslali, vznětový motor (prý zcela vlastní konstrukce) přijde později. Kdy přesně, nebylo specifikováno.

Ceník ATS najdete ke stažení zde.

 Automobily Cadillac ATS Automobily Cadillac ATS Automobily Cadillac ATS



Na český trh vstupuje nový cadillac střední třídy a my jsme při té příležitosti vyzpovídali Michala Klementa, vedoucího prodeje vozů Cadillac ve společnosti A. Charouz Motors, která cadillaky do České republiky oficiálně dováží.

Jaké typy zákazníků hledáte? V Evropě přece jen Cadillac není zcela obvyklou značkou.
Cadillac je všeobecně určený pro klientelu rekrutující se z vyšší střední třídy. ATS i větší CTS spadají víceméně do stejné kategorie, avšak model ATS je vozidlo, které by mělo oslovit, a jsme přesvědčeni, že osloví, výrazně větší množství lidí, než CTS do současné doby.

Lidé, kteří uvažovali o modelu CTS, z jeho koupě často ustoupili například kvůli vyšší spotřebě šestiválce. Právě pro ně je tu teď ATS s motorem 2.0T, který je výkonný, svižný, dynamický, ale má zároveň rozumnou spotřebu. Byť se osm, devět litrů může zdát někomu hodně, v rámci značky se tímto blížíme se lidem, kteří měli problém právě s tímhle faktorem.

Jaký očekáváte objem prodejů?
V současné době jsme v lehkém vzestupu. Od loňského roku máme svého subdealera na Slovensku, od letošního roku začne fungovat zastoupení v Chorvatsku plus máme subdealera Tygr Centrum a.s. v Tuklatech u Kolína. Ač doba je taková, jaká je, oproti loňskému a předloňskému roku naše prodeje stoupají.

Cadillac hodně poškodil pád importéra před třemi lety a právě tehdy velké množství klientů upustilo od myšlenky Cadillac si koupit. Tito lidé se však nyní ke cadillaku vrací. Vrací se totiž importér, vrací se autorizovaný servis, přichází nové modely.

Jsem toho názoru, že jsme schopni během příštího roku fyzicky předat nebo objednat kolem 20 aut. Budeme ale rádi i za 15, vlastně každé číslo přes 10 aut bude dobré. Nyní máme pro potenciální zákazníky objednány dva předváděcí vozy, jeden pro nás a jeden pro Slovensko.

Jak to bude se vznětovým motorem, který je pro evropský trh klíčový?
Jako náhradu dieselu nabízíme pro modely CTS a SRX od loňského roku přestavbu na LPG. Jde o oficiální úpravu, zákazníkovi tedy s přestavbou na plyn nepadá záruka. U Escalade máme kvalitní hybrid, takže tam o další motorizaci ani neuvažujeme.

Upřímně je to tak, že Cadillac nechtěl do dieselu tak úplně pouštět. Nicméně Evropa ho tlačí a tak došlo k tomu, že pro ATS je ve vývoji naftový motor, který však musí být natolik kvalitní, jako je ten benzinový v současnosti. To potřebuje čas, a proto vznětový motor teprve přijde.

Jsem však přesvědčen o tom, že i benzinové turbo si najde velké množství klientů. Umíme udělat benzinové auto, které vás nesežere.

Vydáno: 25. 11. 2012

Autor: Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Cadillac ATS bazar