Chrysler Sebring 2,0 CRD - Americký bojovník

Žhavá novinka letošního roku kombinuje v Evropě rozšířený motor 2,0 TDI s moderním americkým pojetím vozu střední třídy. Co na to evropský zákazník?

Úspěch amerických sedanů v Evropě ztroskotával v posledních letech na několika faktorech. Jedním z těch koncepčních byla nepřítomnost kvalitního vznětového motoru. Nyní je věc, zdá se, napravena. Pod kapotu nového Sebringu se dostal osvědčený a velmi rozšířený čtyřválec z produkce VW Group. Jaký tedy Sebring je?

Americký mix moderny a retra

První pohled na nový sedan mířící v Evropě do segmentu Passatů a Mondeí je poněkud rozporuplný. Dlouhé převisy, mohutná stavba karoserie, obrovský přední nárazník, veliká koncová světla - to vše by designéři na starém kontinentě namíchali v poněkud odlišném složení. Detaily přitom nejsou ani zdaleka tak diskutabilní. Utvrdil nás v tom pohled na krásnou kapotu inspirovanou ne právě úspěšným Crossfirem, světlomety připomínající styl posledních vozů Volkswagenů nebo sebevědomou masku, která nemůže patřit ničemu jinému než Chrysleru. Sebring je zkrátka jiný, má svůj styl, který možná nebude odpovídat většinovému názoru evropských zákazníků, ale průměrných aut je tady přece mnoho...

Vysoký ponton tříprostorové karoserie a nadprůměrně velká kola způsobují to, že na obrázcích je možné skutečné rozměry auta jen obtížně určit. V technických datech tohoto Chrysleru stojí vnější délkové míry 4850 x 1843 x 1497 mm a rozvor 2765 mm, a to jsou hodnoty spíše na pomezí střední a vyšší střední třídy.

Odhlédneme-li od estetické kritiky, jsou tvary Sebringu navrženy v duchu amerického přístupu ,,dávat zákazníkovi maximální hodnotu za vynaložené prostředky". Hodnotou se v americkém pojetí rozumí především prostor a výbava, na rozdíl od evropského pojetí, kde mnohem častěji vítězí úroveň použitých materiálů v interiéru...

Vnitřní hodnoty

Značně klenutá střecha vytváří dlouhou a vysokou kabinu jejíž šířka ve výši loktů je velkorysá (1490 mm vpředu, 1450 mm vzadu), ale reálně ji omezují níže umístěné loketní opěry ve dveřích. Výška nad sedáky patří v obou řadách sedadel mezi nadprůměrné, cenná je v této souvislosti hlavně vzpřímenější poloha sezení, která umožňuje podepření stehen cestujících ve druhé řadě, i když 480 mm dlouhé sedáky nepatří svými rozměry k těm nejdelším. Jejich tvarování není kdovíjak složité, což může lidem zvyklým na vysoký standard sedadel německých vozů připadat jako nedostatek. V případě předních sedadel je třeba vyzdvihnout konstrukci hlavové opěrky, která je příkladně blízko hlavě za každé situace.

Velkou variabilitu od sedanu asi čeká málokdo, a tak Sebring překvapí možností sklopit opěradlo předního spolujezdce a přepravovat pohodlně třeba dlouhé lyže nebo kratší koberec uvnitř vozu. Sklápí se také opěradla zadních sedadel, aby tak rozšířila přepravní možnosti průměrného zavazadlového prostoru (441 l). Počítat je vždy třeba s tím, že průchozí otvor je nevelký, podobně jako vstupní otvor v zádi. Využít šířku mezi podběhy 1000 mm a délku zavazadlového prostoru u dna 1070 mm tak bude v případě jediného předmětu nemožné, protože jej zkrátka do auta nenaložíte. Teď už konec teoretickým a poněkud nereálným úvahám českého chalupáře. Jde se jezdit.

 


Příliš hlučná Amerika

Chrysler vybral pro své modely dovážené do Evropy motor VW Group o objemu 1968 cm3, který znají uživatelé Octavií , Passatů, ale i řady menších Audi nebo terénních a velkoprostorových Mitsubishi. Agregát s vysokotlakým přímým vstřikováním využívající stále ještě systému čerpadlo-tryska vyniká velmi nízkou spotřebou paliva, ale také vysokým hlukem a slabou kulturou projevu. V luxusních vozech VW Group se tento motor podařilo konstruktérům dostatečně oddělit od posádky, ale to bohužel není případ ani Mitsubishi Grandis, ani Chrysleru Sebring. Hluk provází posádku neustále v nízkých a středních rychlostech, na dálnici naštěstí obvykle ustupuje díky aerodynamickému hluku. Nekultivovaný chod provází zejména řidiče díky vibracím přenášeným do volantu.

K objektivním přednostem motoru, který Chrysler označuje jako 2,0 CRD, lze počítat velmi nízkou spotřebu. I když aerodynamika nepatří vzhledem k délce karoserie mezi ukázková řešení (cx=0,33), Sebring obouvá velká a široká kola (215/70 R17) a má pohotovostní hmotnost bezmála 1,7 t, dokáže se svižným evropským stylem dálniční jízdy na hranici předpisů odebírat jen necelých 6 l nafty na 100 km. Ve městě pak budete dolévat asi o litr více, minimální spotřeba klesá teoreticky i reálně až k 5 l/100 km.

Dynamika jízdy je díky vysokému točivému momentu v nízkých a středních otáčkách velmi dobrá, i když absolutní hodnoty maxima výkonu neoslňují tolik jako v případě zážehových čtyřválců (115 kW, 125 kW) a šestiválce 2,7 l (138 kW). Na český trh se dováží jako alternativa k převažujícímu turbodieselu jen základní benzinový čtyřválec 2,0 l (115 kW, 190 Nm).

Přes výše uvedené přednosti věříme, že úvaha nad volbou konstrukčně staršího systému čerpadlo-tryska nebo moderního common-railu z motorářských dílen Mercedesu, nebyla snadná. Rozhodla vysoká nákupní cena motoru Mercedes-Benz nebo konstrukční složitost zástavby pohonné jednotky sesterské automobilky?

Více řidičských zážitků

K americkému autu neodmyslitelně patří pohodlí. Sebring vyniká nejen prostorem uvnitř, ale také na české poměry vhodně dimenzovaným podvozkem a odpružením. Vysoký profil pneumatik a velký průměr kol jsou faktory, které mají při překonávání terénních nerovností a děr na českých silnicích zásadní význam. Kombinací se středně tuhými tlumiči a pružinami bylo dosaženo kompromisu, který vyhoví i průměrnému evropskému řidiči. Sebring dokáže nabídnout i překvapivou dávku dobrého pocitu z řízení. Kontakt s vozovkou zprostředkovává volant s tlustým věncem obšitým kůží, převod řízení je strmý a posilovač pomáhá řidiči přiměřeně. Transfer hnacího ústrojí z nabídky VW Group se zřejmě zasloužil o velmi kvalitně vymezené dráhy šestistupňové ručně řazené převodovky. Za jízdy ale překvapí přetáčivost Sebringu, která se ozývá i při razantnější změně směru na dálnici. V samých počátcích ji koriguje standardní stabilizační systém.

Bohatá výbava, neevropský interiér

Prostor uvnitř vozu je příjemným rysem nového sedanu, ale velkým zklamáním pro řadu zákazníků bude asi design a provedení interiéru. V automobilu za 749 tisíc korun, který by však směle mohl konkurovat řadou parametrů autům za milion, najdete jen šedivě ponurý interiér s přemírou plastů a plastových imitací hliníku. Hlavní díl přístrojové desky je sice potažen měkčenou vrstvou (nářek nad absencí měkčených plastů se tedy nekoná), ale celkově neodpovídá kvalita interiérových materiálů současnému evropskému standardu v této cenové kategorii. Přitom by stačilo, kdyby se inženýři Chrysleru nechali inspirovat novým Mercedesem třídy C. Ten totiž cenově začíná tam, kde Sebring s plnou výbavou končí.

Sedadla jsou potažena hrubším materiálem, který má podle výrobce antistatické vlastnosti, a tak je v případě polití nápojem riziko trvalých následků minimální. A propos nápoje! V americkém autě nesmí chybět držáky a prolisy na kelímky s nápoji, ale Sebring posunuje komfort dodržování pitného režimu za jízdy ještě dál. Za 3.400,- Kč dostanete u Chrysleru unikátní elektricky vyhřívaný/chlazený držák nápoje ve středové konzole mezi sedadly. Zařízení dokáže udržet teplotu nápoje na 60°C v režimu vyhřívání a klesnout může až ke 2°C v režimu chlazení.

Neobvyklá koncentrace ovládacích tlačítek na středovou konzole (včetně přepínače palubního počítače a nastavení sklonu světlometů) má pravděpodobně příčinu ve snižování nákladů, protože vlevo od volantu je jen jediné tlačítko pro dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru. Decentně ukrytá tlačítka multifunkčního volantu jsou na horních ramenech na vnitřní straně volantu - je to efektní a efektivní detail. Testovaný automobil byl vybaven navigačním systémem s pevným diskem (kapacita 20 GB), který je využitelný také jako úložiště MP3 souborů. DVD mechanika bohužel je ale plně kompatibilní jen s vybranými DVD formáty. Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 165 mm dokáže při stojícím vozidle přehrávat i filmy a promítat JPG obrázky. Nechybí vstup pro externí audiozařízení a možnost zasunout datový nosič s MP3 soubory přes standardní USB konektor. Celý systém za 73.500,-Kč má velké výkonové rezervy a patří jednoznačně svými vlastnostmi k přednostem Sebringu.

Sebring pro Evropu

Americká odnož uskupení DaimlerChrysler by nutně potřebovala zaujmout zákazníky i mimo domácí trh. Sebring asi nebude tím modelem, který Chrysler zachrání, ale to neznamená, že by šlo o špatné auto. Spořiví Evropané zvyklí na vlastnosti turbodieselů (nízká spotřeba, specifický projev) dostávají další alternativu k tradičním německým, francouzským a italským sedanům. Zatímco za mořem se se Sebringem počítá jako s masově prodávaným vozem, v Evropě bude opět patřit k exotice. V aktuálním provedení však už nemusí příznivci amerických vozů dělat kompromisy díky dobré ovladatelnosti, tradičně bohaté výbavě a velkému prostoru. I nadále se musí přenést přes neevropské provedení interiéru...

První cena vozu699.900,-Kč (Sebring Touring, 2,0 (115 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací749.900,-Kč (Sebring Touring, 2,0 CRD (103 kW))
Základní cena testovaného vozu749.900,-Kč (Sebring Touring, 2,0 CRD (103 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků873.400,-Kč (Sebring Touring, 2,0 CRD (103 kW))

Plusy

  • prostorný interiér
  • bohatá výbava
  • úsporný motor
  • odpovídající cena
  • kvalitní multimediální systém
  • jízdní komfort
  • dobrá ovladatelnost

Minusy

  • kvalita materiálů použitých v interiéru
  • hlučný motor, přenos vibrací do interiéru
  • průměrný objem a horší přístupnost zavazadlového prostoru.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Chrysler Sebring bazar