Citroën Berlingo 1,6 HDi (66kW) - Z housenky motýlem

Druhá generace Citroënu Berlingo přestala být pouhou osobní dodávkou. Z francouzské housenky se vyklubal krásný motýl.

Vývoj jde nezadržitelně kupředu, a tak i pojetí bratrských vozů koncernu PSA, Peugeotu Partner a Citroenu Berlingo se od roku 1996 změnilo. Tehdy před 12ti lety, kdy byla tato třída automobilů odvozených z malých dodávek výše zmíněnou dvojicí vozů založena, stačilo v podstatě jen namontovat zadní sedadla, přidat trochu toho čalounění, více skla a bylo hotovo. To ale zákazníkům patrně přestávalo stačit, protože nyní přicházejí tito francouzští výrobci s druhou generací svých vozů - a ta je dosti odlišná. V současném Berlingu lidé na první pohled dodávku nevidí a o tom, že se jedná o plnohodnotný osobní automobil, je přesvědčí i pohled do interiéru. Pokud máme Berlingo přirovnat ke stávající modelové paletě Citroenu, pak vězte, že se vydalo cestou modelu C4 Picasso. Výborné ovšem je, že si zachovává velmi důležité rysy svého předchůdce - nízkou cenu a velkorysý vnitřní prostor.

Spousta místa

Berlingo bylo vždy malým prostorovým zázrakem a ani nová generace nic z kouzla svého předchůdce neztratila. Nejen že je zde pro všechny pasažéry dostatek místa, pozornost byla také věnována odkládacím prostorům a prostůrkům. Ty nalezneme rozesety po celém voze, jejich velikost a počet jsou ukázkové. Paradoxně se tak může stát, že například velmi objemnou středovou konzolu zaplníte mnoha věcmi a z hledání malých předmětů se stane noční můra.

Zpracování i design interiéru je opět o velký kus dál, než tomu bylo u starší generace Berlinga. U něho každý na první pohled identifikoval částečnou příslušnost Berlinga k užitkovým vozům, nyní je tomu zcela jinak. Funkčnost a ergonomie zůstaly velmi dobré, na tomto poli se zakladatel třídy osobních automobilů odvozených z malých dodávek nikdy nemusel stydět. Zpracování či výběr materiálů bylo ovšem dříve možno označit slovem ,,diskutabilní". To již neplatí. Slícování, kvalita použitých plastů i tkanin jsou bezproblémové a tak je nepříjemná pachuť užitkového automobilu nadobro pryč. Výborně.

Pro rodiny s malými dětmi je velmi potěšitelná možnost instalace tří dětských sedaček vedle sebe na sedadla ve druhé řadě. Přístup ke všem zavazadlům je ukázkový, cestující ve druhé řadě při nástupu využívají rozměrné posuvné dveře. Jejich zástavba má celou řadu pozitiv, má ovšem také negativa. Masivní konstrukce a tedy velká hmotnost může být problém, pokud s nimi mají manipulovat menší děti. Ještě horší je ovšem to, že zakončení vodící kolejnice (resp. jeho plastový kryt) zasahuje nešikovně do prostoru cestujících, který se tak od ramen dolů nepříjemně zužuje. Tři dospělí na zadních sedadlech tak budou neustále v nedobrovolném těsném kontaktu, i když stačilo málo a vnitřní šířka by byla optimální. Náladu jim bude zlepšovat pouze bohaté prosklení vozu, díky kterému se všichni pasažéři v prosvětleném voze cítí příjemně.

Kde se ovšem místem nešetřilo je zavazadlový prostor. Ten nabízí základní velikost 675 litrů, takže s místem pro zavazadla pravděpodobně nebude nikdy potíž. Těžká břemena je nutné zvednout jen do výšky 540 mm, v ní se totiž nachází nákladová hrana kufru. Ten má pravidelný tvar a jeho velikost lze vyjmutím zadních sedadel zvětšit na rovných 3000 litrů. Zajímavým nápadem je možnost uložení lyží pod strop automobilu, čímž odpadá nutnost připevňovat na střechu automobilu přídavná zařízení. Příčné nosníky pod stropem jsou vybaveny popruhy a tak je upevnění lyží dílem okamžiku. Místa nad hlavami zůstává i tak dostatek. Geniálně jednoduché.

Slabé motory

Berlingo oproti předchozí generaci znatelně narostlo do délky (+ 243 mm) i do šířky (+ 83 mm), pohotovostní hmotnost u srovnatelných modelů narostla mezigeneračně přibližně o metrický cent. Přesto ale v nabídce motorizací zatím nenalezneme agregát s výkonem větším než 80 kW (všechny nabízené motorizace mají objem 1,6 l), což je jednoznačné mínus tohoto modelu.

S testovanou motorizací, tedy čtyřválcovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 66 kW a nejvyšším točivém momentu 215 Nm se totiž o uspokojivé dynamice dá hovořit pouze v případě, kdy je řidič ve voze sám. Pokud vůz zaplníme v souladu s jeho účelem, kdy slouží jako objemný rodinný pracant, veškerá chuť do života jej opouští a je znát, že si motor neví s větší hmotností příliš rady. Při absenci výkonnějších pohonných jednotek by tak naše volba padla na nejvýkonnější dieselovou jednotku o výkonu 80 kW. Pokud plánujete (a to zřejmě při pořizování vozu této kategorie plánujete) Berlingo využívat jako velký rodinný kočár, nad zástavbou nejslabšího benzinového či naftového agregátu se raději dvakrát zamyslete. Nejlépe by prostornému rodinnému modelu slušel tichý turbodiesel 2.0 HDI (100 kW). Snad se dočkáme.

Jízda

Na poli jízdních vlastností Berlingo velmi příjemně překvapilo. Pokud v tomto ohledu zůstával nad minulou generací Citroenu Berlingo stín pochybností (přeci jen, jednalo se vlastně o civilní verzi malého užitkového vozu), nyní nezbývá než inženýrům od Citroenu vyseknout upřímnou poklonu. Jak již bylo řečeno, nová generace Berlinga narostla do délky i do šířky a je tedy logické, že se zvětšení dočkal také rozvor. Ten má nyní hodnotu 2728 mm, což je o 35 mm více než u generace předchozí.

Příliš zábavy za volantem nečekejte, pozice za ním je vysloveně velkoprostorově komfortní a jako stvořená pro dlouhé výlety. Řízení je sice poměrně exaktní, zato bohužel měkké a pouze s náznaky zpětné vazby. Řazení jde zlehka a je nadprůměrně přesné, vůle v něm by ovšem mohly být o něco menší. Oproti jiným vozům značky Citroen je však znát posun vpřed, což je velmi dobré znamení. Díky vysokému posazu v pohodlných sedačkách má řidič dobrý výhled vpřed i vzad, s couváním v našem případě vypomáhal parkovací asistent. Informace od něj proudí k řidičovi nejen prostřednictvím klasického pípání, momentální situaci za vozem je také možno pozorovat na displeji palubního počítače. Díky vysoké kapotě, masivní palubní desce a vyššímu posazu si na silnici připadá posádka bezpečně, což je u rodinného vozu určitě jeden z důležitých parametrů. V této souvislosti je ovšem nutno uvést absenci hlavových airbagů, které nenajdeme u žádného z výbavových stupňů a nelze je ani dokoupit. Čtyři airbagy, které standardně nabízí nejvyšší výbava Multispace Extra proto musí zájemcům o tento vůz stačit.

Pojďme ale zpět za volant, mimochodem u všech verzí nastavitelný výškově i podélně, dlužíme vám totiž ještě detailnější popis jízdních vlastností vozu. Berlingo pochopitelně stojí na podvozku, který je naladěn především na klidnou, komfortní jízdu. A ta mu také jde na jedničku, vždyť Berlingo je postaveno na stejné platformě, jakou využívá například model C4. Pohupování vozu je omezeno na minimum, z nerovností na silnici si Berlingo těžkou hlavu nedělá a i akustická pohoda je na velmi dobré úrovni. Náklony v zatáčkách jsou přirozeně o něco větší než u klasických automobilů, jejich velikost ovšem rozhodně není nepříjemná. Vůz se sice v zatáčce nakloní, stále je ale velmi dobře řiditelný a kola zůstávají v kontaktu s podložkou relativně dlouho. Nedotáčivost je všudypřítomný společník Berlinga při ostřejší jízdě, smyk ale díky dobrému podvozku nepřichází tak záhy, jak jsme se obávali. Pokud jízdní vlastnosti porovnáme například s konkurenčním Renaultem Kangoo, vyjde ze vzájemného souboje Berlingo vítězně. Cítili jsme se v něm totiž více svázáni s celým automobilem.

Nepřehlédněte
SROVNÁVACÍ TEST Peugeot Partner Tepee 1,6 HDi vs. Renault Kangoo 1,5 dCi - Převezou vás

Rychle za hodně...

...nebo pomaleji za málo. Tak nějak by se dal vyjádřit apetit pohonné jednotky, která pracovala v testovaném voze. Vzhledem k hmotnosti automobilu a velké čelní ploše se cestování vysokými rychlostmi stává poněkud nákladným koníčkem. Při reálné rychlosti 130 km/h si totiž pohonná jednotka 1,6 HDi o výkonu 66 kW řekla o 7,7 l nafty na 100 km (t.j. při 3100 otáčkách na nejvyšší pátý převodový stupeň). Pokud zvolníte na rychlost 100 km/h počítejte s odběrem 5,4 litrů nafty na sto kilometrů. Majitelé Berlinga s touto motorizací ovšem budou patrně rádi využívat silnic první třídy, protože při rychlosti 90 km/h klesnou otáčky na 2100 ot./min. a agregát si vyžádá velmi sympatických 4,7 l nafty na 100 ujetých kilometrů. A to je již velmi příznivá spotřeba.

Týden s novým Berlingem utekl jako voda. Místo dodávky se sedadly, kterou bychom testovali před rokem, jsme nyní v podobě Citroenu Berlingo měli tu čest s plnohodnotným a přívětivým rodinným automobilem. S automobilem, který je schopen svou užitkovou část osobnosti dát najevo pouze prostorností a cenou. A to je zřejmě přesně to, co zákazníci vyžadují. Kdyby se v nabídce objevil silnější turbodiesel, mohli bychom dokonce mluvit o štice, která by měla na českém trhu šanci ohrozit vládu Roomsteru.

První cena vozu354.900,-Kč (1,6i, 66 kW, X, zaváděcí cena)
První cena vozu s testovanou motorizací449.900,-Kč (1,6 HDi, 66 kW, Multispace, zaváděcí cena)
Základní cena testovaného vozu449.900,-Kč (1,6 HDi, 66 kW, Multispace, zaváděcí cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků520.600,-Kč (1,6 HDi, 66 kW, Multispace, zaváděcí cena)

Plusy

  • originální design
  • prostorný interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • komfort odpružení
  • počet a přístupnost odkládacích prostor

Minusy

  • nekonvenční rozmístění ovládacích prvků (nemusí vyhovovat každému)
  • aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • příčný prostor na zadních sedadlech
  • slabé agregáty

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën Berlingo bazar