Citroën C-Crosser 2.2 HDI - Kulturní splynutí

Když jste ve stavbě SUV bez zkušeností a dostanete příležitost spolčit se s 12násobným vítězem Dakaru, měli byste místo podaného prstu ukousnout celou ruku. Chcete vědět, jestli měl Citroën zábrany?

,,Citroën vyrábí džíp?" Málem mě nadzvedlo, když tato otázka přiletěla od vedle sedící skupinky německy mluvících středoškoláků při obdivování nového C-Crosseru, který jsem si měl za chvíli vyzvednout. No, možná jen nečtou motoristické časopisy. Vlastně toto nedbalé přirovnání celkem přesně vystihuje spletitý původ auta. C-Crosser je, jak už asi víte, Mitsubishi Outlander s jinou fazónou přídě, motorem vyvinutým v kooperaci PSA-Ford, a na dálném východě ho dokonce sestavili. Aby se to ještě trochu zkomplikovalo, výroba Outlanderu se stěhuje do Evropy, přičemž produkce derivátů PSA nikoliv. Pro nezainteresovaného prostě zmatek, ale prosím, tohle není Jeep - původem ani zaměřením.

Citroën k svému novému (a pokud vynecháme Méhari 4x4, tak i k prvnímu) SUV přišel trochu jako slepý k houslím. Ale rozhodně to byl oboustranně dobrý obchod. U Mitsubishi se můžou drbat za uchem už při srovnání designu. Zatímco Outlander je lehce fádní, z C-Crosseru vyzařuje opravdová elegance a respekt. Vypadá dokonce lépe než Peugeot 4007, který má masku s výrazem velryby na lovu planktonu.


 

Konstrukce podvozku se ve srovnání s japonským modelem skoro nezměnila. Vpředu nezávislé zavěšení kol McPherson, vzadu multilink a na obou nápravách příčné zkrutné stabilizátory. Francouzi si vyžádali jen jiné nastavení tlumičů a pružin. Na to, že jde o silniční SUV, nabízí C-Crosser celkem solidní techniku pohonu všech kol. Za normálních podmínek a ovladačem v poloze 2WD jde točivý moment výlučně na přední kola. Otočte ho o stupeň doprava na 4WD a řídicí jednotka začne přes elektronicky ovládanou spojku (uloženou před zadním diferenciálem) posílat část výkonu i na zadní kola.

Na rozdíl od vozů vybavených vícelamelovou spojkou, není v Citroënu rozhodující pouze prokluz předních kol, ale poměr distribuce momentu ovlivňuje i míra stlačení plynového pedálu, natočení volantu a celková rychlost auta. Třetí poloha Lock má matoucí označení. Ve skutečnosti se totiž nejedná o trvalé uzamčení pohonu 50:50, ale elektronika posílá dozadu jeden a půl násobek točivého momentu ve srovnání s nastavením 4WD.


 

U SUV běžně narazíte na jízdní vlastnosti připomínající plavbu na nafukovacím banánu, v lepším případě máte dojem, že podvozek s kabinou spojují želatinové silentbloky. V kontextu s tímto očekáváním vás Citroën C-Crosser šokuje. Po rozevlátosti a velkých náklonech ani stopa, při jízdě cítíte pevnost budící důvěru, přesto auto vyhlazuje nerovnosti způsobem, který znáte jen z velkých sedanů. Kvalita jízdy je skvělá v jakémkoliv tempu. S přibývající rychlostí se dostaví přirozená, ale nevtíravá nedotáčivost, kterou snadno dostanete pod kontrolu povolením plynového pedálu. Auto se pak v klidu vrátí do stopy.

Na suché silnici brzo poznáte, že pohrávat si se systémem pohonu je zbytečné. Nechte tam 2WD a pár deci nafty ještě ušetříte. Zabývat se ovladačem vedle ruční brzdy má význam při špatných adhezních podmínkách, jako v našem případě, když jsme dostali povolení ke vstupu do pískovny u Sojovic. Přestože byl na mnoha místech zcela podmáčený písek a silniční pneumatiky Michelin o rozměru 225/55 R18 se sem hodily asi jako psí spřežení, žádné potupné hledání pomoci u řidičů obřích nakladačů se nekonalo. Přesto bychom vám doporučili, pokud budete opravdu jezdit po nezpevněných cestách, poohlédnout se po pneumatikách s hlubším profilem.

Na expedici do saharské pouště byste si zřejmě vybrali jiné auto, ale je dobré vědět, že chytrá elektronika vám v případě krize poskytne spoustu trakce v přímém směru a v zatáčkách na kluzkém povrchu můžete využít k ,,řízení" auta obě nápravy. Stabilizační program ESP lze přitom vypnout, ale v zásadě k tomu není důvod. Zasahuje citlivě a nemá ukvapené reakce.


 

O těžším terénu bychom se mohli bavit jen s přihlédnutím ke světlé výšce 174 mm a nájezdovým úhlům - 22 stupňů vpředu, 21 stupňů vzadu. Otázka ovšem nezní kolik toho C-Crosser zvládne, ale proč by měl. Chytrý řidič pochopí, že Citroën takové ambice nemá, méně chápavému se rozsvítí až při léčení ubolených zad a mozolů od lopaty.

Zásadní rozdíl mezi Mitsubishi Outlander a Citroënem C-Crosser představuje motor. Ne na dlouho. Japonci pochopili, že čtyřválec 2.2 HDI si s téměř 1,8tunovým vozem poradí mnohem lépe, než jednotka 2.0 TDI od Volkswagenu, proto už teď jezdí první auta s diamantem ve znaku s agregátem od PSA. Nárůst 12 kW (16 k) je zanedbatelných, ale zvýšení točivého momentu z 310 na 380 Nm je významnější, než by se zdálo.

Tam, kde musíte v dieselovém Mitsubishi ždímat plyn i na posledním milimetru, působí C-Crosser uvolněně a sebejistě. Akcelerace na stovku je lepší skoro o sekundu, takže se dostanete pod 10 s. Efektní je ovšem pružnost od nízkých do středních otáček, přitom zátah neuvadá až do 4000 ot./min. Pak máte k dispozici ještě tisíc otáček, což je na diesel vynikající rozsah, ale z praktického hlediska význam nemá. Standardně dodávaný filtr pevných částic a emise 194 g CO2 na kilometr znamenají, že ráno nebude muset od svého vozu hnát žádné zelené individuum.


 

Nejen výrazná dynamika, ale také dobrá kultivovanost a účinné odhlučnění můžou za to, že C-Crosser se zdá být menší a lehčí, než je ve skutečnosti. Celkově výborný dojem nekazí ani hladká 6stupňová manuální převodovka. Francouzské vozy často trpí dlouhými dráhami řazení a gumovými dorazy, takže v tomhle může Citroën děkovat Japoncům a my budeme doufat, že se PSA něco naučí.

Citroën C-Crosser, na rozdíl od některých konkurentů, dokáže nabídnout místo pro sedm pasažérů, nicméně ve třetí řadě sedadel počítejte s nešikovným vyklápěním, místem jen pro malé děti a při plném využití přepravní kapacity s výrazným omezením zavazadlového prostoru - 184 litrů je opravdu málo.

Sklopte křehce vypadající lavici do podlahy a situace se rázem změní. Zavazadelník se zvětší na 441, respektive výborných 510 litrů, podle toho, jestli využijete posun prostřední řady sedadel. Kromě toho potěší také možnost nastavování sklonu jejich opěradel. Manipulace při přestavbě na malou dodávku se zavazadlovým objemem 1686 l je ovšem neohrabaná. Složení opěradel a vyklopení sedáků druhé řady je relativně jednoduché, ale na pohyb zpátky musíte vyvinout značnou sílu.


 

Přední sedadla byste při zběžné obhlídce interiéru nikdy nenazvali slovem výjimečné, což by možná změnilo zjištění, že ve výbavě Exclusive máte nejen kožené čalounění, ale také elektrické ovládání a jejich vyhřívání. Sedněte si a zcela určitě uznale přikývnete a to nejlepší je, že stejná spokojenost bude na palubě vládnout i po dlouhé cestě.

Dobré boční vedení vás navíc podrží i v situacích, kdy budete zkoušet, jestli je C-Crosser i pro opravdové řidiče. Překvapivě se dá říci, že ano. Volant je sice nastavitelný jen výškově a potřebujete 3,16 otáčky od dorazu k dorazu, ale řízení je přesné a velmi dobře vyvážené. Na poměry vozů kategorie SUV dokonce jedno nejlepších. Technici Citroënu by mohli opět opisovat.

Nebývá zvykem, aby se na Citroënu objevila cenovka přes milion a podle prodejních čísel bychom k tomuto tvrzení našli určitou paralelu také u limuzíny C6. Ve vyšší výbavě Exclusive zaplatíte za C-Crosser 1.029.000,-Kč, což je hodně, ale jisté ospravedlnění hledejte v tabulce sériové výbavy. Obsahuje prakticky všechny důležité i žádané prvky, kromě navigace, která ve spojení s parkovací kamerou navýší cenu o dalších 70 tisíc Kč. Jistou kompenzací jsou i provozní náklady, které jsou na tak velké auto více než přijatelné. Průměrná spotřeba 8,6 l/100 km znamená dojezd téměř 700 km.

Závěr

C-Crosser je jeden z nejlepších Citroënů, což je s ohledem na původ tohoto vozu trochu ironický výsledek. Jako by si toho byli vědomi také Francouzi, když nasadili poměrně vysokou cenu. Přesto si myslíme, že s ohledem na výbavu, překvapivé dynamické schopnosti a vytříbenou jízdu, jde o přitažlivou nabídku.

První cena vozu929.000,-Kč (2.2 HDI, 115 kW, SX)
První cena vozu s testovanou motorizací929.000,-Kč (2.2 HDI, 115 kW, SX)
Základní cena testovaného vozu1.029.000,-Kč (2.2 HDI, 115 kW, Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.119.000,-Kč (2.2 HDI, 115 kW, Exclusive)

Plusy

  • ovladatelnost a kvalita jízdy
  • chytrý systém pohonu všech kol
  • silný a kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
  • řízení
  • přesná 6stupňová převodovka
  • velice dobrá základní výbava
  • design

Minusy

  • spousta tvrdých plastů v interiéru
  • chybí podélné nastavování volantu
  • dojezdové rezervní kolo pod vozem
  • nešikovné sklápění třetí řady
  • malý zavazadelník při využití všech 7 sedadel
  • na Citroën vysoká cena

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C-Crosser bazar