Citroën C1 1.2 VTi: Kolínská jednička

Nejmenší Citroën přináší v nové generaci výraznější design, bohatší výbavu a také výběr ze dvou motorů. Jako vůbec první redakce v Česku jsme vyzkoušeli silnější dvanáctistovku s výkonem 82 koní.

Cé-jednička se během uplynulých devíti let pevně zabydlela na pozici nejmenšího Citroënu. Nyní ze středočeského Kolína do světa vyráží nová generace, která navazuje na to nejlepší z předchůdce. Vnější design vyspěl, z nevýrazného mini se vyvinul extravagantní elegán – na něco takového jsme u Citroënu zvyklí. Kulatá hlavní světla doplňují blinkry, které tvoří jakési „obočí“. Tím se C1 pěkně řadí mezi agresivně pojatou Toyotu Aygo a zdobný Peugeot 108. Designové řešení navíc nezapře jistou inspiraci slavným modelem 2CV.

Citroën C1 1.2 VTi

Interiér je v přední části nečekaně prostorný a nabízí dobrý výhled všemi směry. C1 zůstal kruhový rychloměr, který je dominantním prvkem řidičovy zóny. Za příplatek 1500 Kč k němu může být připojen elegantní otáčkoměr. Naopak palubní počítač je standardem, musíte se ale smířit s ovládáním pomocí tyčinek přímo na přístrojovém štítu. Zadní sedadla mají spíše nouzový charakter, občasnou jízdu ve čtyřech ale zvládne malý Citroën se ctí. Největším omezením je pochopitelně zavazadlový prostor, 196 litrů je tak akorát na menší nákup. Cokoliv většího musíte uložit na zadní sedadlo.

K základnímu litrovému motoru od Toyoty (1.0 VTi/69 k) Citroën nově přidává výkonnější alternativu. Jedná se o tříválec vlastní konstrukce 1.2 VTi, který dosahuje výkonu 82 k (60 kW) a především působivého maxima 116 Nm už při 2750/min. Dva nabízené motory snad nemohly být rozdílnější: ten silnější je tišší, ale na druhou stranu má méně klidný chod. Silovou převahu dvanáctistovky nad základním „litrem“ navíc zdůrazňuje převodovka s výrazně kratšími převody. Pohříchu má ale také méně přesně řazení a spojku, než skříň spojená s toyoťáckým tříválcem…

Citroën C1 1.2 VTi motor

Tužší podvozek se přes nerovnosti přenáší s nečekanou lehkostí. Zároveň je vůz i ve vyšších rychlostech směrově stabilní a velmi ochotně zatáčí – v tom mu svědčí nízká hmotnost a krátké převisy karoserie. Řízení je přesné a hlavně v nízkých rychlostech hodně lehké, takže městské manévrování nepředstavuje nejmenší problém.

Lehkým zádrhelem je ale cena. Základní provedení stojí v akci 236 900 Kč, a to není zrovna málo – i když standardem je klimatizace, elektrické ovládání předních oken nebo čtyři airbagy. Cena dvanáctistovky (251 900 Kč) se navíc nebezpečně blíží srovnatelně vybavené větší C3 se stejným motorem (264 900 Kč). C1 však má ve městě nepopiratelnou výhodu v podobě menších rozměrů a k tomu umí přidat třeba i stahovací plátěnou střechu.

Citroën C1 1.2 VTi interiér

Vydáno: 17. 07. 2014

Autor: Lukáš Vaverka, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Citroën C1 bazar