Citroen C4 1,6i - skromná superstar

Má obličej filmové hvězdy, distingované vystupování a vytříbený jazyk, přesto zůstal tím skromným hatchbackem nižší střední třídy, který vám vždy nabídne pomocnou ruku. Testovali jsme verzi 1,6i 16V s výbavou Image.

Jeho příchod byl fenomenální. Získal několik významných ocenění, zlomil srdce desetitisícům žen i mužů, nezalekl se svých soupeřů a mnoha z nich uštědřil potupnou porážku. Přestože navenek vypadá jako nafoukaná superstar, uvnitř zůstal skromným portýrem, který nešetří úsměvy ani na těch, kteří mu nedají spropitné. Jedni mu říkají mistře, druzí magore, on pokorně snáší pochlebování i úšklebky, ale chcete-li mu opravdu udělat radost, říkejte mu ,,céčtyřko."

Tak tenhle pan Citroen C4 se objevil na scéně v roce 2004 a bylo to takříkajíc za pět minut dvanáct. Zatímco se natřásal před novináři, jeho němečtí rivalové Volkswagen Golf či Opel Astra stihli zabrat titulní strany motoristických magazínů a dokonce posbírat spoustu objednávek. Ačkoliv mu jeho přirozenost velela úplně něco jiného, musel sestoupit z přehlídkového mola a naskočit do rozjetého vlaku nižší střední třídy. Byla to riskantní akce, ale s dobrým koncem - v poločase.

Citroën C4 do vlaku úspěšně nastoupil a stále se v něm cestuje, už třetím rokem. Počty prodaných kusů se na českém trhu (a nejen na něm) řadí mezi elitu, o první příčky se přetahuje s legendou Volkswagen Golf, suverénem Ford Focus a nenápadným, menším, ale o to dravějším Korejcem Hyundai Accent. Na záda téhle trojici dýchá pán s podivným jménem, slovenským původem, ale korejskými kořeny, pan Cee´d.

Nestárnoucí hvězda

Ale zpět k Citroënu C4. Hezké tváře se většinou rychle okoukají. Chvíli se o nich mluví, fanynky kvůli nim v lepším případě kolabují a v horším páchají sebevraždy, za pár měsíců se ale situace uklidní, emoce opadnou a hvězda pomalu upadá v zapomnění. Nakonec se objeví nový hezký obličej a nahradí na prvních stranách časopisů hvězdu původní. Tohle do jisté míry postihlo např. Astru nebo Peugeot 307, ale novější C4 zatím odolává.


 

Přestože mnozí předpovídali opak, odvážný design stárne velmi pomalu a hravé křivky karoserie působí v roce 2007 stejně svěže jako v roce 2004. C4 stále okouzluje svou mohutnou přídí s masivním chromovaným znakem, jehož protažená ramena propojují pravou a levou část auta, C4 stále učarovává ženám i mužům svými velkými zakroucenými světlomety. Jako balzám na duši působí pohled na ladně zakroucenou zadní část s impozantními sloupcovými svítilnami.

Jestliže si vnějšek krásu uchoval, vnitřek snad dokonce zkrásněl. I tady hrozilo, že se na mohutné palubní desce originálních tvarů a částečně i uspořádání rychle podepíše zub času, ale nestalo se, alespoň dle mého názoru. Interiér si rovněž zachoval hravost, svěžest a elegantnost, přitom mu však neschází přehlednost a praktičnost. Na vysoké úrovni se nachází také zpracování a kvalita použitých materiálů, snad s výjimkou potahové látky sedadel.

Hezký i praktický

Zatímco totiž měkčené plasty palubní desky jsou velmi příjemné na pohled i dotek, sedadla vypadají navzdory dobrému zpracování docela lacině, na čemž nese vinu podivná potahová látka. Zbylé parametry sedadel ovšem tento prohřešek proti dobrému vkusu (odhlasovaný většinou redakce) vyvažují. Sedačky mají optimální tuhost, dobře drží trup a podpírají stehna. I rozsah nastavení bohatě dostačuje.


 

Dojem na mě C4 opakovaně udělala velkým počtem dostatečně velkých odkládacích prostor, přehledným centrálním displejem s logicky rozmístěnými a zvýrazněnými údaji i dostupností ovládacích prvků. Snad jen panel klimatizace se nachází příliš nízko. Citroën C4 na tom není špatně ani z hlediska vnitřního prostoru, i když co se týče místa nad hlavou jsou některé konkurenční hatchbacky (např. Golf či Focus) velkorysejší.

Do zavazadlového prostoru o objemu 320 litrů se dostanete snadno i sklopit sedadla a zvětšit objem na 1023 litrů je hračka. Počítejte ovšem s tím, že sklopením sedadel nevznikne úplně rovná podlaha, ale vytvoří se na ní malý schod.

Kdo umí, umí

Hruď francouzského elegána nadzvedá vždy srdce připravené hájit čest rodné vlasti, avšak rozdílnou silou. Základní zdroj síly, zážehový čtyřválec s objemem 1,4 litru poskytuje maximální výkon 65 kW při 5250 ot./min. a točivý moment 133 Nm při 3250 ot./min. Druhé a poslední benzinové srdce v nabídce poskytuje ze zdvihového objemu 1587 cm3 maximální výkon 80 kW při 5800 ot./min. a točivý moment 147 Nm při 4000 ot./min. Tohle srdce bilo v těle testované C4.

Zážehové jednotky Citroënu už dávno nemusí bojovat o své místo na slunci, jejich přednosti prokázaly testy aktuálních, ale i starších modelů francouzského výrobce. Jistota v kranflecích Francouzům možná trochu schází v oblasti šesti a osmiválců, ale i to se mění. Šestnáctistovka v rámci daného segmentu s nadprůměrným výkonem svou automobilku nezahanbila a předvedla se v dobrém světle. Startuje klidně a tiše, klidná zůstává v nízkých i na hranici středních otáček.

Nad 3000 otáčkami se podaří lehce syčivému zvuku motoru překonat bariéru mezi motorovým prostorem a kokpitem a proniknout dovnitř. V 4500 otáčkách se zvuk pronikající dovnitř stává lehce iritujícím, pak se ovšem situace změní a zvuk získá zajímavou barvu, která řidiči nevadí, ale imponuje. Daleko více než zvuk (mám-li být upřímný, znám lépe utlumené benzínové šestnáctistovky) ovšem osobě za volantem imponuje síla motoru.

Ta narůstá postupně od nejnižších otáček. Od 2000 do 3000 otáček pochopitelně nemůžete očekávat zázraky, pokud ovšem dostanete otáčky na nějaké 3500, začne atmosféricky plněný motor nabírat výrazněji na síle. Točivá charakteristika jednotky umožňuje výlety až na hranici 6000 otáček, kde navíc můžete očekávat největší příval výkonu. Vytočte agregát na 5000 a získáte dostatečnou porci výkonu na svižné předjíždění.

Točit motor znamená roztočit vír v nádrži, takže raději volte zlatou střední cestu a šlapejte na plyn a řaďte s rozumem. Pokud se rozhodnete jednotku pořádně zmáčknout, může spotřeba překročit 9 litrů, normální jízda s dynamickými prvky znamená spotřebu okolo 7,5 litru, ekonomická jízda potom stláčí spotřebu na dobrých 6,7 litru.

Důkaz místo slibů

Když stál na pódiu a nastavoval svou tvář fotografům, smáli se mu. Kolikrát musel vyslechnout, že hezký obličej nic neznamená, že to podstatné se nachází uvnitř. Kolikrát musel vysvětlovat, že absence víceprvkové zadní nápravy není handicap, že i s tou vlečenou dokáže konkurovat skupince víceprvkařů. Nevěřili mu, ale on to dokázal. Také jsem pochyboval a také musel uvěřit.

Citroën možná neměl na téhle věci šetřit, Citroën asi měl svému svěřenci podvozek s víceprvkovou zadní nápravou darovat. Každopádně to, co dokázal s klasickou vlečenou nápravou, zaslouží obdiv a uznání. Citroën C4 elegantně utlumí většinu nerovností, neoblažuje posádku rázy a dokonce si umí poradit i s ojedinělými příčnými nerovnostmi. Jen jejich série mu nedělají dobře.


 

Relativně komfortní naladění ovšem nemá za následek náklony v zatáčkách. C4 se chová neutrálně až na samou hranici přilnavosti, skvěle reaguje na pokyny volantem a pokud ji rozhodíte, velmi ochotně se zase srovná. Limity starší koncepce podvozku ukáže pouze dynamická jízda na vozovce se zhoršeným povrchem. Přestože i s touto situací si dokáže auto poradit, Golf nebo Focus jsou v podobných podmínkách o poznání jistější.

C4 ve vyšších rychlostech znervózní, pokud do toho utáhnete v zatáčce volant a začnete brzdit, donutíte s plnou razancí zasáhnout stabilizační systém, pokud jej v autě máte. Pokud ne, raději se této kombinaci vyhněte. Citroën C4 se ani tentokrát nedočká pochvaly za řazení. Přestože se automobilka snaží, mám někdy pocit, až bude v citroenech přesné řazení, s krátkými a jasně definovanými drahami, pojede čert na bruslích do práce.

Mnoho zábavy neskýtá ani řízení zakončené originálním volantem s pevným středem. Na otáčející se věnec a pevný střed si zvyknete snadno, ale na občas trochu tvrdohlavý posilovač řízení ne. Zde ovšem vidím velkou naději na zlepšení (na rozdíl od řazení).

Dobrá koupě

Vypadal skvěle na začátku a vypadá skvěle stále. Chcete-li auto s originálním designem i technologiemi, chcete-li auto bezpečné a komfortní, chcete-li auto s dobrou výbavou a za dobrou cenu, vrhněte se klidně do náruče Citroënu C4. Čeká vás zřejmě hezký a spokojený život......, i když u superstar člověk nikdy neví.

První cena vozu445.000,-Kč (1,4i 16V, 65 kW, X)
První cena vozu s testovanou motorizací527.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Image)
Základní cena testovaného vozu527.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Image)
Cena testovaného vozu vč. příplatků576.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Image)

Plusy

  • atraktivní design
  • kvalitní a přehledná palubní deska
  • živý a úsporný zážehový motor 1,6 l
  • zajímavý poměr výbavy a ceny
  • dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • nepřesné řazení
  • méně místa nad hlavou na zadních sedadlech
  • odtažité řízení

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C4 bazar