Citroën C4 Coupé 1.6 VTi 16V - Franc. Futurista

Zatímco k turbodieselům HDi není možno mít už několik let zásadní výhrady, zážehová paleta lidových čtyřválců PSA již notně zestárla. Značka, kterou oslavují fanoušci světových rallye, ale vsadila na spolupráci s mistrem svého oboru - s BMW.

Zástupce Citroënu v nižší střední třídě je na trhu od roku 2004 ve dvou verzích - s karoserií hatchback se třemi a pěti dveřmi. V loňském roce model prodělal nenápadnou modernizaci a v tichosti i nadále soupeří o evropského zákazníka.

Citroën C4 při svém představení způsobil značný rozruch mezi odborníky i veřejností svým interiérem s digitálními ukazateli a především volantem s pevným středem. Design, který má přední pozici v pořadí hodnot značky, přitom v ničem nenavazoval na předchozí model Xsara. V současné ostré konkurenci se může zdát, že C4 trochu zapadl do zapomnění, ale přes 900.000 vozů prodaných po celém světě do konce roku 2008, svědčí o opaku. Na českém trhu, který příliš nepřeje avantgardním designérským výstřelkům, se Citroën C4 doposud poměrně dobře prosazoval zejména díky svým cenám a otevřeně propagovaným akčním ceníkům.

Úzkoprofilový výběr

V současnosti je Citroën C4 Coupé na českém trhu k dispozici ve třech stupních výbavy s pěti pohonnými jednotkami, z nichž jsou dvě zážehové a tři vznětové. Na první pohled se tedy může zdát, že nabídka je bohatá, ale pohled do ceníku odhaluje trochu zarážející skutečnost, že základní stupeň výbavy s označením X je k dispozici jen s benzinovým motorem 1.4i 16V (65 kW). Podobná situace je i u nejvyšší výbavy VTS, která je pouze v kombinaci s motorem 2.0 HDi 16V FAP (103 kW) a na výkonný benzinový motor, který na evropských trzích představuje přeplňovaný čtyřválec 1.6 THP (110 kW) mohou čeští zákazníci v nabídce mistrů světa v rallye prozatím zapomenout.


 

Jen u středního stupně výbavy VTR se zákazník může rozhodovat mezi zážehovými motory 1.4i 16V (65 kW) a 1.6 VTi 16 (88 kW) nebo vznětovým agregátem 1.6 HDi 16V s výkony 66 kW a 80 kW.

Citroën C4 Coupé s výbavou VTR, pod jehož kapotou pracoval nový atmosférický čtyřválec 1.6 VTi 16V, zamířil na týden ke standardnímu testu.

Nenápadné retuše

Vzhledem ke skutečně povedenému designu exteriéru si po čtyřech letech od uvedení na trh u Citroënu nemuseli příliš lámat hlavu nad tím, co změnit k lepšímu. Při loňské modernizaci se zaměřili na sjednocení vzhledu se současnou generací modelu C5. To znamená, že na přídi je použit zcela nový nárazník s jediným velkým nasávacím otvorem a novými mlhovými světly, který doplňuje nová kapota motoru a téměř nepostřehnutelná úprava masky chladiče s novými dvojitými šípy. Tyto úpravy přispěly k zjemnění vzhledu vozu, který ve svém původním provedení mohl působit možná až příliš strohým dojmem.

V boční pohledu vynikne bohaté prosklení, které přispívá k prosvětlené atmosféře v interiéru. U provedení Coupé se na rozdíl od pětidveřového hatchbacku dotkla modernizace i zadních partií, kde jsou použity nové zadní svítilny. Díky použití nového předního nárazníku se zvětšila celková délka modelu C4 Coupé z původních 4274 mm na nynějších 4288 mm, což je kosmetický nárůst o 14 mm.

Téměř beze změn

Vzdušný interiér především díky své palubní desce s centrálně umístěným displejem dokáže i 5 let po svém představení udivit věci neznalé pozorovatele. V rámci modernizace u něj došlo prakticky na jedinou změnu, kterou je přepracovaný sdružený přístroj, obsahující nyní nově i otáčkoměr, jehož původní místo bylo na sloupku volantu. Další prakticky nepostřehnutelnou změnou je použití nových materiálů na palubní desku i výplně dveří. Škoda, že tři nad sebou umístěné displeje se stále nepodařilo sladit tak, aby designově nenarušovaly jinak nevšední atmosféru v Citroënu C4.

Nastupování na přední sedadla je zcela bezproblémovou činností i přes poměrně velkou délku dveří, která je na obtíž jen ve skutečně úzkých prostorách. Cestujícím se bude na zadní sedadla právě díky dlouhým dveřím nastupovat poměrně pohodlně. Zásluhu na tom mají i obě přední sedadla, která se dají jedním ovladačem a pouze jednou rukou jednoduše překlopit i odsunout vpřed a následně se vrátí do své původní polohy, což u některých konkurentů není úplně běžné a často je tento systém za příplatek.

Najít si v Citroënu C4 Coupé správnou pozici za volantem je jednoduché u všech verzí, protože součástí standardní výbavy je výškově i podélně nastavitelný volant a také výškově nastavitelné sedadlo řidiče. V případě Coupé může být poloha sedáku příjemně nízko nad podlahou, a to i přes celkem objemný interiér.

O volantu s pevným středem toho bylo napsáno již mnoho a je skutečně otázkou každého řidiče, jestli mu toto provedení bude vyhovovat nebo ne. Výhrady lze snad mít jen k umístění mnoha tlačítek na pevném středu, což je ale spíše otázka zvyku.

Poctivě stavěná, velká přední sedadla testované verze VTR se oproti pětidveřovému hatchbacku vyznačovala sportovně zvýrazněným bočním vedením. Nabízejí příjemný kompromis mezi německou tuhostí a francouzskou měkkostí.

Zadní sedadla nabízejí na tuto kategorii vozu překvapivé množství prostoru především pro nohy, a také na šířku, ale ani s místem pro hlavy cestujících to není nejhorší. Jako příklad může posloužit usazení 186 cm vysokého cestujícího, za sedadlo řidiče, které bylo nejdříve nastaveno na jeho výšku a v tomto případě překvapil právě prostor pro nohy, kde zůstávala mezi koleny a opěradlem předního sedadla mezera široká 40 mm. S prostorem pro hlavu budou mít vzadu potíže cestující s výškou nad 190 cm.

Interiér vozu díky bohatému prosklení působí vzdušně a především na zadních sedadlech panuje prosvětlená atmosféra. Cestující zde rozhodně nemají pocit stísněnosti jako v jiných třídveřových vozech nižší střední třídy.

Objem zavazadlového prostoru v bohatě prosklené zádi Citroënu C4 Coupé je v základním pětimístném uspořádání 314 l po krycí plato a po sklopení zadního sedadla děleného v poměru 40/60 se může zvětšit na 1083 l. Při nesloženém zadním sedadle je zavazadlový prostor dlouhý 810 mm a po jeho sklopení se prodlouží na 1440 mm. Na šířku má 1350 mm v téměř celé své délce, pouze za podběhy zadních kol jsou na obou stranách malé výklenky na drobnosti, v jejichž místě se zavazadelník rozšiřuje na 1430 mm. Výška po krycí plato je 535 mm a po strop 800 mm. Při sklopení zadního sedadla nevznikne naprosto rovná plocha, ale je zde zhruba 80 mm vysoký schod.

Hloubka zavazadelníku od podlahy po nákladovou hranu je 180 mm, od země je třeba zavazadla zvedat do 730 mm. Po otevření vzhůru výklopného víka vznikne otvor dlouhý 780 mm, s nejmenší šířkou 845 mm a největší šířkou 1010 mm. Spodní hrana otevřeného víka zavazadlového prostoru je 1830 mm nad zemí.

Příjemný společník se sportovními sklony

Pod kapotou testovaného Citroënu C4 Coupé pracoval nový atmosférický zážehový čtyřválec 1.6 VTi 16V, který pochází ze spolupráce s automobilkou BMW a důvěrně jej znají například majitelé vozů MINI, ale také řidiči dražších specifikací Peugeotů. Tento motor poskytuje výkon 88 kW (122 k) při 6000 min-1 a točivý moment 160 Nm při 4250 min-1. Citroën se kupodivu příliš nechlubí cizím peřím, a tak není ani z materiálů automobilky příliš zřejmé, že pod kapotou pracuje nejen variabilní časování sacích a výfukových ventilů, ale také variabilní zdvih ventilů, regulující množství směsi místo konvenční škrticí klapky. Na palubě tedy máme prakticky kompletní mechanickou výbavu pro dosažení maximální účinnosti konvenčního motoru.

Příjemný zvuk, ale hlavně ochota ke spolupráci už v nízkých a později ve středních otáčkách, dělají z této jedna-šestky mistra svého oboru. Většina běžných jízd - včetně dálnice - se odehrává mezi 2000 a 4000 min-1, kde je VTi ve svém živlu. Netrpí při tom ale ani peněženka, což je dnes ostatně pro motory BMW charakteristické. Vytočením k 6000 min-1 dostanete již o něco méně výraznou výkonovou špičku, která však má pro skalní příznivce benzinových motorů stále větší kouzlo než dramatické chvilkové zrychlování turbodieselů.

Během týdenního testu jsme s Citroënem ujeli přes 400 km v kombinovaném provozu, kdy se střídaly městské ulice s okresními cestami a nechyběla ani jízda po dálnici. Výsledkem byla průměrná spotřeba benzinu 6,7 litru na 100 km. Na trase dlouhé 95 km jsme při rychlostech okolo 90 km/h mimo obce a 50 km/h v obcích dosáhli průměrné spotřeby 6,5 litru benzinu na 100 km s vozem, který měl najeto celkem 10 tisíc km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr obvyklých 3000 min-1 a při rychlosti 130 km/h točí motor asi o tisíc více. Při těchto rychlostech si motor 1.6 VTi 16V řekne o 5,8 l benzinu na 100 km, resp. o 8,2 l na 100 km.

Čtyřválec si zaslouží prakticky jen slova chvály za svou pružnost, výkonnost, hospodárnost, a také zvukový projev, který evokuje pocit, že sedíte za volantem sportovního vozu. Jenže tak tomu není. Jsme pořád jen v třídveřovém hatchbacku se sportovně střiženou karoserií, ale s podvozkem zaměřeným spíše na komfortní cestování než na dovádění na zakroucených okreskách. Bohužel tomu odpovídá i převodovka, která je sice o poznání přesnější než jsme byli u koncernu PSA doposud zvyklí, ale stále ještě nedosahuje kvalit německé konkurence.

Hlavním problémem vozu s aurou vítězných WRC, jasně červeným lakem a jadrným zvukem benzinové šestnáctistovky se tak stává, že je nepochopen. Pokud si nechcete na zadní boční okno nalepit jméno Loeb, ale zajímáte se o pohodlný automobil nižší střední třídy, pak jste na správném místě. C4 Coupé s novým motorem je dnes cosi jako juniorské GT se zajímavou cenovkou.


 

Vraťme se ještě na chvíli k podvozku, který má vpředu podle materiálů automobilky nápravu typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a vzpěrami a vzadu jednoduchou nápravu s vlečenými rameny a zkrutný stabilizátor. Rozměrově dospělý podvozek s velkými rozchody kol a rozvorem 2608 mm vyniká stabilitou v zatáčkách na kvalitním povrchu. Tam kde takový povrch není, je vhodné zvolnit, protože jinak auto spíše znervózní a začne se ozývat nedokonalé utlumení náprav.

Závěr

Citroën C4 Coupé je po loňské modernizaci schopen nabídnout špičkový motor s dobrou spotřebou a výbornou odezvou, která může i běžným smrtelníkům (vzhledem k ceně vozu) nabídnout svezení, alespoň vzdáleně připomínající úspěchy v soutěžích. Podvozkově tak silný výrok bohužel neplatí, ale kdo se bude držet mimo rozbité okresky (paradoxně tak typické pro soutěže) bude i s ním celkem spokojen. C4 i ve verzi Coupé zůstává především komfortním autem s velkým prostorem a futuristicky pojatou karoserií. Slabinou zůstává řazení a kultura překonávání větších nerovností.


 

První cena vozu284.900,- Kč (C4 Coupé X, 1.4i 16V, 65 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací369.900,- Kč (C4 Coupé VTR, 1.6 VTi 16V, 88 kW)
Základní cena testovaného vozu369.900,- Kč (C4 Coupé VTR, 1.6 VTi 16V, 88 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků421.900,- Kč (C4 Coupé VTR, 1.6 VTi 16V, 88 kW)

Plusy

  • živý a úsporný motor
  • komfortní odpružení
  • kvalitně vyrobená a přehledná palubní deska
  • pohodlná a velká sedadla
  • poloha za volantem
  • výhled z vozu vpřed i vzad (především při parkování)
  • kvalitní dílenské zpracování
  • objemná palivová nádrž

Minusy

  • odtažité řízení
  • méně místa v oblasti hlavy na zadních sedadlech
  • málo přesné řazení s dlouhými drahami
  • nesourodý design tří palubních displejů
  • omezená škála výbavy na přání
  • chování na nerovnostech

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C4 bazar