Citroën C4 Picasso 2,0 HDI - kratší, pětimístný, elegantní

Pokud by existovala soutěž automobilové krásy hodnotící vozy s karoserií MPV, umístila by se C4 Picasso na předních místech.

Krása není všechno a Citroën to ví. Proto postavil jedno z nejprostornějších MPV na trhu...

Citroën představil své MPV C4 Picasso loni na podzim nejprve v sedmimístné verzi. To, že příjde také pětimístné provedení všichni tušili, neboť Xsara Picasso má už své nejlepší léta za sebou. Morální zastarání však zřejmě výjimečně zákazníkům nevadí a Citroënu tak obchod s Xsarou Picasso vesele kvete. Vajíčkovitý model zůstane v prodeji nejméně do roku 2010 a bude vedle Berlinga, C5 Break, nových Picass a velké C8 členem rozsáhlé řady rodinných automobilů se značkou Citroën.

Petit C4 Picasso: čtvrté plnohodnotné MPV

Menší sourozenec sedmimístného Citroënu převzal jméno C4 Picasso, zatímco velké Picasso dostalo název Grand C4 Picasso podle vzoru Scénic/Grand Scénic. Ve srovnání s Xsarou Picasso je C4 Picasso téměř o 20 cm delší, o 8 cm širší a o 2,5 až 4,5 cm vyšší (podle verze). Extrémní rozvor Xsary Picasso stojí možná za jejím úspěchem, ale tvůrci nových modelů se rozhodli pro vyváženější kombinaci proporcí určenou rozvorem 2728 mm.

 

Design je v současné době silnou zbraní Citroënu. Až po první boční dveře je konstrukce shodná s Grand C4 Picasso, vzhled se liší jen v několika drobných detailech na přídi. Efektním prvkem je bohaté prosklení karoserie, které je zvenku umocněno v případě luxusních provedení, chromovanou lištou u spodního okraje oken. Zatmavení skel výborně chrání cestující před nechtěnými pohledy a dotěrnými slunečními paprsky, ale také velmi účinně maskuje příslušnost ke třídě N1. Ano, náš testovaný exemplář měl v posledním sloupku jen plastovou výplň krytou sklem, a tak vytříbený styl neutrpěl.

Měřítka automobilové krásy dále posunuje zpracování zádě s naprosto odlišně tvarovanými svítinami s výrazným nočním designem. Velký střešní spoiler a osmnáctipalcová kola Krakatoa z lehkých slitin dávají designu velkoprostorového Citroënu nový - sportovní - rozměr.

 

Výhled, prostor, variabilita

Pětimístná MPV jsou pokaždé kompromisem mezi cenou, prostorem, variabilitou a vnějšími rozměry. Citroën cé-čtyřce poskytl základ většího bracha, a tak lze konstatovat, že vznikl jeden z největších představitelů této kategorie. Uvnitř je prostor pro pět cestujících, který je plně srovnatelný s Grand C4 Picasso. Proti konkurenci vyniká značnou šířkou i výškou interiéru. Vzadu je dost místa i pro tři dospělé cestující. Každý z nich má své 430 mm široké sedadlo, které lze podélně posunovat asi o 14 cm, ale také naklápět (měnit sklon opěradla). Jestliže je úkolem dne transport objemných předmětů, sklopením jednotlivých sedadel získáte 1,8 m ložné délky a 1734 l využitelného objemu, který má pravidelný tvar a velkorysou minimální šířku mezi podběhy 1180 mm. Přístupový otvor v zádi je také příjemně velký, malou výšku nakládací hrany lze u naší verze s pneumatickým odpružením dále snížit na povel tlačítka na levé straně zavazadlového prostoru. Zde čeká na svou chvíli také přenosná svítilna s integrovaným akumulátorem, který je palubní elektrickou sítí stále udržován ve stavu plného nabití. Napravo je připraven další chytrý doplněk - skládací přenosná ,,taška" Modubox druhé generace. V naší luxusní výbavě Exclusive jsme našli také komfort podporující sluneční slony na bočních sklech druhých dveří a na zadním platu.

V pětimístném uspořádání lze využít minimální objem zavazadlového prostoru, který dosahuje k 500 litrům (délka u dna 900 mm, výška ke krytu 620 mm, minimální šířka 1180 mm), posun zadních sedaček vpřed znamená, že průměrně vzrostlý jedinec může stále ještě vzadu komfortně sedět, ale za sedadly je dokonce až 605 l pro zavazadla.

V autě je pochopitelně prostor i pro řidiče a jeho spolujezdce. Oba mají zpočátku zvláštní pocity z bohatého prosklení. Velké čelní sklo sahá až nad hlavy cestujících a vpředu končí až kdesi hrozně daleko, kam sotva dohlédnete ale jistě tam rukou nedosáhnete. Panoramatický výhled do stran i vpřed ruší jen minimálně tenké sloupky karoserie. Nosnou funkci karoserie převzaly až sloupky za předními dveřmi, které jsou podstatně robustnější než jsme zvyklí. Jejich neduhem je poněkud problematický výhled řidiče šikmo doleva vzad - tedy výhled v situaci, kdy obvykle přejíždíte z pruhu do pruhu a chcete si ověřit, že vedle vás skutečně nic nejede. V té chvíli je třeba se více natočit a vyklonit, abyste vedle vás vůbec něco viděli.

Sedadla čalouněná umělou kůží Alcantara jsme chválili už minule, při testu Grand C4 Picasso. Příkladem by Citroën mohl jít konstrukcí hlavových opěrek (rozměry, podélné a výškové nastavení), tuhost sedáků již není typicky francouzská, boční vedení sedadel bude dobře sedět zavalitým tatíkům, ale méně pak subtilním maminkám. Na ty je naštěstí myšleno v rozsazích nastavení předních sedadel.

Ovládání: Electronic Age

Citroëny se již nějakou dobu chlubí průkopnickým volantem s pevným středem, který je nejen designovým, ale také bezpečnostním prvkem. Poloha středu je neměnná, což je optimální pro funkci airbagu. V případě Citroënu je jedno, zda jedete přímým směrem, nebo k aktivaci vzduchového polštáře dojde v zatáčce. I ve druhém případě je vak rozvinut přesně tak jak to bylo naplánováno a airbag poskytne účinnou ochranu řidiči. Několik málo kontrolek na podélně a výškově seřiditelném sloupku volantu je doplněno hlavním informačním panelem, který klasické kruhové přístroje pouze promítá.

 

Na volantu je již dříve kritizovaná přehršel tlačítek a rotačních ovladačů, jejichž zvládnutí vyžaduje zpočátku od řidiče více smyslové kapacity než je u takových pomůcek obvyklé. U robustního auta překvapí subtilní páka voliče automatizované převodovky bez parkovací polohy. Zapomenete-li vyřadit a zhasnete motor, bude na vás automobil při dalším startu jen smutně blikat dokud páku nepřesunete do polohy N. Brzdy jsou komfortní a jejich účinek se snadno dávkuje, řízení je přesné, posilovač můžeme opět označit spíše přívlastkem pohodlný než sportovní.

Vzhledem k absenci klasické řadicí páky byla eliminována i středová konzole (u modelů s ručně řazenou převodovkou je páka umístěna na vyvýšeném místě). Uvolnil se tak prostor pro pětilitrovou klimatizovanou schránku. Další dva neobvyklé prostory jsou v horní části přístrojové desky před řidičem a spolujezdcem. Za nešťastné považujeme umístění ovladačů vyhřívání sedadel na vnitřní strany nedaleko zámků bezpečnostních pásů.

Tuhá karoserie

...je nutností vzhledem k rozměrům prosklení. Těží z toho také jízdní vlastnosti. V našem případě byly ovlivněny přítomností stále ještě ojedinělého vzduchového odpružení na zadní nápravě. Jeho výhodou je nejen udržování konstantní světlé výšky bez ohledu na aktuální zatížení (to dokáží i jednodušší systémy), ale zejména zachování charakteristiky odpružení. S komfortní technikou podvozku příliš nekorespondovaly extrémně nízkoprofilové pneumatiky, které, ač jsou obuty do krásných osmnáctipalcových kol, doporučujeme zájemcům vyměnit za jiné s vyšším profilovým číslem. Zlepšit by se pak mělo tlumení krátkých příčných nerovností, kterých je na našich cestách požehnaně. Dlouhé nerovnosti řeší odpružení Picassa s přehledem státnické limuzíny.

Akustický komfort je ukázkový. Aerodynamický hluk proniká přes vrstvená dvojitá skla jen nepatrně, motor je dobře izolován od interiéru a jeho přítomnost je slyšet výrazněji až při razantní akceleraci a práci nad 3000 ot./min.

Jako největší problém nových Picass vidíme nemožnost zvolit jinou než automatizovanou převodovku. Chápeme, že jistá skupina lidí vyžaduje, aby za ně auto řadilo samo, ale ti ostatní - pokud se nespokojí se základními motorizacemi - bohužel odejdou ke konkurenci. Jízda po městě s automatizovanou převodovkou vyžaduje od řidiče spolupráci. V opačném případě se dočkáte zrychlování přerušovaného změnami převodů. Celkový projev hnacího ústrojí lze vylepšit ruční volbou (páčkami pod volantem), ale to jsme se zase přiblížili řidičům, kteří preferují ručně řazené převodovky...

S nejsilnější motorizací lze jezdit v průměru za 7,5 l/100 km, ve městě počítejte se spotřebou o litr vyšší a minimální spotřeba dosažená v našem byla 6,3 l/100 km při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h. Automobil měl na začátku testu na počítadle pouze 1500 km.

Závěr

Citroënu se povedlo vybudovat řadu velkoprostorových vozů a najít si tak perspektivní strategický směr rozvoje. Krátké C4 Picasso vyniká vyvážeností vnějšího designu, prostorností a pohodlím interiéru, velikostí zavazadlového prostoru a poměrem ceny vůči nabízené hodnotě. Bez povšimnutí nesmí zůstat velkorysá bezpečnostní výbava (ESP a další integrované systémy, 7 airbagů, atd.). Picassu vytýkáme omezenou nabídku motorizací kombinovaných s klasikou ručně řazenou převodovkou a nedostupnost klimatizace (ani za příplatek) v základním provedení. Jeho cena 499.900,- Kč je rukavicí hozenou té nejvyspělejší konkurenci...

První cena vozu499.900,-Kč (C4 Picasso, 1.8 16V 92 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací684.900,-Kč (C4 Picasso X, 2.0 HDI)
Základní cena testovaného vozu794.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI)
Cena testovaného vozu vč. příplatků887.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI)

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C4 bazar