Citroën C4 Sedan 1.6 16V - Francouz s čínským pasem

Citroën zkouší v Evropě prorazit s modelem, vzniklým na objednávku čínského trhu. Čím by si tedy tento sedan měl zasloužit pozornost?

Citroen C4 Sedan má zajímavý životní příběh. V Číně si lidé potrpí na tříprostorové vozy a kdo přijede v hatchbacku, na toho se sousedé dívají skrz prsty. Citroen před dvěma lety uviděl šanci v podobě velmi dynamicky se rozvíjejícího trhu a tak nelenil, vzal nám dobře známou C4, přidělal kufr, prodloužil rozvor a bylo hotovo. Je pravděpodobné, že pověření designéři si protrpěli několik bezesných nocí, když se pokoušeli ,,naroubovat" kufr tam, kde se s ním prostě nepočítalo. Na fotografiích se výsledek může zdát poněkud nesourodý, v reálu nás design zavazadelníku se zadními svítilnami bumerangovitého tvaru spíše potěšil. Faktem zůstává, že na trhu jsou přítomni konkurenti, kteří estetické požadavky splňují o něco lépe.

Prostor především

Hlavní devizou nového sedanu je prostornost. Díky rozvoru prodlouženému z 2608 mm na 2712 mm poskytuje C4 Sedan zadním cestujícím nadbytek místa pro nohy. Jak přední tak i zadní sedadla jsou velkoryse dimenzovaná a ani prostorově výraznější pasažéři se v nich nebudou cítit stísněně.

Zavazadlový prostor má v základním uspořádání 513 litrů, pokud je třeba, lze jej rozšířit sklopením zadních sedadel, dělených v poměru 2/3. Oproti hatchbacku tak zaznamenáváme znatelný nárůst, u klasického Citroenu C4 je totiž objem zavazadelníku roven obvyklým 320 l. Šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy činí 1045 mm, jeho délka u dna je 1215 mm. Velikost i tvar vstupního otvoru do kufru je bez výhrad, normálně vzrostlý člověk ale nemá šanci dosáhnout na věci, umístěné na jeho konci aniž by se ušpinil o zadní nárazník. Zejména dámy pak budou muset na nákladovou hranu doslova nalehnout, chtějí-li se rukama dostat až k zadním sedadlům k zatoulanému deštníku či tašce s nákupem. Nesnadný úkol neulehčuje ani poměrně vysoko umístěná hrana zavazadlového prostoru, nacházející se ve výšce 79 cm nad vozovkou.

Jakmile ale dojde na náklad, C4 Sedan je opravdový pomocník. Do svých útrob toho pobere opravdu hodně, i když faktem je, že v poslední době se pětisetlitrový objem kufru stává u sedanů nižší střední třídy spíše pravidlem než výjimkou.

Kůže? Alcantara? Látka? Ne, semiš!

Interiér vozu je laděn do klasicky konzervativních barev. V této třídě nepříliš obvyklou skutečností je také přítomnost výdechů klimatizace na konci středového tunelu před zadními sedadly. Cestující ve druhé řadě tak mají možnost ovládat intenzitu cirkulace k nim přicházejícího vzduchu jakož i jeho směr. Teplotu ale zvolit nemohou - klimatizace je klasicky dvouzónová. Díky zástavbě ventilátoru ale zmizel odkládací prostor ve střední loketní opěrce, což zase nepotěší řidiče a jeho spolujezdce.

V testované verzi byla sedadla díky úrovni výbavy Exclusive čalouněná velurem. Velur (nebo chcete-li hezky česky semiš) je na dotek velmi příjemný, tělo po něm v sedačkách neklouže (i přesto, že jsou tvarovány spíše komfortně a postrádají výraznější boční vedení) a v sedadlech se tak velmi rychle cítíte jako v domácím křesle. Nevýhodou tohoto potahu je problematičtější čištění, protože chloupky na sebe velmi ochotně vážou nečistoty. Během testu jsme si také všimli jedné zvláštnosti a to faktu, že se železnou pravidelností dostávala osoba vystupující z vozu při zavírání dveří malou ránu, způsobenou statickou elektřinou. Semiš a lidské tělo totiž zřejmě fungují stejně jako ebonitová tyč a liščí ocas ve slavném fyzikálním pokusu, kterého jsme byli na základní škole všichni svědky. Ale konec legrace, na řadu totiž přichází důležitá otázka a to, jak tedy C4 Sedan vlastně jezdí.

Jízda poněkud nefrancouzská

Prodloužení rozvoru sice udělalo z C4 Sedan o něco klidnější vůz, milovníci typických měkkých a maximálně komfortních modelů ale budou zklamáni. Podvozek je naladěn spíše tvrději (na poměry Citroenu určitě), tužší jsou také sedadla pro cestující. Nebojte, nejedná se o žádná potažená prkna. Sezení sice není tak komfortně měkké jako u starších Citroenů, hlavně na delších cestách jejich kvality ale jistě oceníte. Naopak čistě typické je gumové a nepřesné řazení, které být maturantem, dělá v září reparát.

Volant je také čistě citroenovský, má pevný střed a na něm spoustu tlačítek. To je na jednu stranu dobře, protože máte důležité ovládací funkce vždy na dosah, na stranu druhou je jich tam přehršel a není úplně snadné se v nich rychle orientovat. Na horní straně sloupku řízení je umístěn osamocený otáčkoměr, pro zbylé jízdní údaje musíte očima zabrousit doprava na prostředek vrchní část palubní desky. Zde jsou trochu neorganizovaně zobrazovány údaje o rychlosti, ujetých kilometrech nebo informace z palubního počítače. Ještě, že jsou údaje na hlavním displeji i při ostrém slunci dobře čitelné.


 

Sportovní jízda rozhodně není silnou doménou většiny Citroenů a C4 Sedan taktéž moc bodů v kategorii generování adrenalinu nepobere. Benzinový agregát s objemem válců 1,6 l a výkonem 80 kW, přítomný v testovaném voze, ostudu ale rozhodně nedělá. Ve středních otáčkách má překvapivě dost elánu, který sice s rychlostí a tím i většími odpory znatelně vyprchává, majitel ale určitě nikdy nebude nechtěnou brzdou provozu.

Jeho předností je přiměřený apetit, který řidičovu kapsu při rostoucích cenách pohonných hmot jistě potěší. Během testu jsme v městském provozu při klidné jízdě zaznamenali spotřebu 8,5 l benzinu na 100 km, při jízdě mimo obec devadesátikilometrovou rychlostí si agregát vyžádal šest a půl litru Naturalu na 100 kilometrů a při dálniční vložce, uhánějíce maximální povolenou rychlostí, uváděl palubní počítač spotřebu 7,4 l/100 km. To jsou na syrový vůz se zimním obutím poměrně sympatická čísla. Když je ale automobil nucen vydávat ze sebe vše co dokáže, není problém jezdit ve městě za 12 a na okresních silnicích za 10 litrů.

Plastový Číňan

Plastové blatníky a nárazníky nám nevadí, automobil s cenovkou přes půl milionu korun by si ale určitě zasloužil kůží potažený volant a hlavici řadící páky. Slícování plastových dílů interiéru bylo standardní, přesto by na něm mohli u Citroenu ještě trošku zapracovat. O řazení, které se chová jako by bylo převzaté ještě z legendární ,,Kachny" 2CV toho také bylo napsáno dost a dost.

Pozitiva jsou jasná - za přibližně půl milionu korun dostane zákazník solidně vybavený automobil, nabízející posádce relativně komfortní svezení a nadprůměrný vnitřní prostor. Do výčtu kladů přidejme ještě velký zavazadelník a vidíme, že ačkoliv tento model někteří komentátoři přivítali v Evropě s jistými rozpaky, kvality vozu jsou dostatečné.

První cena vozu459.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Pallas)
První cena vozu s testovanou motorizací459.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Pallas)
Základní cena testovaného vozu484.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků516.500,-Kč (1,6i 16V, 80 kW, Exclusive)

Plusy

  • živý a úsporný zážehový motor 1,6 l
  • příjemné velurové čalounění
  • prostor na zadních sedadlech
  • velikost zavazadlového prostoru

Minusy

  • nepřesné řazení
  • odtažité řízení
  • plastový volant i v nejvyšším stupni výbavy

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C4 bazar