Citroën C5 2.2 HDi - Fantomasovo kontra

Když je vám dvoulitrový turbodiesel málo a šestiválec už trochu moc, zbývá u Citroënu ještě jedna alternativa. Dvojitě přeplňovaný čtyřválec 2.2 HDi. Jak si dokáže poradit s 1,8 t ,,živé váhy"?

Modely francouzské automobilky Citroën, vybavené hydropneumatickým odpružením, jsou už dlouhá léta synonymem pohodlí. Zároveň jde o stroje, které se právě díky tomuto kousku techniky, vymykají většině zavedených kategorií. Důkazem je i nový Citroën C5 s motorem 2.2 HDi 16V FAP.

Současná generace Citroënu C5 nastupuje na místo stejnojmenného modelu, který si od novinářů mnoho chvály nevysloužil a většinou byl - s ohledem na bohatou historii značky - považován za designérsky příliš umírněný a nenápaditý. To se sice trochu změnilo po modernizaci v roce 2004, ale lehce pošramocenou pověst předchozího Citroënu C5 to již nezachránilo.

Vše se změnilo v loňském roce, kdy se představila na autosalonu ve Frankfurtu studie Citroën C5 Airscape. Měla sice karoserii kupé-kabriolet, ale příď, záď a interiér již odpovídaly sériovému modelu, který známe. K odhalení verze sedan došlo na autosalonu v Bruselu a provedení kombi následovalo o něco později, na jarním autosalonu v Ženevě. V tisku se strhly oslavné ódy na výjimečný design obou verzí, které se vracejí k neotřelým tvarům, které všichni od Citroënu očekávají.

Moderní Citroën i bez Hydractive!

Na úvod krátce nahlédněme do zajímavě koncipované nabídky verzí současného Citroënu střední třídy. Výrobce lehce narušuje zavedené zvyklosti a pokouší se vetřít pod kůží i nevěřícím Tomášům. Je to odpověď všem, kterým se zamlouval progresivní design značky, ale nemohli přijít na chuť hydropneumatickému odpružení.

Pro tuto skupinu zákazníku jsou v ceníku připraveny modely, jejichž výbava nese označení Base a Dynamique. Mají odpružení vinutými ocelovými pružinami a konvenčními tlumiči pérování. U Citroënu tomu říkají Metallique.

Praví ,,Citroënáři" mají samozřejmě zcela jasno a sáhnou po verzích s označením Confort nebo Exclusive, které se chlubí hydropneumatickým odpružením Hydractive III+, protože Citroën bez něj je pro ně něco jako Porsche s motorem vpředu.

Bohatá nabídka pohonných jednotek potěší především příznivce vznětových agregátů. Pro ně je zde trojice čtyřválců s objemy 1,6 l, 2,0 l a 2,2 l, ale taky šestiválec 2.7 HDi V6 24V FAP spolupracující s šestistupňovou automatickou převodovkou. Zájemce o benzinový motor má výběr omezen na dva čtyřválce s objemy 1,8 l a 2,0 l.

Na první pohled Citroën

Druhá generace modelu C5 je sice ihned lehce identifikovatelná jako Citroën, ale prakticky v ničem nenavazuje na svého předchůdce nebo úspěšné modely Xantia, BX či snad dokonce GS. Příď tohoto Citroënu je poměrně agresivně tvarovaná, rozměrné hlavní světlomety patří k novému technicistnímu stylu, podobně jako maska chladiče tvořená znakem automobilky protaženým do chromovaných dvojitých lišt.

Při pohledu ze strany vyniká vysoký ponton karoserie kontrastující s poměrně malou plochou bočních oken. Novým prvkem aktuální C5 je mnohem více tvarové dynamiky, než bylo dříve u Citroënu běžné. Zřejmá je však i nadále jistá vizuální mohutnost. Vykrojené otvory ve výrazně klenutých blatnících slušně vyplňují příplatková osmnáctipalcová litá kola Atlantique s pneumatikami o mamutím rozměru 245/45 R18.

Záď prakticky jen potvrzuje celkové linie vozu a je snad i jediným místem, kde můžeme najít odkaz na jiný model značky. Myslíme tím složitý tvar zadního okna, které nejmladší generaci čtenářů připomene maximálně současný model C6, ale fanoušci značky zamáčknou slzu dojetí při vzpomínce na velký, nadčasově navržený, model CX.

Luxus ve střední

Interiér nového Citroënu C5 má v sobě spojovat to nejlepší, co dnes designéři umí, jde-li o návrh vnitřního prostoru vozu. Palubní deska působí na jednu stranu poměrně klasicky, ale na druhou stranu je naprosto moderní a čiší z ní stylistická dynamika podobně jako z tvarů karoserie. Řidič má před sebou volant s pevným středem, který je specialitou značky Citroën. Má představovat příspěvek k zvýšení pasivní bezpečnosti, protože airbag se z něj nafoukne vždy tím správným směrem. Pevný střed ale kromě ukrytého airbagu, nese množství tlačítek, s nimiž není úplně jednoduché se sžít.

Před volantem jsou umístěny tři kruhové přístroje, které jsou kromě klasických stupnic po obvodu vybaveny také displeji umístěnými uvnitř. Pro řidiče je samozřejmě nejdůležitější a rozhodně i nejzajímavější displej v prostředním přístroji, který může najednou zobrazovat například rychlost vozidla, aktuální spotřebu paliva a dojezd na palivo v nádrži, případně se v něm mohou zobrazovat jiné údaje palubního počítače. Je-li automobil vybaven systémem NaviDrive, zobrazuje tento displej řidiči navigační pokyny, podobně jako mírně vyosená obrazovka navigace.

Testovaný model byl příplatkovým systémem NaviDrive vybaven a také díky tomu je středová konzola zahlcena množstvím nepřehledných tlačítek v místech, kde očekáváte jednoduše pochopitelný panel autorádia. Bohužel tento problém netrápí pouze novou C5, ale prakticky všechny modely koncernu PSA, které jsou tímto systémem vybaveny.

Kapitolu samu pro sebe představují sedadla, která jsou u verzí Exclusive stavitelná prakticky všemi směry. U vozu této kategorie je samozřejmé, že sedadlo řidiče je posuvné podélně, stavitelné výškově a jeho opěradlo je navíc vybaveno stavitelnou bederní opěrkou. Citroën navíc přidává i samostatné ovládání sklonu horní a dolní poloviny opěradel předních sedadel, díky čemuž si mohou řidič i spolujezdec vytvarovat sedadla přesně podle svých představ. Standardem u výbavy Exclusive je i vyhřívání předních sedadel a masážní funkce v bederní oblasti u sedadla řidiče. Sedadlo řidiče se může navíc při zastavení a vypnutí motoru odsunout směrem vzad a usnadnit tak vystupování.

Standardem je i paměť nastavení polohy sedadla řidiče. Příplatkovou výbavu tak u testovaného vozu představovalo pouze celokožené čalounění, nahrazující standardní kombinaci koženého a látkového čalounění. Vzhledem ke komfortnímu zaměření Citroënu C5 jsou přední sedadla přímo stvořena pro zdolávání dlouhých cest, při nichž nabídnou řidiči a přednímu spolujezdci dokonalé pohodlí.

Na nedostatek komfortu si rozhodně nebudou stěžovat ani cestující v  druhé řadě, kde si sice neužijí tak rozsáhlé možnosti nastavování, ale mají k dispozici příjemně čalouněné a pohodlné sedadlo. Komfort na zadních sedadlech zvyšují i výdechy klimatizace umístěné v B sloupcích karoserie. Vyšší cestující mohou mít na zadních sedadlech méně místa nad hlavou, ale tato skutečnost se týká především dlouhánů s výškou nad 190 cm.

Zavazadlový prostor Citroënu C5 již nenabízí možnosti juniorského stěhováku jako v případě předchozí generace, která měla výklopnou celou zadní stěnu. Svým objemem 439 l je poněkud slabším reprezentantem střední třídy. Lehké rozčarování mohou způsobit masivní ramena držící víko zavazadlového prostoru, ale díky čalounění zavazadelníku nehrozí jejich kontakt se zavazadly. U tříprostorového Citroënu C5 existuje možnost prodloužení zavazadlového prostoru překlopením sedáků zadního sedadla směrem vpřed. Po položení opěradel na jejich místo vznikne prodloužená ložná plocha s rovnou podlahou. Další praktické plus pro C5 představuje možnost snížit nákladovou hranu zavazadelníku ze standardní výšky 750 mm, pomocí hydropneumatického odpružení, na 700 mm.

Ticho a klid

K pohonu testovaného Citroënu C5 sloužil vznětový motor 2.2 HDi 16V přeplňovaný dvěma turbodmychadly s pevnou geometrií lopatek, řazenými paralelně a fungujícími v sekvenčním režimu. Tento agregát jehož výfukové potrubí je vybaveno filtrem pevných částic disponuje výkonem 125 kW při 4000 ot./min. a točivým momentem 370 Nm od 1500 ot./min. S touto pohonnou jednotkou spolupracuje manuální šestistupňová převodovka. C5 podle údajů výrobce dosahuje maximální rychlosti 219 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 8,8 l, mimo město 5,2 l a v průměru 6,5 l na 100 km. Během testu jsme s Citroënem C5 ujeli přes 700 km po dálnicích, okresních silnicích, ale i v městském provozu a průměrná spotřeba se pohybovala okolo hodnoty 7,2 litru benzinu na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2000 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 2500 ot./min. Spotřeba paliva při těchto rychlostech je 6,1 litru na 100 km, resp. 7,9 litru na 100 km.

Citroën se sice účastní seriálu WRC, ale to neznamená, že se jako jiní výrobci bude snažit stvořit ze všech svých modelů sportovce. Všichni ti, kteří se báli o ztrátu komfortních jízdních vlastností u nového C5 si mohou s klidem oddychnout. Ani tento model nehodlá porušit dlouho budovanou pověst vozů s hydropneumatickým odpružením. S odpružením Hydractive III+ nabízí C5 jen o málo tužší odpružení než jeho předchůdce, což znamená, že novinka získala větší jistotu při rychlých průjezdech ostrými zatáčkami, na čemž měla u testovaného modelu zásluhu i příplatková osmnáctipalcová kola. Tato francouzská dáma ale neztratila nic z lehkosti, s níž vždy překonávala příčné i podélné nerovnosti na vozovce.

Při zdolávání dálnice D1 mezi Prahou a Brnem se může zdát, že pramáti českých dálnic dostala kompletně nový povrch, protože Citroën ani při rychlosti 130 km/h nepropustí do interiéru žádný hluk od kol drncajících po panelovém povrchu a stejně tak jsou cestující ušetřeni nedůstojného poskakování, které jim s radostí dopřeje prakticky kterýkoliv konkurent s nálepkou Sport na zádi.

Pokud se ale s Citroënem C5 dostanete do míst kde si v létě užívají především motorkáři, brousící si kolena o asfalt při průjezdech zatáčkami, pak vám dá sedan s pohotovostní hmotností 1,8 t jasně najevo, že ani stlačení ovladače Sport na středovém tunelu z něj sportovce neudělá. Musíte zkrátka počítat s tím, že daný úsek cesty proplujete poněkud pomaleji, zato s majestátem silniční jachty.

Vedle jízdních vlastností, specifických pro vozy s hydropneumatickým odpružením, se nový Citroën C5 může pochlubit prakticky nepřekonatelným odhlučněním interiéru. O nastartovaném motoru podle sluchu ani nevíte, hluk od kol je na tom stejně a aerodynamický hluk vás rovněž obtěžovat nebude, jednoduše řečeno Citroën v oblasti odhlučnění předvedl to, na co jsou zvyklí majitelé několikanásobně dražších vozů prémiových a luxusních značek.

Závěr

Citroën C5 ve své druhé generaci nese hrdě dál tradici francouzského průkopníka a zastánce automobilů s hydropneumatickým odpružením. Noblesa, s jakou zvládá nástrahy reálného světa, je obdivuhodná, stejně jako dokonalá ilozace cestujících od motoru a jeho vnějších projevů. Jenže těch, co komfortní vlastnosti v této třídě preferují, u nás, zdá se, ubývá.

Jestliže vás navnadily mamutí rozměry osmnáctipalcových kol, pak vězte, že pneumatiky, které jsou na nich obuty, zvládají v zatáčkách, navzdory nezdravě vysoké pohotovostní hmotnosti, opravdu hodně. Lépe se však auto i posádka cítí v režimu plynulé plavby krajinou...

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C5 bazar