Citroën C5 Tourer 2,0 HDI - Ich bin Franzose

Hydropneumatické odpružení žehlí i v nové generaci všechny druhy nerovností tak, jak to známe z minulosti, zábavu však od jízdy s novou C5 nečekejte.

Kdyby se svět řídil podle učebnic, bude vypadat postup Citroënu při navrhování a výrobě nové C5 asi nějak takto. Citroën má výhodu, že nechce přivést na trh úplně nový produkt. Už dávno vymezil cépětce segment a hodně dávno vtiskl modelu i jeho předchůdcům tvář. Citroën analyzuje oblast střední třídy, podrobně prostuduje výsledky konkurentů, odhadne růstový potenciál třídy i jejich specifických částí a do úvah zahrne i náladu na trzích, kde se nová C5 bude snažit uspět.

Tato data a ještě mnoho jiných protřepe, zamíchá a vyhodnotí, načež získá cesty, kterými se automobilka může s novou generací auta vydat. Citroënu vypadlo tohle: Buď může pokračovat v tom, co léta tvořil a udělá novou C5 hezky houpavou, komfortní, prostornou, šarmantní, no zkrátka pohodovou, nebo obrátí a přepracuje francouzskou limuzínu na trapně dokonalý německý sedan i s jeho strohým interiérem a třeba exaktním řazením.

Citroënu hrdému na svůj francouzský původ myšlenka přiblížení se německým vozům nevoní, ale čísla hovoří jasnou řečí a akcionáři, přestože rovněž hrdí Francouzi, chtějí vidět ve výroční zprávě pořádně prudkou sjezdovku. A tak si Citroën nakreslí mezi dvěma cestami cestu třetí. Navrhne auto s typickým francouzským designem, auto okouzlující, smyslné, ale auto s německy dokonalým slícováním a špičkovými plasty, které však uvnitř neztratí nic ze své typické hravosti a okázalosti.


 

Nová cépětka už na první pohled ctí francouzskou tradici, ale zároveň z ní vyzařuje něco nového, něco německého. Reklamní mágové si z německé preciznosti udělali námět na spot, ale lehce ironickým podtextem celého sdělení potvrdili přání akcionářů - budeme němečtí Francouzi.

Za krásu se platí

Inspirace německými sedany a kombi se netýká exteriéru. Designéři ve službách francouzského výrobce znovu dokázali své mistrovství a navrhli auto, od kterého nemůžete odtrhnout oči, do něhož se zamilujete stejně rychle a bezhlavě jako do půvabné Francouzky, s níž se střetneme očima v pařížském metru někde mezi St-Michel a Etienne Marcel. A bude to setkání osudové. Nový Citroen C5 má schopnost, se kterou přichází na svět možná jedno z deseti aut.

Cépětka dokáže svým zevnějškem oslovit i ty, kterým samotná značka nic neříká, dokáže na sebe strhnout pozornost i tam, kde nemá teoreticky šanci uspět. Cépětka zkrátka propluje válečnou zónou bez jediného výstřelu a zanechá za sebou pouze otevřená ústa a hrobový klid. Ano, sto lidí, sto chutí, ale stejně, existuje-li nějaké univerzální automobilové estetično, zrcadlí se podle mého v novém Citroënu C5. A vůbec nezáleží na tom, zda mluvíme o kombi nebo sedanu.

Samozřejmě platí ono okřídlené, že hezké neznamená praktické, a tak se musíte smířit s masivní dlouhou přídí začínající kdesi daleko před vámi a pouze průměrným výhledem dozadu a do boků. Víko kufru můžete nechat zvedat a zavírat elektřinu, ale snad bude pokyny přijímat ochotněji než testovaný kousek. Dvě zaseknutí a několik neposlušností v průběhu otevírání je výsledek týdenního intenzivního testování.

To, co ukrývá víko, není žádný sedmý div světa, ale kufr průměrné velikosti s poměrně vysoko posazeným dnem, avšak příjemně nízko položenou nakládací hranou. V základním uspořádání poskytuje C5 Tourer 505 litrů objemu, sklopením sedaček, což není složitá operace, získáte objem 1462 litrů. Další důkaz toho, že designu se musela na oltář položit nějaká oběť. Předchozí C5 kombi (označená jako Break) disponovala kufrem o objemu 563/1658 litrů.

Německy s úsměvem

Takže zatím jsme probrali design a kufr. Pokud se vám kukuč nové C5 nelíbí a potrpíte si na velké kufry, jste na dobré cestě tohle auto odepsat. Máte-li ovšem slabost pro špičkově zpracované a navíc zajímavé interiéry, se soudy počkejte. Francouzi totiž ze sebe vymáčkli něco, o čem nikdo nikdy netušil, že v sobě mají a vyrobili interiér, nad kterým budou milovníci německých limuzín jenom nevěřícně kroutit hlavou.

Nejde o to, že interiér vypadá hezky otevřenými dveřmi někde na parkovišti. Ze dvou metrů vypadá dobře i třicetiletý Korejec (samozřejmě mám na mysli korejské auto). Jde o to, že pokud začnete do detailu zkoumat použité materiály, zpracování a slícování, pokud vymetete každý kout, nenajdete snad jediný i sebemenší nedostatek. Detaily, které se tolik obdivují u interiérů Audi nebo třeba Škody, se propracovaly rovněž do nové C5.


 

Kamkoliv sáhnete, kamkoliv se podíváte, objevíte jen a pouze měkčené plasty a to měkčené takovým způsobem, že do nich téměř zaboříte prsty. Spáry mezi plasty jsou rovnoběžky jako vystřižené z učebnice matematiky, navíc každé místečko, které hrozilo kontaktem s chladnou ocelí nebo sprostým plastem, bylo vystláno látkou a pěnovým molitanem. Ozdobné dekory vypadají fantasticky a skutečně zdobí, hliník, chrom i kůže pochází rovněž z kategorieTOP QUALITY.

Není to sice nic zásadního, ale velmi se mi zamlouvala široká loketní opěrka a také madla dveří. K praktickým drobnostem patří například osvětlení přihrádky v bočních dveřích reagujících na pohyb nebo paměťová pozice sedadla svázaná s klimatizací. Praktický příklad - nastavíte polohu sedadla, která vám nejvíce vyhovuje a zároveň požadovanou teplotu ve vaší zóně a uložíte. Pokud vám poté někdo nastavení změní, stačí zmáčknout tlačítko a vyvoláte vlastní nastavení sedadla i teploty.

Naneštěstí tímto jednoduchost ve způsobu ovládání auta končí. V PSA si hodně potrpí na tlačítka, protože na středové konzole a volantu nové C5 jich najdete mraky. Smířil bych se s ovládáním klimatizace a snad bych si zvykl i na mrňavá tlačítka autorádia a telefonu, ale srovnat se s armádou tlačítek na pevném středu volantu jsem nedokázal. Kombinace rolleru a tlačítka pro zpětný návrat není špatný nápad.

Tlačítko sem, tlačítko tam

Funguje to v jiných autech a funguje to i v nové C5. Pomocí rolleru můžete procházet menu, měnit nastavení auta, navigace, audiosystému. To je fajn, ale za jízdy vám to bude celkem k ničemu, protože se musíte soustředit na řízení a hledět na silnici, nikoliv na barevnou obrazovku. Za jízdy potřebujete hlavně rychle a bezpečně změnit hlasitost reprodukce, posunout skladbu, nastavit rychlost na tempomatu atd.

Ani po týdnu za volantem jsem nebyl schopen provádět tyhle úkony tak, abych nemusel odvrátit zrak od vozovky, necivět dlouze na volant a hledat potřebné tlačítko. Člověk si časem zvykne na všechno, ale proč nerozmístit ovladače tak, aby si zvykal den a ne půl roku? Velkou pochvalu posílám do Francie za sedačky. Ty testované pocházely ze sportovní líhně a byly to jedny z nejpohodlnějších sportovních sedaček, které kdy mé půlky okusily.


 

Výrazné bočnice sedáku i opěradla vás na rozdíl od většiny sportovních sedaček do ničeho nenutí, v zatáčkách podrží, přitom však neobtěžují na dlouhých trasách. Vnitřní prostor v rámci pracovního výletu pochválili čtyři ze čtyř pasažérů, za sebe říkám, že si dokáži na zadních sedadlech představit u kolen a zejména nad hlavou více místa. Vynikajícího výsledku naopak Citroën dosáhl v oblasti ramen.

Nafta má přednost

Pokud jde o výbavu, můžete si v nové C5 hodně vymýšlet, s motory je to horší. Na straně nafty se nabízí volba mezi vznětovou šestnáctistovkou, dvoulitrem, dokonce dvojitě přeplňovaným čtyřválcem 2,2 HDI a pokud by vám i dvě turbodmychadla byla málo, nabídnou vám v Citroënu šestiválec 2,7 HDI. To milovníci benzinu zapláčou. Kromě sice kultivovaného ale docela žíznivého atmosférického dvoulitru 103 kW a nepříliš zajímavé 1,8i 16V 92 kW neobsahuje aktuální nabídka českého zastoupení vůbec nic. O vztahu Citroenu k benzinovým motorům cosi napovídá i fakt, že na mezinárodní novinářské prezentaci nebyla ani jedna zážehová jednotka k dispozici.

Zážehový šestiválec 3,0 litry ze hry kvůli malému zájmu v minulosti vypadl a dobrý přeplňovaný benzinový motor Francouzům zatím schází. Nafty chtiví čeští zákazníci si však zřejmě ve většině případů vystačí s některým z motorů HDI. Testovaný model si musel vystačit se základním vznětovým dvoulitrem o maximálním výkonu 100 kW/4000 ot./min. a točivém momentu 320 Nm / 2000 ot./min. Na 1695 kg těžké kombi vybavené automatickou převodovkou to není nic moc.

C5 nepůsobí s automatickou převodovkou a čtyřválcem vyloženě ospale. Akceleruje svižně, dokáže zrychlovat i na dálnici a s dostatečnou rezervou zvládne bezpečně přejíždět v kopci. To vše platí, jste-li v autě sami. Jakmile vedle sebe posadíte metrákového kamaráda a dozadu další dva, cépětka začne ztrácet svižnost, motor sýpat a převodovka panikařit z toho, že nemůže najít stupeň dovolující dynamickou jízdu s 1,7 tunovým autem a čtyřsetkilovým nákladem.

Pro pohodové cestování se ovšem agregát 2,0 HDI hodí, a to i pro svou kultivovanost a v rámci možností jemný chod. Citroen utlumil, co se dalo, takže motor zní hezky při startování, ve středních a dokonce i vysokých otáčkách. Vibrace a dunění nedostaly šanci. Určitě nepočítejte s extrémně nízkými hodnotami spotřeby. Kombinace automatické převodovky, karoserie kombi a pohotovostní hmotnosti 1,7 tuny způsobily, že se kombinovaná spotřeba pohybuje mezi 8 a 9 litry. Při ekonomické jízda poklesla spotřeba na necelých 8 litrů, ve městě překročila i 10 litrů.

Starý známý

Tohle trápilo všechny, kteří milují Citroën až za hrob, ze všeho nejvíc. Bude nová C5 starým dobrým francouzským korábem, který se dokáže přenést přes všechny nástrahy silnic, nebo se promění v rádoby sportovní sedan, s nímž bude v konečném důsledku stejná zábava jako s introvertním pracovníkem pohřební služby? Všechny, kteří měli strach o charakter limuzíny, mohu uklidnit. I nová C5 zůstává autem veskrze komfortním.


 

Hydropneumatické odpružení Hydractive III+ žehlí i v nové generaci auta všechny druhy nerovností tak, jak to známe z minulosti, o přejezdu výtluku, záplaty a někdy dokonce i železničního přejezdu ani nevíte. Tam, kde auta s klasickými tlumiči a pružinami vzdávají nerovný boj s českými silnicemi, C5 začíná. Tohle snad neumí žádné jiné auto, dokonce bych se hádal, zda C5 netlumí nerovnosti efektivněji než mercedesy s vzduchovým odpružením Airmatic.

Každá mince má dvě strany a tou druhou jsou v tomto případě náklony v zatáčkách a na zvlněných silnicích. V komfortním režimu se C5 vlní a pohupuje, až to nemusí být cestujícím vzadu příjemné. V sportovním režimu podvozek ztuhne a auto se více přitiskne k silnici, náklony přesto úplně nezmizí. Každopádně jízda se stává jistější a auto začne trochu více komunikovat. Ale opravdu jen o málo.

Abych mohl nazvat novou C5 s Hydractivem kontaktním autem, musel bych do sebe vlomit alespoň 10 panáku nejlepší vodky a pro jistotu na lačno. C5 vám nechce povídat o tom, co se děje venku, C5 kolem vás vytvoří bublinu, která vás chrání před vším špatným tam venku, ale zároveň zachytí i to dobré. Tím dobrým mám na mysli zejména informace od kol, ale i motoru a podvozku. Auto si raději všechno nechá pro sebe, jen aby se k vám náhodou dostala nějaká negativní informace. Řízení nové C5 tak není nic než příjemné a komfortní, zábavné v žádném případě.

Komfort a zase komfort

Nový Citroen C5 je přesně takový, jak si jej fanoušci francouzské značky vymodlili. Pod krásnou skořápkou se ukrývá stejně krásný a tentokrát i velmi kvalitní a prostorný interiér, který si nezadá s uctívanými německými sedany. Jízda s robustním kombi vybaveným hydropneumatickým odpružením připomíná plavbu na klidném moři, i když kolem zuří strašná bouře. Komfortnější auto prostě těžko na trhu najdete, zábavu však od jízdy s novou C5 nečekejte.

První cena vozu654.900,-Kč (C5 Tourer 1,6 HDI FAP, 80 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací754.900,-Kč (C5 Tourer 2,0 HDI FAP, 100 kW, Confort)
Základní cena testovaného vozu904.900,-Kč (C5 Tourer 2,0 HDI FAP AT, 100 kW, Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.054.400,-Kč (C5 Tourer 2,0 HDI FAP AT, 100 kW, Exclusive)

Plusy

  • Špičkově zpracovaný a prostorný interiér
  • Kultivovaný naftový motor
  • Vynikající tlumení nerovností
  • Účinné brzdy
  • Komfortní sedačky

Minusy

  • Komplikované ovládání palubních přístrojů
  • Odtažité řízení
  • Vysoká hmotnost

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C5 bazar