Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP Sport: Summer in the city

I přes objektivní neúspěch s modelem C3 Pluriel se Citroën rozhodl zákazníkům nabídnout nové, malé a opět velmi neotřelé kabrio. Příchod modelu na český trh je skvěle načasovaný, léto je už přece tady.

Citroënu nikdy odvaha, co se neotřelého provedení sériových modelů týče, nechyběla. Příkladem budiž již v úvodu zmiňovaný Citroën C3 Pluriel. Malé auto, jež umělo nabídnout jízdu s nebem nad hlavou, se vyrábělo v letech 2003 až 2010. Velkého prodejního úspěchu nedosáhlo. Nepřesvědčilo totiž o svých kvalitách, a přiznat se mu tedy dala snad jen originalita. V nabídce například chyběl výkonnější motor, který zákazníci segmentu "automobilů pro radost" často žádají. Novinku DS3 Cabrio, která vyplňuje malou mezírku v modelové nabídce Citroënu, jsme vyzkoušeli rovnou v nejvýkonnější verzi s motorem 1.6 THP o výkonu 156 koní.

 Automobily Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP Sport
Kabriolet to tak úplně není, letním radovánkám se s ním však můžete oddávat naplno.

Co se konkurence týče, nemusí se nový malý citroën bát těžkých bojů. Srovnatelný je snad jen s Mini Cabrio, ostatní modely jsou menší či větší, praktičtější či jen dvoumístné. Konkurence je pak navíc vesměs o poznání dražší.

Jestli něco nelze novince upřít, pak je to líbivý a zároveň originální design, kterému nechybí ani potřebná dávka elegance. Karoserie působí ze všech úhlů pohledu vyváženě, a to možná i (nebo právě) proto, že skutečnost, že nejde o klasickou DS3, ale model Cabrio, pravděpodobně odhalíte až na druhý pohled. Kabriolet to z hlediska odborného názvosloví opravdu není. Spíš jakýsi landaulet, ale to asi na tomto místě nemá cenu řešit. Co se možnosti otevření střechy týče, nabídne DS3 jen shrnovací plátěný díl, jenž je uchycen a při svém pohybu veden v pevných střešních obloucích. Elektrické ovládání dovolí nastavit tři různé polohy shrnovací střechy. Velmi šikovná a funkční je sklopná větrná clona nad čelním oknem, která pomáhá posádku chránit před nechtěným přívalem čerstvého vzduchu. Při rychlostech vyšších než cca 110 km/h však už posádka bude chtíc nechtíc trpět větrnými rázy, které jsou nepříjemné i z hlediska hluku. Nevýhodou zvolené koncepce je i zhoršený výhled vzad. Při stažené střeše dokonce není dozadu vidět skoro vůbec.

 Automobily Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP Sport
Palubní deska je převzata z výchozího modelu DS3. Je nápaditá i kvalitně provedená.

Interiér je prakticky shodný s tím v klasické DS3. Pochvalu si tak zaslouží jak za design, tak za zpracování i použité materiály. Nevyhovoval mi naopak vyšší posaz za volantem nebo ovládání multimediálního systému, a to hlavně vestavěné, příplatkové navigace. S tou to u mě Citroën nevyhrál ani z hlediska grafického zpracování. Lépe by pak mohl být tvarován volant, naopak řadicí páka padne do ruky dobře.

Prostornost interiéru je vzhledem ke třídě vozu bez výhrad, dokonce bych se nebála ji označit za velmi dobrou. Stejně tak objem kufru nezklame, ale přístup do něho je jedním slovem směšný. Za prvé je maličký, za druhé řešený tak, že byste si při nakládání věcí museli k zádi vozu snad kleknout, abyste měli přehled o tom, jak věci do kufru skládáte, a nerozbolela vás záda.

 Automobily Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP Sport
Přístup do zavazadlového prostoru je komický. Samotný kufr je však celkem prostorný.

Pokud toužíte po autě, které vám za přijatelnou cenu dopřeje svižné, nikoli však ostré svezení s otevřenou střechou, jste u Citroënu DS3 Cabrio 1.6 THP na správné adrese. Motor má více než dostatek výkonu a točivého momentu. Jedinou, avšak poměrně zásadní výtku k jeho výkonové křivce mám k reakci na povely plynového pedálu a k turboefektu. Je třeba si na to zvyknout a k takovému tomu uživatelsky příjemnému sportovnímu charakteru vozu i motoru, jaký DS3 má, se to nehodí. Chuť vám však vylepší nejen zmíněný velmi přesvědčivý výkon motoru a dynamika vozu, ale i sympatický zvukový projev a dobře spolupracující i zpřevodovaná šestistupňová manuální převodovka. Zpřevodování dobře vyhovuje výkonové charakteristice motoru, celkem krátké a přesné dráhy zas vaší pravé ruce.

Ani svižnější tempo jízdy se výrazně negativně neprojeví na spotřebě benzinu. V průměru jsem s DS3 Cabrio jezdila za 6,7 l/100 km. Ve městě žádala dokonce méně, než uvádí výrobce, a to jen 7,5 l/100 km. Mimo město naopak znatelně více - 6,3 l/100 km. V dálničním tempu pak apetit vozu stoupne ještě o další litr na 100 km. Obecně však naměřené údaje považuji za vynikající výsledek.

 Automobily Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP Sport
Motor 1.6 THP je pro DS3 Cabrio určitě důstojnou motorizací. Potěší i příjemným zvukem.

Svižné jízdě holduje i podvozek vozu. Řízení je poměrně přesné, ESP lze vypnout a za pomoci brzdy tak můžete zatáčku projet i zlehka "bokem", ale vzhledem ke koncepci vozu to kýženou zábavu příliš nepřináší. Čistá stopa je lepší volbou. Pokud zvolíte svižné, nikoli hranici adheze se blížící tempo, budete se bavit a budete rychlí. Reakce na povely řidiče totiž podvozek při takovém stylu jízdy zpracovává rychle a celkem přesně (až na zhoršenou torzní tuhost, viz dále). Pochvalu zaslouží i směrová stabilita ve vyšších rychlostech. Ani cestování v dálničním tempu tak není únavné.

Sedmnáctipalcová kola se sice na komfortu odpružení podepsala negativně, přesto právě komfort hodnotím jako silnou stránku vozu. Jenže to se bavíme o rozbitých silnicích, ovšem nikoli takových, kde jsou v jízdní dráze vozu velká převýšení povrchu vozovky. "Setkání" s vyšším příčným prahem, hlubším výmolem či propadlým kanálem nejsou pro podvozek auta ani posádku ničím příjemným. Poměrně výrazné rázy od kol jsou toho příčinou. Dobrý dojem nedělá ani zmiňovaná torzní tuhost karoserie. I když by člověk v tomto ohledu problém vzhledem k pevným střešním obloukům primárně neočkával, karoserie se na nerovnostech a v zatáčkách kroutí. Na větších výmolech je navíc třeba počítat s rázy do řízení. Do řízení se pak hodně přenášejí i hnací síly. Když začne turbo naplno "foukat", je třeba volant držet celkem pevně.

 Automobily Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP Sport
Nejen díky výkonnému motoru, ale i dobře naladěnému podvozku jde s DS3 Cabrio jezdit i hezky svižně.

Citroën DS3 Cabrio potěší příznivou cenou i bohatou základní výbavou. Není to kabriolet, i když mnoho nevýhod této koncepce (například nižší torzní tuhost karoserie) si přesto odpustit nedokázal. Pro svižné svezení s nebem nad hlavou je však ideální, a to díky výkonnému motoru i schopnému podvozku.

Cena
DS3 Cabrio 1.6 THP Sport: 572 900 Kč
Testovaný vůz: 685 900 Kč

 Automobily Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP Sport
Že tohle auto umí dopřát jízdu s nebem nad hlavou, možná odhalíte až na druhý pohled.


Vydáno: 24. 06. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz