Citroën Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi - Voiture économique

K prostornosti, variabilitě a francouzské eleganci chce Citroën největšímu Picassu namíchat ještě nižší spotřebu. Jak moc pomůže chytrý stop-start systém?

Kromě úsporného vznětového čtyřválce a robotizované automatické převodovky BMP6 se dnešní Grand C4 Picasso může pochlubit (na rozdíl od dříve testované verze) systémem ,,e-HDi", který je do vozů koncernu PSA montován kvůli snížení emisí CO2, čili spotřeby paliva.

e-HDi aneb teď chcípni!

Podstatou systému je startér-alternátor s obousměrným chodem. Jedná se o druhou generaci zařízení Valeo i-StARS o výkonu 2,2 kW, které má proti předchůdci o 70 % větší točivý moment (53 Nm). Výsledkem je rychlý restart motoru během 0,4 s. Životnost startéru je 600.000 nastartování.

obrázek [300 x 262] 

Kromě samotného startéru byly změněny i další podstatné části - zlepšené mazání turbodmychadla, odolnější čerpadlo vstřikování, větší dvouhmotový setrvačník a odolnější ložiska na klikové hřídeli.

Novinkou u e-HDi je tzv. proaktivní vypínání motoru - v případě předpokládaného zastavení se motor vypne již při poklesu rychlosti pod 8 km/h. Přínosem má být snížení spotřeby v městském provozu až o 15 % dle podmínek, v evropském kombinovaném cyklu pak e-HDi přináší u tohoto modelu papírovou úsporu 7 g/km CO2.

My jsme více než 700 testovacích kilometrů urazili s průměrnou spotřebou 6,2 l/100 km, což je velice dobrý výsledek.

Při ustálené stokilometrové rychlosti točí agregát na šestý rychlostní stupeň 2100 min-1 a spotřeba klesá na 5,6 l/100 km. Při vyšších rychlostech roste apetit poměrně rychle, přeci jen je velká čelní plocha francouzského MPV znát. I přesto je dálniční hodnota 6,8 litru nafty na 100 km stále ještě příjemná s ohledem na velikost a vnitřní prostornost velkého Picassa.

Výrobce garantuje 100% funkci systému e-HDi v rozsahu teplot 5 až 30°C. Vůz byl testován v nepoměrně těžších podmínkách i při teplotách pod -10° Celsia a za celou dobu nebyl se systémem jediný problém.

obrázek [600 x 299] 

On popravdě systém úmyslně ne vždy fungoval, protože aby jej elektronika aktivovala, musí být splněno mnoho podmínek, přičemž stav nabití akumulátoru či teplota motoru jsou pouze těmi nejzákladnějšími. I když je systém připraven, pracuje například pouze šestkrát za minutu, aby se předešlo zbytečnému rychlému opotřebení namáhaných součástek.

V městském provozu si můžete na obrazovce palubního počítače vyvolat údaj týkající se uspořených minut (tedy celkový čas od počátku jízdy, kdy byl motor systémem e-HDi vypnut). V našem případě to při průjezdu Prahou činilo necelých 10 minut.

To může vypadat na první pohled výborně, pokud ale zapojíme matematiku zjistíme, že zase tak velký pozitivní přínos systém mít nemůže. Spotřeba nafty při stojícím vozidle je velmi malá (méně než 1 l/h), takže i pokud denně uspoříte nějakých 20 minut na cestě do a ze zaměstnání, vaše peněženka výraznější úsporu pravděpodobně nepozná. Je však téměř jisté, že se vám investice 5 tisíc Kč navíc za e-HDi během několika let bez problému vrátí.

Pojízdná rozhledna

Grand C4 Picasso je velmi specifický vůz, který si vás ale téměř jistě dokáže svým kouzlem získat na svou stranu. Pokud nikam nespěcháte tak ani nevadí, že robotizovaná převodovka není zrovna dvakrát pohotová a ani podvozek si s rychlou jízdou příliš nerozumí.

obrázek [300 x 430] 

Budete si užívat velmi dobrého odhlučnění, bezkonkurenčního výhledu do všech směrů a komfortu, tak typického pro rodinné francouzské vozy.

Velké čelní sklo v zimě ale není dvakrát praktická věc. Jednak jej stěrače pokryjí jen z části a taky musíte vůz o něco déle čistit, jinak vám z neočištěné plochy bude neustále do výhledu stékat voda, sníh nebo námraza.

Při silném bočním větru má velký, leč poměrně lehký vůz problémy držet danou stopu, ona je zadní náprava obecně poměrně živá, a tak si s vozem přeci jen můžete užít i nějaké to krátké rozptýlení.

Po několika zatáčkách vás ale nekonečné točení velkým volantem ovládajícím necitlivé řízení přestane bavit a vrátíte se k poklidné jízdě. Škoda jen, že v městském provozu si i při opatrném zacházení převodovka neodpustí časté zacukání, zejména na první převodový stupeň. Pokud ale chcete e-HDi, nemáte v tomto ohledu na výběr.

obrázek [600 x 390] 

První cena vozu394.900,-Kč (Grand C4 Picasso Attraction, 1,6 VTi, 88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací459.900,-Kč (Grand C4 Picasso Attraction, 1,6 HDi, 82 kW)
Základní cena testovaného vozu512.900,-Kč (Grand C4 Picasso Tendance, 1,6 e-HDi BMP6, 82 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků526.900,-Kč (Grand C4 Picasso Tendance, 1,6 e-HDi BMP6, 82 kW)

Plusy

  • o Prostorný a dobře využitelný interiér
  • o Nízká spotřeba paliva i s automatizovanou převodovkou
  • o Dobrá izolace interiéru od motoru a aerodynamického hluku
  • o Komfortní podvozek
  • o Nízký příplatek za automatizovanou převodovku
  • o Výhled z vozu

Minusy

  • o Problematické řazení převodovky ve městě, dlouhý čas pro změnu převodu
  • o Subtilní volič převodovky
  • o Horší tlumení nerovností
  • o Velké množství tlačítek na volantu

Vydáno: 22. 12. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Citroën C4 bazar