Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi vs. Renault Grand Scénic Energy 1.6 dCi

Velké rodinné vozy z Francie byly vždy tak trochu svérázné. Nejnovějším příkladem je neobvykle stylizovaný Citroën Grand C4 Picasso. Jestli umí více než jen zaujmout, ukáže srovnání s nedávno modernizovaným Renaultem Grand Scénic.

Na této planetě jen stěží existuje jiná země, kde by vzniklo více rodinných velkoprostorových vozů než ve Francii. A je jedno, jestli se jmenují Citroën Xsara Picasso, C3 a C4 Picasso, C8, Berlingo nebo Renault Espace, Scénic a Kangoo – všechny pocházejí ze země galského kohouta, většinou jsou dodnes v provozu a považují se za etalon tohoto segmentu. Postupně se sice začaly prosazovat i vozy jiných značek (VW Touran, Opel Zafira), Renault a koncern PSA však dodnes hrají prim.

Citroën se před nedávnem vytasil s novou generací C4 Picasso, která nyní působí velmi futuristicky. Stejně jako u scénicu tvoří nabídku dvě varianty. Grand Picasso cílí svou délkou 4597 mm velmi přesně na Grand Scénic, jehož délka činí 4573 mm. Vznětový motor o výkonu 130 koní splňující normu Euro 6 doplňovala nejvyšší výbava Privilege. Vůz byl vybaven kromě parkovacích senzorů také bezklíčovým přístupem, 17palcovými koly z lehkých slitin, ozdobnými dekory nebo příplatkovým audiosystémem Bose s navigací TomTom za 16 000 Kč. Za srovnatelně bohatou výbavu Intensive je u Grand C4 Picasso s dieselem o výkonu 150 koní (BlueHDi 150) nutné zaplatit o 19 000 Kč více, testovaná top varianta Exclusive včetně automatické převodovky už však přijde na značných 785 900 Kč. Vozidlo s manuální převodovkou nebylo u Citroënu bohužel k dispozici.

Na extravagantní vzhled jsme si u Citroënu za ta léta již zvykli. Renault je i díky nedávné modernizaci stále velmi silným soupeřem.


Velikost vnitřního prostoru je naproti tomu velmi podobná u obou vozů. Objem zavazadlového prostoru citroënu je závislý na poloze tří zadních posuvných sedadel, která jsou dělená a vyznačují se poněkud nízkým umístěním. Jeho velikost se pohybuje mezi 645 a 700 litry. Nehraje přitom roli, zda jsou v kufru umístěna také dvě dodatečná sedadla (Pack Family za 15 000 Kč). Renault standardně pojme v pětisedadlovém provedení objem zavazadel v rozmezí 678 až 785 litrů. Pokud dovnitř instalujeme přídavná sedadla (rovněž za 15 000 Kč), redukuje se velikost o 114 litrů. Maximálně pojme scénic 2083 litrů zavazadel – to ovšem až po namáhavém vyjmutí tří samostatných zadních sedadel. V Grandu C4 Picasso mohou naproti tomu zůstat všechna sedadla i při plném využití zavazadelníku (1843 litrů). Stačí jednoduše zatáhnout a sedadla se poskládají na podlahu a zajistí rovinnou ložnou plochu.

Oba Francouzi se tedy mohou pochlubit slušnou nabídkou prostoru pro zavazadla a totéž platí i pro cestující. Ve dvou předních řadách je dostatek místa jak pro nohy, tak pro hlavy pasažérů. Oba vozy jsou velmi vhodné pro přepravu dětí. Druhé zpětné zrcátko, odkládací prostory v podlaze, šuplíky, sklopné stolky a roletky nalezneme v obou vozidlech. Navíc oba modely disponují ve druhé řadě sedadel systémem Isofix a za příplatek lze citroën vybavit moderním multimediálním systémem a obrazovkami pro cestující vzadu. O bod více si zasluhuje citroën za lepší výhled. Díky rozštěpeným A-sloupkům a větší ploše oken je přehlednější a snáze se s ním manipuluje.

Zatímco vlevo sází scénic na módní virtuální přístroje, vpravo pracuje jednoduchá navigace.


Více koncentrace ale vyžaduje nastavení všech funkcí vozu na sériové sedmipalcové dotykové obrazovce na středovém panelu. Kdo chce například regulovat teplotu interiéru, musí se minimálně dvakrát dotknout pomalu reagujícího monitoru. K tomu přidejte skutečnost, že nad ním umístěná 12palcová obrazovka s HD rozlišením se dá ovládat jen prostřednictvím ovladačů na přeplněném multifunkčním volantu.

Zvyknutí si na systém ovládání picassa tak vyžaduje určitý čas. Po úspěšném nastavení má však řidič k dispozici všechna relevantní data, která jsou pro jízdu důležitá, např. mapy nebo údaje o počasí. Grand C4 Picasso navíc své slabiny v tomto směru snadno vyžehlí, pokud se zaměříme na příplatky. Počínaje natáčecími bixenony přes adaptivní tempomat až po výdechy ventilace pro třetí řadu sedadel a masážní sedadlo spolujezdce
s elektricky nastavitelnou opěrkou kyčlí. Nabídka příplatkové výbavy je opravdu široká. Vzhledem k tomuto množství působí volitelná výbava renaultu méně velkoryse. Ve své nejluxusnější variantě nenabízí více než virtuální palubní desku, hlídání jízdy v pruhu, pohodlná sedadla čalouněná alcantarou a multimediální systém R-Link.

Všech pět sedadel lze u citroënu pomocí červených proužků jednoduše sklopit. Koberečky zajišťují rovnou ložnou plochu.


Na druhé straně ale nelze pominout precizní šestistupňovou převodovku a jadrně znějící turbodiesel o objemu jen 1,6 litru, který i přes výkon o 20 koní nižší vyvíjí dost síly na to, aby mohl bez potíží pronásledovat svého konkurenta s automatem. Na měřeném úseku zrychlily oba vozy z 0 na 100 km/h za cca deset sekund a za dalších deset sekund už atakovaly hranici 140 km/h. Do rychlosti 160 km/h stále disponují dostatkem výkonu. Kdo však tuto rychlost překročí, bude konfrontován buď s temným zvukem dvoulitrového dieselu (Picasso), nebo s velmi hlasitým aerodynamickým hlukem. Ve spotřebě paliva došlo k téměř remízovému stavu. Obě vozidla se v testu spokojila průměrně s 6,7 (Picasso), popř. 6,8 litru. Při úsporné jízdě lze dosáhnout spotřeby kolem pěti litrů.

Větší jsou rozdíly v případě jízdních vlastností. Tvrději naladěný renault lze v zatáčkách díky přímějšímu řízení (byť s poněkud syntetickou zpětnou vazbou) dirigovat s větší hbitostí než citroën, který sice zatáčí sametověji, ale zároveň také lenivěji. Podvozek renaultu navíc i při plném zatížení úspěšně pohlcuje všechny nerovnosti vozovky, příčné nerovnosti pocítíte jen při vyšších rychlostech. V celkovém hodnocení se tak méně sofistikovaný a cenově výhodnější Grand Scénic dostává těsně před Grand C4 Picasso. Citroën by si z toho ale neměl dělat těžkou hlavu. Obohacením segmentu je Grand Picasso v každém případě.

Grand C4 Picasso zaujme svým hladkým a atraktivním designem podstatně více než Grand Scénic.

Vydáno: 24. 02. 2014

Autor: Archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Citroën C4 Picasso bazar