Crash test Chrysler Voyager (2006)

Testovaná varianta: Chrysler Voyager 2.8 diesel LWB
velké MPV

Dospělý cestující Počet hvězdiček: 1 20 bodů
Děti Počet hvězdiček: 4 37 bodů
Chodci Počet hvězdiček: 0 0 bodů

Dospělý cestující

Počet hvězdiček: 1 / 20 bodů

Řidič

řidič

Spolujezdec

spolujezdec
Čelní náraz: 3 body

Vozidlo + sloup

boční náraz vozidla
Boční náraz: 16 bodů
Náraz do sloupu: 1 bod
Vysvětlivky   - dobrý   - přijatelný   - průměrný   - slabý   - nevyhovující

Detaily testovaného vozu

Rok testování: 2006
Karoserie: pětidvéřové MPV
Poznámka: Hodnocení se týká modelů od 5Y543207
Výbava: předpínače předního bezpečnostního pásu
omezovače síly na předním bezpečnostním pásu
čelní airbag spolujezdce
čelní airbag řidiče
boční airbag

Komentář

Euro NCAP původně testovala Voyger ve verzi s volantem na levé straně (tzv. left hand drive - LHD). Později se zjistilo, že vozidla s volantem na pravé straně (tzv. right hand drive - RHD) nejsou vybavena airbagem, který by chránil řidičova kolena, ačkoliv u LHD je to standartní. Kolenní airbag pro řidiče opravdu pro vozidla RHD není dostupný ani volitelný. Jelikož vozidlo LHD nesplňovalo výběrová kritéria Euro NCAP, byl proveden doplňující test předního nárazu na vozidle RHD. Výsledky testu s RHD vozidlem jsou použity v hodnocení Euro NCAP. Při čelním nárazu si vozidlo s LHD vedlo mnohem lépe než RHD, a zaznamenalo 9 bodů, čímž mohlo dosáhnout v hodnocení „Dospělý cestující“ čtyř hvězdiček. Hlavním důvodem bylo, že prostor pro cestující byl málo zdeformovaný a zůstal stabilní. Pro auta s příčně uloženým motorem je normální, že je u nich méně deformovatelného prostoru, který by dokázal pohltit energii nárazu na straně, kde je uložen motor. To může bez odpovídajících opatření vést k velké deformaci prostoru pro cestující. Ve Voyageru je motor umístěn směrem k pravé straně. Je samozřejmé, že Euro NCAP se dotazuje výrobců, zda dokáží poskytnout podobnou úroveň ochrany v autech LHD a RHD. V případě Voyageru to Chrysler nebyl schopen prokázat. Chrysler doporučil Euro NCAP, aby testovala RHD Voyager pouze v rychlosti, požadované Evropskou legislativou, která je nižší, než rychlost používaná při testech Euro NCAP. Euro NCAP očekává od výrobců, že budou navrhovat a testovat své výrobky, aby se ujistili, že RHD a LHD poskytují podobnou úroveň ochrany. Ačkoliv bylo LHD vozidlo vybaveno airbagem, chránícím řidičova kolena, selhalo v poskytnutí dostatečné ochrany při čelním nárazu.

Čelní náraz
Voyager získal dostatečný počet bodů na to, aby byl za ochranu dospělých ohodnocen třemi hvězdičkami. Nicméně jeho výkon v testu čelního nárazu nesplnil ani minimální požadavky, a proto byl ohodnocen jen dvěma hvězdičkami. Hrudník řidiče narazil do volantu a zdeformoval jeho okraj. Figurína naměřila, že tlak, vyvíjený na hrudník, představoval nepřijatelně vysoké riziko vážného a smrtelného zranění. Kvůli tomu je poslední hvězdička v ochraně dospělých osob přeškrtnutá. Některé části přístrojové desky představovaly možné riziko pro kolena řidiče. Figurína zaznamenala vysoký tlak na stehna, a proto byla ochrana této části těla ohodnocena jako nevyhovující. Prostor pro cestující se stal při nárazu nestabilním. Prostor pro nohy se roztrhl a plynový pedál se posunul dozadu o 288mm. Toto, a záznamy figuríny, které naznačily velké riziko zranění holenních kostí, je příčinou „nevyhovujícího“ hodnocení ochrany dolních částí nohou a kotníků.

Boční náraz
Při testu nárazu do sloupu se okenní airbag dostatečně nerozvinul a hlava figuríny zůstala uvězněna mezi ním a sloupkem karoserie.

Dětský cestující
Spolujezdcův airbag muže být vypnut výrobcem vozidla, což nám dovoluje umístit na sedadlo spolujezdce dětskou sedačku, instalovanou proti směru jízdy. Výstražný štítek, který by měl varovat na používání takto orientované sedačky, však nebyl na sluneční cloně připevněn nastálo. Přítomnost úchytů ISOFIX nebyla na zadních sedadlech označena.

Chodec
Voyager nezískal za ochranu chodců ani jeden bod a nedostal žádnou hvězdičku.

Obrázky

Video

Vydáno: 21. 01. 2012

Zdroj: dtest.cz

Aktuální nabídka: Chrysler Voyager bazar

Více testů najdete na www.dtest.cz/sauto