Dacia Duster 1.5 dCi Arctica 4x4: Les i město

Duster prošel faceliftem, který si kromě designových změn dal za cíl udělat z pracanta civilnější auto. Jestli se to podařilo, jsem zjišťoval za volantem skoro vrcholné verze 1.5 dCi s pohonem všech kol.

Duster už od počátku své výroby zaujímal zákazníky zejména poměrem ceny a užitné hodnoty. Těžko byste mezi novými auty hledali takové, které nabízí za nízkou cenu čtyřkolku, zvýšený podvozek i robustní konstrukci a které se nezalekne ani hrubšího terénu. A přitom si zachovává vysokou míru komfortu. Fakt, že ani interiér před omlazením nikoho esteticky nezaujal a o vnitřním komfortu nešlo moc mluvit, k tomu prostě tak nějak patřil.

Palubní deska je hezčí než dřív, celý interiér působí hodnotněji.


Facelift ovšem nemyslel jen na vzhled vnější části. V interiéru čeká nová palubní deska, která vypadá hodnotněji, pozměněná kaplička přístrojů je elegantnější a například ovládání stahování oken se konečně dostalo na své místo přímo na dveře. Nový multimediální systém umí přečíst USB a ve vyšších výbavách (jako testovaná Arctica) má i bluetooth a ovládání pod volantem. Příplatek za navigaci v hodnotě 7500 Kč, zobrazovanou na průměrném dotekovém displeji, považuji za velmi vstřícný.

Nová jsou i sedadla, která byla v minulosti terčem kritiky. Bohužel ani ta nová nepovažuji za pohodlná a stále platí, že bych ocenil lepší možnosti nastavení polohy při řízení. Sedí se také dost vysoko, ale alespoň je přehled o karoserii. Testovaný vůz měl v době vyzvednutí najeto pouze 800 km, což se projevovalo několika faktory. Spojka i řazení byly velmi tuhé a spotřeba hlučného dCi dosahovala v průměru (při klidné jízdě, dynamické parametry víc stejně nedovolují) kolem 8 l/100 km. Dá se čekat, že časem spotřeba ještě trochu klesne.

Kufr verze 4x4 se zmenšil ze 475 l na 408 l, ovšem v praxi je dostatečný. Mezi praktické doplňky patří vanička.


Už po cca 500 km si jednotlivé části auta „sedly“ a ovládání bylo příjemnější. V terénu duster potěšil stabilitou a jistotou plynoucími z manuálně nastavitelného pohonu. Jízdní vlastnosti na silnici nelze nazvat nadprůměrnými, řízení je mdlé a nepříliš přesné, reakce na prudké změny směru nejisté a podvozek hlučnější. Ale faktem je, že míra komfortu je na vysoké úrovni a české nerovnosti duster zvládá bezvadně. Při přejezdech děr a výmolů do interiéru nepronikají zbytečné rázy, veškerá práce se odehrává v prostoru podběhů. Testovaný duster byl vybavený pěknými 16palcovými koly s běžnými pneumatikami 215/65, což je kombinace, která zaslouží doporučení. Dynamika je podprůměrná, autu svědčí, když se jezdí spíše klidněji. Rychlosti jsou navíc velmi krátké – dá se v pohodě rozjet na dvojku, jednička totiž slouží jako redukce. Pětka a šestka by ale mohly rozhodně být delší.

Dá se předpokládat, že koncept levných robustních aut, která si na nic nehrají, bude i nadále vzkvétat. Ideální auto pro lesníka!

Na silnici vás potěší vysoká míra komfortu podvozku, mimo ni zejména světlá výška 210 mm a čtyřkolka.

Vydáno: 10. 02. 2014

Autor: František Vahala, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Dacia Duster bazar