Dacia Lodgy 1.5 dCi Arctica: Nazdar a zdar!

S lodgy jsme za dobu testu najeli skoro 9000 km. To leccos vypovídá o tom, zda jde o auto, do nějž člověk ochotně a rád sedá. Prostor a nízká spotřeba přijdou vhod opravdu často.

Od MPV Dacia Lodgy jsme vzhledem k ceně a určení značky neočekávali nijaké zázraky, ale postupně se ukázalo, že jsme se do značné míry spletli. Že bude nabízet dobrou hodnotu za vložené peníze, bylo jasné již z pohledu do ceníku a na údaje o rozměrech. Zároveň jsme ale jaksi samozřejmě očekávali, že na druhé straně mince finanční výhodnosti bude vyražena řada řešení, s nimiž se řidič bude jen težko smiřovat. Kdybych tvrdil, že tomu tak není, nebyla by to pravda, ovšem kompromisů se ukázalo být překvapivě málo. Počínaje cenou "lepších" verzí, která bývá kamenem úrazu lákavých nabídek typu "cena od". Za sumu nijak dramaticky nepřevyšující 300 000 Kč dostanete úsporný a dynamicky uspokojující motor 1.5 dCi a výbavu obsahující v podstatě vše, co budete opravdu potřebovat. Rozmazlovat vás Dacia nebude ani v katalogu příplatků, těch několik prvků v něm obsažených je však naceněno sympaticky.

 Automobily Dacia Lodgy 1.5 dCi Arctica

Pohodlný podvozek, i s plným zatížením nízká spotřeba a stabilita v dálničních rychlostech vysloužily lodgy Tomášovo vynikající hodnocení z pohledu cestovatele a dovolenkáře. Ve městě sice kritizoval rázy do volantu od retardérů, omezený výhled vzad skrz dlouhý prostor pro cestující a zavazadla a vzhledem k rychlostním limitům i nepříliš šťastné zpřevodování, ale nakonec z toho bylo dobré hodnocení. Přispěla k němu obratnost, výhled vpřed, pohodlný podvozek a znovu i úsporný a kultivovaný motor.

Hodnocení použitelnosti pro rodinné potřeby připadlo zasloužilému otci Michalovi. Na hodnocení "dobrý" se podepsala absence lampiček nad zadními sedačkami, která ztěžuje poutání dětí a manipulaci s jejich sedačkami. Nepříjemný je nedostatek odkládacích prostor, speciálně vzadu. Cestující tam mají k využití jen jediný držák na pití a kapsy ve dveřích. Sedačka druhé řady je nevyjímatelná, ale nijak nápaditou variabilitu bohatě kompenzuje prostornost. Obřích 827 litrů kufru a maximální přepravní prostor velikosti 2,6 m3 společně s vysokou užitečnou hmotností znamenají, že se na rodinnou dovolenou nebudete muset uskromňovat. V nabídce příplatkové výbavy chybí hlavové airbagy, které by se hodily již z důvodu nijak slavného výsledku nárazu na kůl v testech Euro NCAP.

 Automobily Dacia Lodgy 1.5 dCi Arctica a rodina
Velikým tahákem Dacie Lodgy je poměr prostoru vzhledem k nízké ceně.

Konečný souhrn znamená pro lodgy vynikající hodnocení. Což je od pisálků rozmazlených nejnovějšími výdobytky překvapující výsledek pro model nízkorozpočtové automobilky s tzv. prověřenou technikou. Ale přitažlivost levného vozu s dostatkem prostoru je již sama silným argumentem. Když je navíc pohodlný, přes levnější materiály celkem důstojný a příjemný na řízení, je již skoro vyhráno. Přihoďte vynikající spotřebu pod 5,5 litru i bez snahy o šetření a je to. Loučíme se a přejeme hodně prodejního zdaru.

Praktičnost
K tvrdým plastům v interiéru sice můžeme mít teoretické výhrady, faktem ale je, že jsou trvanlivé a dobře se udržují. Celé auto působí dojmem jednoduché robustnosti a nenáchylnosti k poškození vinou neopatrné manipulace. Maximální objem pro náklad 2,6 m3 je takřka z teritoria dodávek, i když vás pro jeho uvolnění čeká trochu tělocviku se zadními sedadly.
+ Vnitřní prostor, užitečné zatížení.
- Absence zádržného systému v kufru.

Rodina
Hlavním lákadlem dacie je kufr s bezkonkurenčním objemem 827 litrů (v pětimístné verzi) i užitečná hmotnost 665 kg. Variabilita je sice spíše základní, ale díky nadprůměrné nabídce prostoru a široce otevíratelným dveřím to zas tolik nevadí. Problémem jsou jen tři mělké držáky na pití a neosvětlený prostor zadních sedaček. Dokoupit nelze hlavové airbagy a test Euro NCAP nedopadl nejlépe.
+ Místo pro tři sedačky na zadních sedadlech, velký kufr, třetí řada za příplatek.
- Výsledek Euro NCAP, nedostatek držáků na pití.

 Automobily Dacia Lodgy 1.5 dCi Arctica a rodina
Na zadních sedadlech je dost prostoru pro tři dětské sedačky.

Peníze
Základní cena 214 900 Kč sice slouží především jako lákadlo na "cena od", ale již od druhé výbavy Ambiance se dostáváme ke zcela použitelnému vozu. Naše kombinace slabšího z dieselů 1.5 dCi (90 koní) a výbavy Arctica za cenu od 304 900 Kč dokazuje, že i se vším potřebným na palubě je lodgy stále levné. Příplatek za dotykový infotainment s navigací je velmi přátelských 10 800 Kč.
+ Poměr cena/užitná hodnota, sympatické ceny příplatků.
- Omezená nabídka příplatkové výbavy.

Město
Navzdory opravdu velkému vnitřnímu prostoru jsou vnější rozměry lodgy poměrně kompaktní, což společně s dobrým rejdem prospívá použitelnosti v městském provozu. Při parkování je třeba nechat si dostatek místa pro otevření rozměrných zadních dveří. Retardéry mohou rezultovat v citelný ráz do volantu a ovládání klaksonu na páčce pod volantem místo jeho středu také není z nejpraktičtějších. Chválu zaslouží i tentokrát spotřeba paliva, navzdory zpřevodování, které nedovolí řadit ve městě pětku.
+ Komfort na nerovnostech, dobrý rejd, spotřeba do 6 l/100 km.
- Omezený výhled vzad, klakson na páčce, zpřevodování pro 50 km/h.

 Automobily Dacia Lodgy 1.5 dCi
Ve městě jinak rozumné pohodlí naruší rázy na retardérech.

Dálnice
Na cestování je samozřejmě výhodou obří zavazadelník, ale lodgy si velmi dobře poradilo i jízdně. Stabilita ve vyšších rychlostech je navzdory vyšší konstrukci dobrá. Šestka v převodovce výrazněji nechybí, i s plným zatížením na dálnici se spotřeba pohybuje kolem 5,5 l/100 km. Negativem jsou nepříliš pohodlné sedačky, málo odkládacích prostor a absence loketní opěrky.
+ Velmi úsporný a dostatečně živý motor, dobrá jízdní stabilita.
- Méně odkládacích prostor, tenké sedačky se skokovým nastavením


Vydáno: 25. 01. 2013

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Dacia Lodgy bazar