Dacia Lodgy 1.5 dCi Arctica: Překvapení

Velkolepý vnitřní prostor až pro sedm cestujících. Dacia Lodgy současně není mastodont, což ve městě oceníte, stejně jako úsporný motor. Jak se vypořádává toto MPV s městskými nástrahami a požadavky?

Překvapivě dobře. Měkce naladěný podvozek si poradí dobře s dlažbou i úzkými příčnými spárami, ale na zpomalovací prahy a větší nerovnosti si je třeba dávat pozor. Důvodem nejsou jen hlasité rány, nýbrž také rázy, které se přenáší až do volantu.

Dacia Lodgy leckomu svou zdůrazňovanou kapacitou sedmi osob (testovaný vůz je však pětimístný) připomene minibus, ovšem obavy z městského provozu mít netřeba. Lodgy totiž není derivát dodávky, nýbrž skutečný osobák, a tak se i chová. Nejen ve městě potěší značným rejdem (otočíte se na necelých 12 m). Docela si zakroutíte volantem (mezi krajními polohami je to přes tři a čtvrt otáčky), ale městský slalom se s lodgy zvládá dobře. Řízení jde navíc docela lehce. Ve městě je třeba častěji rychle zabrzdit - reakce brzdového pedálu se může zdát většinou poněkud zbrklá, ale v takovýchto případech je vítaná.

 Automobily Dacia Lodgy 1.5 dCi
Turbodiesel 1.5 dCi od Renaultu je předpokládaně střídmý také ve městě (do 6 l/100 km).

Slabší turbodiesel (66 kW) je spojen s pětistupňovou převodovkou a nejvyšší stupeň v obcích využijete jen na čtyřproudových úsecích, kde je povolena sedmdesátka nebo osmdesátka. Motor se probouzí kolem 1500 otáček a ožívá kolem 1800, což znamená, že po městě je třeba jezdit většinou na čtyřku. Ovšem i tak zůstává spotřeba příznivá: ačkoliv styl jízdy redaktorů AUTO7 je různorodý, většina dosáhla ve městě průměru málo nad pět litrů na 100 km. Řazení je vcelku přesné a drobné zadrhávání nevadí. Jen zpátečka se dává trochu obtížněji, ale to může být libůstka testovaného modelu.

Díky vyšší stavbě karoserie se do lodgy dobře nastupuje. Z vysoké pozice za volantem je výborný výhled vpřed - rozhled je však již omezenější. Masivní přední sloupek není totiž dělený s okénkem. Zadní okno zase nepatří mezi největší. Pokud je za řidičem prázdno, tak to ještě jakžtakž jde, ale když vám vzadu sedí tři vzrostlí spolujezdci, tak jejich hlavy výhled vzad docela omezí. Poloha zádě se při parkování dá odhadnout docela dobře, což je dobré, protože parkovací senzory vzadu jsou až v nejvyšší výbavě Exception (testovaný vůz je ve výbavě Arctica).

 Automobily Dacia Lodgy 1.5 dCi
Výhled vzad je dosti omezený i bez cestujících a zvednutých opěrek hlavy.

V pětimístné verzi má kufr pod krycí roletou kapacitu 827 l. Tuhle kapacitu využijete možná u hobbymarketu - rodinný nákup z hypermarketu by se sem vešel hned několikrát. Gigantický zavazadelník ve městě moc často nevyužijete a jeho rozměry jsou nepraktické pro vození menších věcí. Ty mají po podlaze pokryté textilií (případně gumovou ochrannou vložkou) tendenci poletovat, takže jako stabilní součást výbavy doporučuji nějakou přepravku. Na rozlehlé podlaze najdete sice několik oček na upevnění, ovšem na vychytávky v podobě věšáčků na nákupní tašky nebo sítě bránící menším zavazadlům cestovat po gigantickém kufru zapomeňte.

Orientaci ve městě usnadňuje vestavěná navigace, přičemž dotyková obrazovka LG funguje spolehlivě. Kolem volantu mi však chyběly menší schránky na drobnosti a také držáček na parkovací lístky.

Cena
Lodgy 1.5 dCi Arctica: 304 900 Kč

 Automobily Dacia Lodgy 1.5 dCi
Šestnáctipalcová kola s vhodně zvolenými tlumiči dobře žehlí městské nerovnosti.


Vydáno: 20. 12. 2012

Autor: Tomáš Pudil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Dacia Lodgy bazar