Dacia Logan MCV 1,5 dci - nákladová záležitost

Když jde o náklady, mají u Dacie jasno. Ty finanční je třeba držet nezvykle nízko, na samém dně automobilové branže. Ty náklady, jež mají být převezeny automobilem se naopak zvětšují.

Logan MCV je v obou disciplínách favoritem, ale není to vše jen pozlátko vykoupené problémy v praxi?

S druhou karosářskou verzí Loganu jsme na konci ledna absolvovali první stovky kilometrů na jihu Itálie a tak druhé setkání se zaměřilo na praktický život s dlouhým Loganem MCV na českých silnicích.

Rumunská elegance

Účelový design Dacie Logan se ve druhém vydání s prodlouženým rozvorem a delším interiérem oblékl do zajímavě koncipovaného kabátu. Na rozvor 2,9 m není snadné postavit jednoznačně krásný automobil, který současně respektuje praktická měřítka prostornosti interiéru a zavazadlového prostoru. Designéři, kteří pracovali pro Dacii, však měli podle našeho názoru šťastnou ruku.

Záď Loganu MCV patří k tomu nejpovedenějšímu, co lze z hlediska designu na současných Daciích najít. Dlouhé druhé boční dveře dostaly ryze praktické tvarování bez obvyklého vykrojení u zadního kola. To usnadňuje nastupování na druhou a třetí řadu sedadel. Třetí boční okno je u sedmimístných verzí výklopné, ale i v pětimístné verzi je jeho plocha prakticky v jedné rovině s povrchem okolních plechů, což zlepšuje celkový dojem při prvním kontaktu s vozem.

Koncová světla mají jednoduchý tvar, světelné prvky jsou orientovány vertikálně a celek je zasazen do rohů karoserie. D-sloupky pokračují rozměrným plastovým dílem, který je slušivě zpracovaným oslím můstkem mezi tím co zbylo z linií Loganu a tím co bylo třeba vymodelovat u Loganu MCV. Zadní nárazník má v našem případě částečné lakování v barvě karoserie, ale co je podstatnější, v maximální míře tvarem vykrojení respektuje optimální rozměry nakládacího otvoru v zádi.

Přední partie je tvořena maskou, kterou mají také faceliftované Logany. Přední nárazník vyhlíží agresivněji a má také rozměrnější otvor pro přívod vzduchu k chladiči. Celkem nevýrazný tmavý lak snižuje podle našich zkušeností atraktivitu vozu, vyberete-li stříbrného Logana MCV, bude bezpochyby budit mnohem více pozornosti.

Prostor pro vaše náklady

...je přístupný křídlovými asymetricky dělenými dveřmi v zádi (levá část má šířku 740 mm a levá jen 510 mm). Levou polovinu otevřete jako první pomocí venkovní kliky (nebo vnitřní páčky), druhé křídlo pak musíte odjistit páčkou zevnitř. Dveře jsou běžně otevírány do úhlu přibližně 90°, ale po odjištění další páčkou je lze vyklopit až téměř o 180°. Ve dveřích se nacházejí praktické úložné prostory v podobě síťky a malé schránky. Při otevírání a zavírání je znát jednoduchost konstrukce zámků i celých dveří. Je totiž nezbytné vynaložit více síly pro překonání odporu kliky. Při zavírání máte pocit jako byste manipulovali s ,,vraty" od dodávky, schází totiž jakýkoliv tlumící materiál, který by zabránil nepříjemnému zvuku při dovírání.

V naší pětimístné verzi jsme naměřili základní délku zavazadlového prostoru 1300 mm, minimální šířku mezi podběhy 990 mm, výšku po plato 490 mm a ke stropu 1040 mm. Po sklopení sedadel lze převážet předměty dlouhé 1800 mm bez výrazných omezení. Rozměry vstupního otvoru v zádi mají přibližně šířku 1070 mm a výšku 910 mm.

Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, podlaha jen hned pod kobercem, náhradní kolo je umístěno zespodu a je tak sice k dispozici i při obsazeném zavazadlovém prostoru, druhou stranou mince je však skutečnost, že je rezerva vystavena povětrnostním vlivům.

Auto pro každodenní život

Spartánsky zařízený interiér Dacie je tvořen šedými a černými plasty a šedými potahovými materiály sedadel. Tvarování dílů interiéru ani rozmístnění ovládacích prvků, neodpovídá ergonomickým znalostem současné doby. Právě zde není zvolená konstrukce příliš obhajitelná z hlediska snahy výrobce o nákladové úspory. Nejvíce nás trápila středová konzole, jejíž ovladače potřebovaly více pozornosti než je obvykle třeba, protože na nízko umístěné prvky ventilace a klimatizace není z polohy za volantem vidět. Polohu řidiče diktuje neseřiditelný sloupek volantu, takže pokud máte tělesnou schránku, která nespadá do intervalu 95% muže, budete mít možná s polohou za volantem potíže. Na druhé řadě sedadel je příjemná vyšší poloha sedáků nad podlahou (390 mm), která umožňuje pohodlné podepření stehen cestujících.

Když vizuální vjemy z interiéru zkombinujete s dotyky a potřebnými ovládacími silami, rázem se ocitáte v období před 10 až 15 lety. Dnes jsou již evropské vozy mnohem dále. Ve vývojových pracovištích se vlastně už neřeší optimální spojení estetické a ergonomické stránky interiéru, ale třeba charakteristiky ovládacích sil, zdvihy tlačítek v závislosti na síle nebo zvuk, kterým automobil informuje o zapnutých směrovkách. Dovolíme si předvídat, že příjde-li v nejbližších letech facelift této generace Dacií, bude to právě přístrojová deska, kterou budou u Renaultu nahrazovat.

Jízdní vlastnosti Loganu MCV

...jsou příjemným překvapením. Aktivní bezpečnost byla zřejmě na vysoké pozici v žebříčku priorit inženýrů Renautu a Dacie a tak nezbývá než pochválit tvůrce za vhodně zvolený kompromis mezi komfortem a ovladatelností. Chování dlouhé Dacie je nezáludné. Tužší odpružení na zadní nápravě dodává vozu stabilitu ve vyšších rychlostech a posiluje nervozitu na krátkých příčných nerovnostech. Řízení není příliš přímé a tak divoké hrátky nebo nečekané vyhýbací manévry vyžadují soustředění a i pak budete mít s rychlým přeručkováním volantu plné ruce práce. Brzdy nepůsobí příliš jistě, ale jde více o vliv pomalejšího nástupu než problém s účinností. Pochválit je třeba řazení Dacie, protože u mateřského Renaultu patří právě tato stránka k těm nejproblematičtějším. Náš Logan MCV má převodovku převzatou z Renaultů podobné velikosti, ale s překvapením uznáváme, že v Dacii je kulisa ze všech nedávno testovaných Renaultů nejprecizněji vymezena. Celkový jízdní projev by bylo možno přirovnat k lehkému dodávkovému vozu s o málo komfortnějším odpružením...

Šetřilo se na vyhřívání zadního skla (mají jej pouze větší ze dvou křídlových dveří), naštěstí ale nechybí stěrač alespoň na jedné straně. Funkce stěračů na předním skle není stoprocentní, protože ve vyšších rychlostech nepřiléhají lišty těsně k čelnímu sklu. I tento problém již většina ostatních automobilek vyřešila. Příjemné je zavedení nových velkých zpětných zrcátek a dlouhých střešních podélníků (u Laureáte standard). Zklamáním je míra spuštění bočního skla ve dveřích, rozměry a tvar dveří přitom napovídají, že by to mohlo jít mnohem níže...

1,5 dCi je optimální volbou

Maloobjemový turbodiesel se vstřikováním common-rail je převzat z produkce Renaultu a tak jej už dobře známe z dříve testovaných vozů. Klidný chod, ochota pracovat v celém spektru otáček od 1500 do 4000 ot./min a velmi nízká spotřeba jsou pro tyto moderní turbodiesely typické. Dacia využívá verzi s 50 kW při 4000 ot./min a 160 Nm v 1700 ot./min, která běžnému provozu stačí při jízdách s polovičním vytížením, ale u plně naloženého kombi již musíte z běžných nároků na dynamiku dost ubrat.

I se vznětovými 50 kilowatty lze bez větších problémů cestovat s vysokými rychlostními průměry po českých dálnicích. Když se budete držet s 250 kg palubní zátěže rychlosti 130 km/h (na 5. r.s. cca 3300 ot./min), očekávejte spotřebu 6,8 l/100 km. Naše minimální spotřeba se při velmi opatrné jízdě pohybovala okolo 4,6 l/100 km a naopak maximální odběr 7,2 l/100 km jsme zaznamenali při jízdách po městě. Za celý téměř tisícikilometrový test jsme zaznamenali spotřebu 5,8 l/100 km.

Z jízdy jsme si odnesli především potvrzení předchozích poznatků posbíraných v Itálii. Motor samotný je tichý a má kultivovaný běh. Zlepšení by si zasloužilo technologicky nenáročné odhlučnění interiéru. Mezi nepřátele akustické pohody za volantem patří aerodynamický hluk, hluk od kol a až na poledním místě je zvuk motoru, který by možná snížila důslednější izolace podlahy a přepážky mezi motorem a interiérem.

Pozlátko? Ne!

Máme-li si odpovědět na v úvodu vyřčenou otázku, je to snadné. Dacia Logan MCV je autem, které bude oprávněně populární jak ve střední Evropě, tak i na mnoha světových trzích. Nabízí totiž mnoho. Nezvyklá kombinace prostoru a příznivé ceny je vykoupena méně hodnotným zpracováním interiéru, vyšším vnitřním hlukem, mnoha levnými detaily a celkovým jízdním projevem, který připomíná lehkou dodávku. Kladem je jednoznačně prostor uvnitř, vznětový motor a cena.

Naše Dacia Logan MCV měla nejvyšší výbavu Laureáte, kterou najdete v ceníku za 326.900,-Kč. Za takovou cenu podobně prostorné kombi širokodaleko nenajdete a tak trochu překvapí, že ani v nejdražším provedení není ve standardní nabídce obsažen airbag pro spolujezdce (+9.000,-Kč) ani boční airbagy (+9.000,-Kč). V dnešní době podivná se nám zdá nabídka odečtení 4.500,-Kč za absenci jinak sériového ABS. Čas budování image bezpečného vozu tedy prozatím u Dacie nenastal.

První cena vozu235.900,-Kč (Logan MCV (55 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací311.900,-Kč (Logan MCV Ambiance+ (50 kW))
Základní cena testovaného vozu326.900,-Kč (Logan MCV Laureáte (50 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků390.900,-Kč (Logan MCV Laureáte (50 kW))

Plusy

  • vnitřní prostor pro cestující a zavazadla
  • tichý a kultivovaný chod motoru
  • tuhá karoserie
  • poměr cena/užitná hodnota

Minusy

  • materiály použité v interiéru
  • ergonomie ovládacích prvků v interiéru
  • odhlučnění interiéru
  • bezpečnostní výbava

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Dacia Logan bazar