Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica: Selské počty

Do hospodských řečí, zda si při omezeném rozpočtu pořídit radši nový vůz nebo ojetinu, nyní naplno vstoupila nová verze cenově dostupné pětidveřové dacie.

Rumunský hatchback po rekvalifikačním kurzu působí sebevědoměji. Základní tvary, ale i řada detailů a řešení byly ve větší či menší míře převzaty z předchůdce. Uvědomíte si to hned, jak vezmete za kliky dveří, v nichž si není problém skřípnout prsty.

Palubní deska je sice nadále z tvrdých plastů, ale působí mnohem důstojněji. Přístroje jsou až překvapivě hodnotné a dojem z interiéru lze zvýšit i velkým displejem navigace s moderní grafikou za rozumných 5800 Kč. Paradoxně ale přitom přijdete o přehrávač CD, který má testovaná nejvyšší výbava Arctica v sérii, a náhradou dostanete jen USB vstup.

 Automobily Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica
Lepší dojem z interiéru oproti dřívějšku jde na konto palubní desky s luxusně působícími přístroji a displeje navigace (rozumný příplatek 5800 Kč).

I v nejvyšší výbavě je volant nastavitelný jen výškově, ostatní ho mají napevno. Nejlépe vybavené sandero má navíc i výškově nastavitelné sedadlo, byť na bázi pružiny, takže se musíte při nastavování silně vzepřít na nohou. Tlačítka elektrického ovládání předních oken jsou stále na středovém panelu palubní desky (standard od druhého stupně výbavy Ambiance). Také ovládání ventilace působí kulturněji, přepínač vnitřního okruhu je ale špatně přístupný a jde velmi ztuha.

Zadní sedadla mají na rozdíl od těch předních dostatečně dlouhé sedáky, prostor pro kolena je však i na třídu malých vozů přes relativně dlouhý rozvor podprůměrný. Na šířku i výšku je ale místa dost. Potěší velká odkládací schránka před spolujezdcem, jinak jsou odkládací prostory spíše drobné. Zavazadelník je s 0,320 m3 o "fous" větší než u fabie, vysoký vstupní práh ale nepotěší.

 Automobily Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica
Zadní sedadla mají až příliš měkké polstrování. Přes dlouhý rozvor je místa pro kolena poskrovnu.

Tou největší novinkou sandera je moderní přeplňovaný tříválec 0.9 TCe/66 kW od Renaultu, který je vrcholem nabídky místo dřívější šestnáctistovky. U Dacie jsou na nový agregát patřičně hrdí - kapotu drží ve vzpřímené poloze plynová vzpěra! Je ale otázkou, zda tento motor typičtí zákazníci Dacie ocení. Je totiž o 28 000 Kč dražší než dvanáctistovka, což ve třídě, kde se počítá každá stokoruna, hraje velkou roli.

Štikou v rybníce je nepochybně o 8000 Kč levnější dvanáctistovka s pohonem na LPG. Sandero s přeplňovaným tříválcem je svižným vozem, ve zrychlení z 0 na 100 km/h za sebou nechá i o 3 kW slabší Fabii 1.2 TSI.

 Automobily Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica
Tříválec je dostatečně živý, ale s průměrem 7,2 l/100 km nijak úsporný. Kapotu drží plynová vzpěra!

Jeho tříválcovou koncepci díky drobným vibracím na volnoběh registrujete, při jízdě se ale zklidní a je i relativně tichý. Je ho potřeba točit, ve svém živlu je zejména nad hranicí 3000/min. Spotřeba se průměrně pohybuje okolo 7,2 l/100 km. Řazení je přesné, ale páka v kulise mírně zadrhává.

Citelnou nectností sandera je špatná směrová stabilita, na řízení bez vratného momentu se musíte koncentrovat mnohem intenzivněji, než u jiných automobilů. Při zatáčení se dacia chová zřetelně nedotáčivě, naklání se a za volantem panuje pocit nestability. Ostatně velmi měkká sedadla s jen minimálním bočním vedením, která nejsou zrovna stvořená pro dlouhé dálniční jízdy, vám velmi rychle dají najevo, jak máte s touto dacií jezdit. Silnou stránkou je velmi dobrý komfort pérování, uspokojí i brzdy. Výkon světlometů je ale nadále nedostatečný. Dlouhé jízdy za tmy jsou utrpením.

 Automobily Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica
Měkké pérování zajišťuje komfortní svezení, sandero se ale kvůli tomu hodně naklání.

Karoserie sandera celkově působí robustním dojmem. Na první pohled se zlepšilo i zpracování. V palubní desce ale tu a tam přesto slabě zaskřípe.

Po modernizaci se zlepšila i výbava. I základní verze za 159 900 Kč má ESP, čtyři airbagy. Nejvyšší výbava Arctica (od 194 900 Kč) pak i manuální klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka. Ve srovnání s podobně vybaveným Hyundaiem i20 1.2/64kW ušetříte 35 000 Kč, oproti Chevroletu Aveo 1.2/63 kW pak 22 000 Kč. Rovných 70 000 Kč vám zbude oproti srovnatelné fabii. U nového sandera ale musíte být v řadě ohledů méně nároční.

Cena
Sandero 0.9 TCe Arctica: 222 900 Kč
Testovaný vůz: 269 490 Kč

 Automobily Dacia Sandero 0.9 TCe Arctica
Velkorysá světlá výška 163 cm umocňuje pocit vysokého a velkého vozu.


Vydáno: 15. 03. 2013

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Dacia Sandero bazar