Dveře (nápadům) otevřené

Křídlové, otevírající se dopředu, dozadu, výklopné nahoru, zásuvné, posuvné. Cest, jak se dostat do kabin automobilů, je více, než byste mysleli... Vítejte na dni otevřených dveří!

Navrhnout dveře není nic jednoduchého, tedy pokud nechcete vozu dát "obyčejné" křídové, ale něco více extra. A oslnit je stále těžší. Konstruktéři v poslední době přicházejí se stále novými řešeními, která mají pomoci tyto modely odlišit ve stále bohatší nabídce na trhu.

 Automobily Dveře (nápadům) otevřené
Vzhůru výklopné dveře, kterými se pyšní i BMW i8 Spyder, se staly znakem luxusu a výjimečnosti.

Dveře totiž nejen slouží k co nejlepšímu přístupu do kabiny, ale stále častěji jsou také výrazným designérským a marketingovým nástrojem. Velký humbuk byl v poslední době zejména okolo Fordu B-Max s posuvnými zadními dveřmi a absencí středového sloupku. Po otevření křídlových předních a posuvných zadních vznikne 1,55 metru široký otvor. Nejedná se ale o nic nového pod sluncem. V 80. letech podobné řešení použil Nissan u první generace MPV Prairie, proslulé kroucením karoserie.

V případě b-maxu se zásluhou vysokopevnostních plechů s něčím takovým nesetkáte. Dveře a také střecha a podlaha ale musely být náležitě vyztuženy. Toto řešení přináší i komplikaci v podobě nutnosti ukotvení horního úchytu bezpečnostního pásu na konstrukci sedadla. Středový sloupek ale neměla mj. již Lancia B21 Aurelia z 50. let a s tímto řešením experimentoval i Mercedes. V novodobé historii se bez něj obešla rovněž Honda Element a Mazda RX-8.

 Automobily Dveře (nápadům) otevřené
Řešení s posuvnými zadními dveřmi a absencí B-sloupku usnadňuje manipulaci s dětskou sedačkou.

Ještě než vzbudil mediální poprask Ford B-Max, tak halasně "vrtěl dveřmi" Opel u nové merivy, zvláště těmi zadními s panty na zadní straně. Toto řešení ale má své výhody. Mezi nimi však není dostatek prostoru pro přední i zadní cestující, kteří musejí nasedat a vysedat postupně. Problematické je i méně pohodlné zavírání, neboť je nutné nepřirozeně "vykloubit" ruku směrem za sebe. U mohutných rolls-royceů tak tento úkon obstarává elektromotor. Proti sobě se otevírající dveře se již řadu let používají i u amerických pick-upů s dvojkabinou a vedle Mini Clubman je má i již zmiňovaná Mazda RX-8. Ty zadní u obou ale lze kvůli bezpečnosti otevřít až poté, co jsou otevřeny přední. U Hyundaie tanečky okolo dveří vyřešili jednodušeji a levněji. Kupé Veloster stačilo k potřebné publicitě jedny dveře ubrat (nebo přidat?).

Supersportovní automobily si již téměř nelze představit bez vzhůru nebo dopředu výklopných dveří. Výjimkou není ani jejich vyklápění současně s čelním sklem a částí střechy.

 Automobily Dveře (nápadům) otevřené
BMW Z1(1989) Dveře se zasouvaly do prahů, dalo se jezdit i s otevřenými.


Velký rozmach zejména u vozů MPV zažívají posuvné dveře, mnohdy elektricky ovládané. Měl je Peugeot 1007 a dodnes je používá i Toyota Porte. Výhodou tohoto řešení je bezproblémové nastupování v omezeném prostoru.

Vypadá to, že tu vše již bylo. I když ne tak docela! Zejména u koncepčních vozů, kde nejsou konstruktéři nijak omezeni legislativou ani výrobními náklady, lze stále ještě překvapit. Tak do toho!

 Automobily Dveře (nápadům) otevřené
Ford Evos - U konceptů jsou obecně využívána různá neotřelá konstrukční řešení dveří.

Jako do skříně
Vzadu zavěšené tzv. portálové dveře slaví renesanci. Poté, co je v roce 2003 opět zavedl Rolls-Royce prostřednictvím modelu Phantom, pronikly zásluhou Opelu Meriva i mezi cenově dostupné automobily. V roce 1961 tomuto do té doby běžnému řešení, které automobily převzaly od kočárů, učinili kvůli bezpečnosti přítrž nejdříve v Německu a poté i v dalších zemích. Stále rychlejším vozům se totiž kvůli kroucení karoserie na nerovnostech dveře občas samovolně otevřely. Nepřipoutaní cestující, kteří je chtěli zavřít, přitom mnohdy z vozu vypadli, díky čemuž tyto dveře dostaly přezdívku sebevražedné. Renesanci umožnila až nová bezpečnostní opatření. U merivy se po překročení rychlosti 4 km/h automaticky uzamknou.

 Automobily Dveře (nápadům) otevřené
Vzadu uchycené dveře byly od roku 1961 zakázané, o 42 let později je oprášil Rolls-Royce.

Jen vzlétnout
Vzhůru výklopné dveře se staly nezaměnitelným prvkem od roku 1954 vyráběného Mercedesu 300 SL. Díky podobě s racčími křídly tento model dostal přezdívku Gullwing. S vyklopenými působila "třístovka" dojmem, že chce vzlétnout. Nebyla to designérská libůstka, ale nezbytnost kvůli nastupování. Konstrukce příhradového rámu si totiž vynutila umístění prahu velmi vysoko. Vzhůru výklopné dveře se později staly oblíbeným efektním řešením u sportovních automobilů. Ne vždy ale splnily očekávání. Kupříkladu u DeLoreanu DMC-12 způsobily řadu potíží. Postupně se objevily i dveře výklopné vpřed, a to i s částí střechy, popřípadě dokonce i společně s čelním sklem. Toto řešení měl i vývojový prototyp Škoda 1100 Supersport, který si v upravené podobě zahrál hlavní roli v kultovním českém filmu Upír z Feratu.

 Automobily Dveře (nápadům) otevřené
Škoda 1100 Supersport uměla spolu s dveřmi vyklopit také střechu a čelní sklo.


Vydáno: 21. 05. 2013

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mazda RX-8 bazar