Elektrická Odyssea

Objet celý svět v sériovém elektromobilu se může zdát jako bláhový nápad. Dva kamarádi z Francie, Antonin Guy a Xavier Degon, se o to však pokusili. Nebyl to však žádný boj o přežití, největším problémem bylo najít zásuvku v dojezdové vzdálenosti.

Jezdit v elektromobilu každý den považují mnozí řidiči za naprostou utopii. Těžko říci, jestli jim vadí více vysoká cena vozů, několikahodinové nabíjení anebo omezený dojezd. Každopádně je nutné říci, že elektromobily se zatím netěší mezi širší veřejností dobré pověsti. Antonin Guy a Xavier Degon, dva mladí francouzští inženýři, si toho byli moc dobře vědomi. Vymysleli tedy nesmírně ambiciózní plán, jak image elektromobilů výrazně zlepšit. S podporou automobilky Citroën si usmysleli, že se zcela sériovým modelem C-Zero ujedou během osmi měsíců 25 000 kilometrů okolo světa.

 Události Elektrická Odyssea
Francouzští inženýři vypadají vesele, po cestě se však projevila rovněž ponorková nemoc.

Zpět do reality. Každá podobná cesta musí začít podrobným plánováním a vizí. Ona vize se přetransformovala do sloganu, který Antonin a Xavier rádi používali během celé své cesty. Doslova říkali, že "pokud my můžeme objet svět v sériovém elektromobilu, pak vy ho můžete používat pro většinu svých běžných cest!" Faktem však zůstává, že bez podpory lidí ve světě by takovou výpravu nemohli zvládnout. Na stránkách www.electric-odyssey.com proto požádali fanoušky z celého světa o pomoc v podobě poskytnutí zásuvky, kde si budou moci svůj elektromobil dobít. Takzvaní "pluggeři" se k radosti obou mužů doopravdy přihlásili a na základě jejich míst bydliště vznikla podrobná mapa cesty. Přesto bylo jasné, že v některých oblastech budou muset poprosit tamní obyvatele o trochu jejich elektrické energie pro malé c-zero.

Plánování však netrvalo dlouho a 11. února 2012 vyjel Antonin Guy a Xavier Degon s elektrickým citroënem ze štrasburského Kléberova náměstí na svůj rekordní pokus. Před sebou měli 17 zemí, osm měsíců cestování a rozpočet pouhých 250 dolarů na elektřinu. Automobilka Citroën tento pokus okomentovala vzpomínkou na osmdesáté výročí Žluté expedice, která pod vedením Andrého Citroëna mířila s polopásovými vozy do Pekingu. Pánové Guy a Degon tak zažívají podobné lidské a technologické dobrodružství. Bez doprovodných vozidel a neomezeného rozpočtu, jen s třicetimetrovým dobíjecím kabelem v kufru.

 Události Elektrická Odyssea

V první etapě zamířili mladíci do USA, kde na ně čekala první nástraha. Po cestě jim kamínek prorazil chladič a oni nemohli pokračovat dále. Už to vypadalo, že elektrická odysea ztroskotá kvůli dlouhému čekání na nový díl, ale nakonec se našel šikovný mechanik, který poškozený chladič dokázal opravit. Zbytek cesty přes Ameriku fungoval citroën bez problémů, ať už při průjezdu Skalistými horami či při stoupání ulicemi San Francisca. Našel se rovněž dostatek milých pluggerů, mezi nimi i paní, která vlastní Citroën 2CV. Mnoho z nich za nabití vozu z jejich zásuvky nic nechtělo, někteří si však řekli dokonce o 25 dolarů.

V USA se Antonin, Xavier i c-zero nalodili a chlapci si poprvé užívali zasloužený odpočinek. Přijely za nimi také jejich přitelkyně. "Samozřejmě, že po tak dlouhém čase stráveném s Xavierem v jednom autě se chtě nechtě projeví ponorková nemoc," okomentoval Antonin situaci. Další etapa elektrické odysey tak míří do Japonska. Po příjezdu byli chlapci ohromeni. "Dvojí šok, nejen kulturní, ale také elektrický!" komentovali příjezd do této ostrovní země. Během 1200 km ujetých v Japonsku se Xavier a Antonin setkali i s nadšeným šintoistickým knězem, který jejich vozu požehnal. Země vycházejícího slunce je navíc pro elektromobily ráj. Rychlonabíjecí stanice jsou téměř všude, místo obvyklých pěti hodin tak k nabití vozu stačilo pouhých 30 minut! Cesta přes Japonsko se tak urychlila a elektrická odysea se vydala dále.

 Události Elektrická Odyssea
Východní kultury objevovalo c-zero s nadšením, však má taky japonské příbuzné v podobě Mitsubishi i.

Během června projeli Antonin a Xavier Malajsii, Thajsko, Laos a Vietnam. Jak sami říkají, nejhorší z celé cesty byl průjezd Laosem, naopak krásné a prázdné vietnamské silničky byly balzámem na duši. Poté 9. července přijíždí elektrická odysea do Číny. V hornatém regionu provincie Jün-nan musel Citroën překonat horské průsmyky ve výšce 3000 metrů nad mořem. To byla pro tento elektromobil premiérová cesta do takových výšin, vše však zvládl s nadhledem. Z Číny zamířili chlapci do Kazachstánu, kde se očekával největší problém s dobíjením vozu. Na ploše čtyřikrát větší než Francie totiž žije jen sedmnáct milionů obyvatel. Navíc mapy, které měli Antonin s Xavierem k dispozici, zdaleka neodpovídaly skutečnosti. Nakonec se však právě tato země stala jejich nejoblíbenější, kvůli pohostinnosti místních a hornaté krajině.

Přes ruskou Sibiř se elektrická odysea dostala zpět do Evropy. Dne 19. září přejelo c-zero česko-polské hranice a chlapci zamířili do Kolína, kde stojí továrna TPCA. Mezitím však nabíjeli u majitele hotelu nedaleko Náchoda. "Po přejezdu Kazachstánem jsou pro nás země střední a východní Evropy příjemnou změnou," popisoval první dojmy z Česka Antonin Guy. Po průjezdu Prahou se chlapci vydali do Štrasburku, kam dojeli 24. září. Dokázali tak, že cesta kolem světa se dá objet i s náklady pouhých 250 dolarů na energii ve zcela sériovém elektromobilu.

 Události Elektrická Odyssea
Osm měsíců bylo c-zero jediné útočiště Antonina a Xaviera.


Vydáno: 02. 12. 2012

Autor: Ondřej Chamilla (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Citroën C-Crosser bazar