Elektrické pohony BMW: i jako elektřina

BMW vytvořilo kvůli elektrickým automobilům samostatnou značku pojmenovanou písmenem i. V Mnichově však elektrifikaci pojali komplexně. Není to totiž jenom o samotném autě, ale také o vlastních bateriích, domácí dobíječce, speciálních aplikacích nebo portfoliu služeb a produktů.

Již na konci letošního roku BMW uvede na trh sériovou verzi elektromobilu i3, který se jako studie představil ve dvou verzích i3 Concept a i3 Coupé Concept. Jde o vůbec první elektromobil, který nevznikl úpravou již existujícího modelu, ale byl od počátku vyvíjen primárně pro elektrický pohon. Tomu odpovídá i jeho unikátní konstrukce (označovaná jako LifeDrive), optimalizovaná s důrazem na co nejnižší hmotnost. Zatímco jeho podvozková část (Drive), obsahující nápravy, řízení a motor, je z velké části vyrobena z hliníku, obytný prostor (karoserie) je celý z kompozitních materiálů, což jsou nejčastěji plasty vyztužené uhlíkovými vlákny (carbon fiber reinforced polymer - CFRP). Na jejich průmyslovou výrobu vyvinulo BMW vlastní technologický proces, který umožňuje rychlejší a masovější produkci dílů z CFRP. Jeho základem je speciální lisovna a patentovaný postup spojení pryskyřice s výztuží, díky kterému odpadá nákladné a zdlouhavé vytvrzování v samostatné peci. Zatímco na této lisovací lince vznikají díly v řádu minut, u konvenčního postupu jsou to hodiny. Tato technologie zároveň umožňuje vytvářet z uhlíkových kompozitů i větší a složitější konstrukční celky, jako třeba celý boční rám modulu Life. K jejich finálnímu opracování nebo výrobě otvorů se používá vodní paprsek.

 Automobily Elektrické pohony BMW
Karoserie i3 je slepená speciálním vteřinovým lepidlem asi ze 150 dílů.

Samotná uhlíková vlákna vznikají v americkém závodě v Moses Lake ve státě Washington, přičemž veškerá energie potřebná k výrobě pochází z vodní elektrárny. Vlákna, tlustá pouhých sedm mikronů (tisíciny milimetru, jenom pro představu, lidský vlas je silný 50 mikronů), se spletou do provazců, složených z 50 000 vláken, a ty se odešlou do německého Wackersdorfu. Tam se z nich vyrobí lehká tkanina, která slouží jako výchozí materiál pro výrobu dílů z CFRP v Lipsku a Landshutu.

Karoserie vozu vzniká postupným lepením zhruba 150 dílů pomocí speciálního vteřinového lepidla, které zajistí pevný spoj již během 90 sekund. U každého vozu mají lepené spoje celkovou délku 160 m a šířku 20 mm.

BMW ale myslelo i na recyklaci dílů z uhlíkových kompozitů. Zpět do výrobního procesu se vracejí třeba odřezky při prvovýrobě. Recyklovaný materiál tvoří u každé nové i3 až 10 %. U dílů, které už mají uhlíková vlákna spojená s pryskyřicí, se ta nepoškozená pomocí chemických procesů oddělí a použijí na výrobu dílů, které nemají nosnou funkci.

 Automobily Elektrické pohony BMW
BMW vyvinulo unikátní technologii, která zkrátila výrobu dílů z kompozitních materiálů z hodin na minuty.

Základním kamenem každého elektromobilu jsou baterie, jejichž kvalita rozhoduje o dojezdu, a tím pádem i o uživatelské přívětivosti. BMW i3 používá lithioiontové (Li-ion) akumulátory, které by mu měly zajistit dojezd až 160 km. Baterie si BMW vyrábí na nové výrobní lince v Dingolfingu, externího dodavatele má pouze na samotné články. Vysokonapěťové akumulátory jsou velmi citlivé na provozní teplotu, která výrazně ovlivňuje nejen dojezd, ale i jejich životnost. BMW i3 používá pro chlazení náplň klimatizační soustavy, přičemž samotná klimatizace a topení, které jsou v elektromobilech velkými "žrouty" energie, pracují na principu tepelného čerpadla. To ve srovnání s konvenčním elektrickým ušetří až 30 % energie.

Aby mohli zákazníci i3 používat s co nejmenším omezením, připravilo pro ně BMW komplexní nabídku produktů a služeb souvisejících s provozem elektromobilu. Nazývá se 360° Electric a zahrnuje například domácí nabíječku včetně montáže a servisu, výhodné tarify pro zelenou elektřinu a v budoucnu se počítá i s bezdrátovým indukčním nabíjením. V rámci programu 360° Electric vznikly i speciální aplikace propojené s navigacemi, zaměřené na veřejné dobíjecí stanice, které by měly zamezit tomu, abyste někde zůstali, jak se říká, "bez šťávy". Speciální platební karta ChargeNow by měla zjednodušit placení za elektřinu. Uvidíme, kolik z těchto služeb se objeví i u nás.

 Automobily Elektrické pohony BMW
Sériová verze prvního elektromobilu BMW i3 bude představena ještě letos na začátku zimy.


Vydáno: 02. 08. 2013

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: BMW i3 bazar