Ferrari California

Hrdina televizního seriálu Californication David Duchovny jezdí v obstarožním Porsche 911 Cabrio, nebyl by čas na výměnu...?

Usměvavá příď, uhlazené tvary, skládací pevná střecha, nejnižší cena… To jsou atributy, kvůli kterým mnozí model California při jeho představení před necelými třemi lety označili jako „Ferrari pro holky“. Je pravda, že italský výrobce chtěl rozšířit svůj výrobní program také směrem dolů a přiblížit se i těm uživatelům, kteří nehledají ultimativní sportovní vůz, ale automobil vhodný i na každodenní ježdění. Zaslouží si tedy California vůbec nosit logo s černým koněm na blatníku? Rovnou prozraďme, že bezpochyby!

 Automobily Ferrari California
Konfigurace je teoreticky 2+2, zadní místa jsou ale spíš jen na tašky.

Otevřené vozy mají v nabídce Ferrari své pevné místo, v posledních dekádách šlo ale vždy o čistě dvoumístné modely, odvození z některého ze stávajících kupé. California je tak u Ferrari výjimečná hned několikrát – je to zcela nová modelová řada, která už od začátku byla vyvíjena jen jako kabriolet, a to s uspořádáním 2+2 a pevnou skládací střechou. Ta má vcelku jednoduchou dvoudílnou konstrukci, takže ani nepřekvapí, že její složení resp. natažení trvá pouhých 14 s.

Složení střechy dolů je to první, co děláme po usednutí do vozu – tedy ne že by mu to se střechou nahoře neslušelo, ale jízda s volným nebem prohloubí zážitky z řízení každého automobilu, a což teprve u Ferrari! Už jenom kvůli tomu zvuku – je pro nás záhadou, jak vozy tohoto výrobce mohou projít náročnými normami hlučnosti. Zvuk je fantastický už na volnoběh, že se neubráníme a motor letmo protočíme už na neutrál.

 Automobily Ferrari California
Střecha je nahoře či dole za pouhých 14 s. V druhém případě zbývá na zavazadla stále dostatečných, ale hůře přístupných 0,240 m3.

Testovaný vůz byl vybaven samočinnou dvouspojkovou převodovkou F1 (u Californie a Fiorana můžete mít stále i manuál), takže na panelu mezi sedadly mačkáme tlačítko Auto a pomalu vyjíždíme. Při prvních kilometrech po městě musíme souhlasit, že si dokážeme klidně představit, že s Californií jezdíme každý den do práce. Podvozek je komfortní, převodovka řadí v relativně nízkých otáčkách a hladce a ani palivo z nádrže, zdá se, že nemizí nijak závratnou rychlostí – palubní počítač spotřebu neukazuje, pro majitele totiž prý jde o zcela nepodstatný údaj… A na křižovatce, světe div se, už i motor ferrari zastavuje stop-start systém! Ten ovšem hned vypínáme, neustále zhasínací motor působí v případě californie opravdu poněkud nedůstojně…

 Automobily Ferrari California
Podvozek je naladěn překvapivě měkce, na jízdní vlastnosti to však vliv nemá.

Hned jak se ovšem dostáváme za město, otočný volič na volantu Manettino přepínáme do polohy Sport, v němž se zrychlí odezva na plynový pedál a posune se účinek stabilizačního systému, a také řazení přebíráme do svých rukou – tedy prstů, které ovládají velká „pádla“, jenž se neotáčejí s volantem, ale zůstávají na místě, což stále považujeme ze nejlepší řešení. Každý stisk následuje okamžité přeřazení, provázené výrazným „kopnutí“ a ve vyšších otáčkách i pořádnou ránou od výfuků. Se vzrůstajícími otáčkami se na horní části věnce volantu postupně rozsvěcují červené diody, takže ani nemusíme sledovat ručičku otáčkoměru. Při skutečně ostré jízdě je realita taková, že diody svítí neustále – a to přichází teprve ten pravý adrenalin!

Souhra neuvěřitelného zrychlení, jekotu motoru vytočeného do výšin (až k 8000/min!), která by pro 99,9 % jiných motorů znamenala klinickou smrt, naprosto přesného řízení, bleskurychlého řazení a vynikajícího vyvážení celého vozu (osmiválcový motor o výkonu 338 kW je až za přední nápravou a převodovkou mezi zadními koly) znamená naprosto nezapomenutelný řidičský zážitek, který vám žádný z tohoto pohledu „konvenčních“ vozů např. německé výroby nikdy nenabídne. Reakce vozu na veškeré povely jsou stejně ostré, jako u ostatních modelů Ferrari, vůz navzdory své vysoké hmotnosti 1630 kg nepůsobí nijak těžkopádně a odtažitě a pocit dokonalého souznění získáte už po pár kilometrech ostřejší jízdy.

 Automobily Ferrari California
Otáčkoměr ocejchovaný do 10 000/min jen tak neuvidíte.

Karoserie je velmi tuhá, podvozek však zůstává stále až neuvěřitelně komfortní. Větší náklony karoserie si při jízdě neuvědomujete, vůz se zvolené stopy drží s neuvěřitelnou vervou, a to jistě také díky širokým (vzadu 285 mm) pneumatikám.

Ano, california je skutečně „nejměkčím“ ferrari, ale pouze co se týká nastavení podvozku. Jinak jde o právoplatný maranellský vůz, který pokud bychom chtěli za každou cenu označit nějakým přívlastkem, tak jako nejuniverzálnější.

 Automobily Ferrari California
Díky 4,3litrovému osmiválci o výkonu 338 kW zvládne i nejslabší ferrari „stovku“ pod 4 s.


Vydáno: 17. 09. 2011

Autor: Jiří Steiger (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Ferrari California bazar