Ferrari F12 Berlinetta: WOW 12

Ferrari končí se zdánlivě nekonečným růstem své modelové řady V12. F12 Berlinetta je menší a lehčí než předchůdce 599 GTB Fiorano a s 544 kW (740 k) nejsilnější a nejrychlejší silniční ferrari všech dob.

Když se chce, všechno jde. Děti nemusí tloustnout ještě víc než rodiče - zvláště mluvíme-li o sportovních vozech. Ferrari šlo se svým novým super GT příkladem, F12 Berlinetta je o 4,7 centimetru kratší, o dva užší a o 6,3 cm nižší než předchůdce, model 599 GTB Fiorano.

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta

Nemělo by nás překvapit, že automobilka postavila dřívější trendy na hlavu zrovna u dvanáctiválce. Právě ony mají lví podíl na slávě značky, na opojném koktejlu ikonických karoserií, horkokrevných motorů a technických inovací. Jenže - zapátrejte v paměti - nebyly to osmiválce, počínaje modelem 355 GTB v 90. letech, které přitáhly veškerou pozornost na úkor větších sourozenců? Neutrpělo tak stejnou měrou Ferrari 550 Maranello, 575M a 599 GTB Fiorano?

Poslední zmiňované dvanáctiválce narostly, ztěžkly, na druhou stranu také adekvátně zesílily - a tak se odcizily ideálu sportovního vozu. Přitáhly usedlejší klientelu. Výjimkou z pravidla byla mimořádně atletická 599 GTO z roku 2010, kterou technický ředitel Roberto Fedeli určil jako měřítko jízdní dynamiky pro celou nastupující generaci vozů s motory V12.

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta
Difuzor a třetí světlo jsou převzaté z formule 1.

Fedeliovy vize by jistě vyvolaly značné očekávání, nebýt poněkud chladných zkušeností s předchůdci. Pravda, při veřejném odhalení F12 se nikdo neubránil mrazení v zádech při pohledu na sošnou, zvířeckou krásu jeho linií. Ráno před jízdou ale duši stále mučí pochybnosti. Tělo se podvědomě připravuje na jízdu ve ferrari s výkonem 740 koní.

Zdráhám se uvěřit, že by to mohlo být nejsilnější sériové ferrari všech dob, s výkonem na úrovni současných formulí 1. Vzpomeňme na modely F40, F50 a Enzo, všechny oděné do plné válečné zbroje, jasně hlásající do světa, kdo je tu pánem. Že by je F12, od pohledu holátko bez přítlačného křídla, chtěla opravdu zastínit?

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta
Proporcemi F12 navazuje na model 365 GTB/4 Daytona.

###

Okruh ve Fioranu, pitstop. Motor o objemu 6,2 litru se zahřívá a přede hlubokým basem. Zdědil základní rysy pohonných jednotek z enza a 599, ale zbavil se díky vyladěnému přímému vstřikování nezdravé závislosti na vysokooktanovém benzinu. Spotřeba navíc poklesla oproti předchůdci o 30 procent. Tón motoru zůstává čistý i po rozjezdu, do kabiny proniká, aniž by obtěžoval. Ani když se na plný plyn otevřou výfukové klapky, nezachraptí dvanáctiválec, jako tomu bylo zvykem u 599 GTB. Spíše jako vyzrálý rocker přeskočí do nižší melodické tóniny, jako Metallica, když spustila v symfonické verzi "Nothing else matters".

Se vzrůstajícími otáčkami se zvenku přihlásí o slovo siréna či cirkulárka, jakou slýcháváte při formuli 1. Uším samotné posádky ale stále lahodí typické klokotání velkoobjemového sání, kterým se rozezvučí zadní stěna motorového prostoru na úrovni A-sloupků. Nepůsobí to nijak uměle, právě naopak: motor Ferrari V12 se po zvukové stránce vrátil k odkazu legendárních praotců.

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta
Vzdušnému kokpitu dominuje výrazný most středové konzoly.

Připravte se i na závěrečný hvizd, to když se otáčky vyšplhají k 8700/min. Těžko si představit, že sopránem právě zpívá tucet obřích pístů, bubnujících ve spalovacích komorách. Na plynový pedál reagují jakoby v předtuše příštího pilotova tahu. Jako by setrvačná hmota nebyla o nic větší než u čistokrevných závodních motorů. Kdo si s plynovým pedálem hraje na volnoběh, dostane okamžitě přes prsty ručičkou otáčkoměru.

Atmosférický motor pod rudou kapotou tak své papírově vyspělejší přeplňované konkurenty odkazuje do půjčovny zahradního nářadí. Výrazně přispívá k vynikající ovladatelnosti F12: jeho výkon i točivý moment vzrůstají lineárně, bez propastí a náhorních plošin. Pilota nezaskočí žádnou záludností, žádným tahem ve chvíli, kdy dávno zapadly škrticí klapky.

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta

740 koní se nepředvádí s pomíjivostí ohňostroje, ale s nevyhnutelností přicházející povodně. Už při druhém kole se tak ve Fioranu přibližuji ideální stopě, brzdění odvážně odkládám o deset metrů dál - protože vše probíhá jakoby samo sebou a F12 si to nechá líbit. A protože se mi až takto daří využít větší chod brzdového pedálu.

###

Poprvé v historii dvanáctiválců Ferrari zajišťuje distribuci točivého momentu na zadní kola elektronicky řízený diferenciál. Záběr víceprvkové zadní nápravy je tak neotřesitelný až do okamžiku, kdy řidič s vypnutým ESP zavelí berlinettě přejít do driftu. Ani potom neztratí nad vozem kontrolu, což dokládá, jakou práci si konstruktéři dali s vyvážením. Protože se jim zdařilo usadit motor kompletně za přední nápravu, připadá na ni včetně provozních kapalin jen 46 procent z 1630 kilogramů. Proti modelu 599 se podařilo výrazně snížit těžiště včetně polohy sedaček, hliníkový rám zhubl o 50 kilogramů, celý vůz pak proti předchůdci v součtu o 70 kilo.

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta

Pocitem jednolitosti pilota a vozu F12 připomíná model 458 Italia s motorem uloženým uprostřed. Řidičovi vůz dopřává dokonalou zpětnou vazbu, a tak si potenciál berlinetty můžete vychutnat i v běžném provozu. Nejvyšší dovolené rychlosti mimo město dosáhnete při startu ze stopky při příznivých podmínkách za 3,1 vteřiny, částečně i díky nesmlouvavé práci sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Čím horší silnice a čím silněji přidáváte plyn, tím pevněji se F12 přisaje k povrchu. Nerovnosti zmizí ve hlubinách adaptivních tlumičů a nepřenesou se na rám. Takovou kombinaci pohodlí a ambiciózní tuhosti nenabídne ani Mercedes CL 65 AMG, ani Lamborghini Aventador.

Ferrari zvládá i složitou choreografii, dosud vyhrazenou pro subtilnější model 458 Italia. Povely volantu plní řízení s přímým převodem v poměru 1:11,5 s téměř dokonalou přesností. Středoitalskou pahorkatinou se tak F12 hladce prosmýkne, vytažena z každé zatáčky "energií" 690 Nm.

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta
Mnoho místa na kufry nezbývá...

Na okruhu ve Fioranu berlinetta díky svým kvalitám získává korunu nejrychlejšího silničního ferrari všech dob. Na závodech by supersportovnímu enzu nadělila dvě vteřiny, modelu 599 GTB pak ještě o jednu navíc. Jejich řidiči by podstoupili jízdu na ostří nože, se zrychleným pulzem a záplavou adrenalinu, pilot F12 Berlinetta by si ale nikdy nepřipadal přetížen.

Dvoumístné kupé s motorem vpředu rychle ukázalo, že nevyznává extrémy, ale rovnováhu. Vyzařuje vnitřní klid jako buddhista, plný sebevědomé lhostejnosti, bez potřeby si cokoliv dokazovat - a přesto na přání dokázat cokoliv.

 Automobily Ferrari F12 Berlinetta
F12 zastíní i enzo, 740 koní tentokrát poslouchá na slovo.


Vydáno: 29. 12. 2012

Autor: Marcus Peters a Tomáš Protiva (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Ferrari FF bazar