Fiat 500 1,2 Pop - Populární u slečen

Má sympatický Fiat 500 smysl i ve své základní výbavě a motorizaci? Nabízí majiteli něco víc než jen líbivé pozlátko?

Ti, kdo vidí v automobilu pouhý dopravní prostředek s co možná nejlepším poměrem cena/užitná hodnota, ať raději nečtou dál.

Dámy, dívky a slečny, pro které je pětistovka především určena, vidí totiž ve svých automobilech něco zcela jiného. Fungují pro ně jako roztomilé doplňky image, nákupní tašky a pochopitelně nekomplikované nástroje pro přepravu z periferie do centra měst.

Ne, opravdu není náhoda, že se pokoušíme rozebrat ženskou automobilovou filozofii zrovna v testu Fiatu 500. Pochopitelně se nám to nemůže nikdy povést (pochopit ženy je na nás příliš složitý úkol), tak se alespoň pokusme zhodnotit v pořadí třetí Fiat 500, který prošel naším redakčním testem, optikou tří výše zmíněných kritérií. A začněme těžkým kalibrem, zaměřme se nejprve na image.

Image

Auto je jednou z našich největších investic a málokdo je dokonale imunní vůči mínění okolí. Fiat 500 má, jako ostatně většina retromodelů, startovní pozici velmi ulehčenou tím, že je na co navazovat.

Stačí tedy oprášit jednoduchý, milý design, přidat vtipně vyřešené detaily a vysněný dopravní prostředek pro spoustu žen (ale i mužů) je na světě. To se lehko řekne, ale těžko udělá. Fiat 500 s vrozenou nenuceností balancuje na ostří mezi retrem a současností. Jeho příznivý obraz ve společnosti (a nejen u nás v Česku) je neoddiskutovatelný fakt, na kterém je budování pozitivní image poměrně snadnou záležitostí. Nebyly potřeba masivní reklamní kampaně, Fiat 500 se jaksi přirozeně zařadil mezi smetánku na poli minivozů. Nebude se jednat o tak masivní prodeje, jakých dosahovala jeho historická předloha, i tak ale v Polsku ukojit evropskou poptávku nestíhají. Že jich zatím u nás nepotkáváte příliš? Při vší úctě k našim velkoměstům (a trhu) jsou v Evropě mnohem větší a důležitější centra (trhy), v nichž je pětistovka už teď jako doma.


 

Chromovaná zpětná zrcátka či blýskavé retro poklice na kolech, doplněné o nějakou veselou, pastelovou barvu exteriéru dělají z malého Fiatu jasnou volbu pro mnoho lidí, kteří jsou již unaveni moderními, agresivními, mračícími se auty. I spousta mužů propadla jeho kouzlu a tak nemůžeme tvrdit, že se jedná o čistě dámský automobil. Silný retro odkaz dokáže zlákat téměř každého. Pětistovka se zkrátka líbí. A vůbec nevadí, že například sdružený ukazatel rychlosti, otáček, paliva...zkrátka všeho podstatného je špatně čitelný. Vypadá totiž opravdu stylově. A o to jde.

Nákupní taška

Pokud budete chtít nakoupit pro celou rodinu a zjistíte, že se vám do miniauta nic nevejde, image bude na nic. To naštěstí není případ Fiatu 500, protože jeho zavazadlový prostor má uspokojivý základní objem 185 litrů, po sklopení zadní lavice (za příplatek dělené) je to již 610 litrů prostoru. Nakupovat tedy můžete do sytosti. Na rovnou plochu bez schodu si ovšem nechte zajít chuť, stěhovák z Fiatu 500 opravdu nikdy nebude.

Když už mluvíme o velkých nákupech, je potřeba zmínit další drobnou nevýhodu Fiatu 500. Ten má sice velmi malou šířku a délku, takže nalezení vhodného místa na zaparkování není obtížné, problémem jsou ale velké a masivní dveře. Ty mohou při neopatrné manipulaci zle potrápit lak vozu, zaparkovaného na vedlejším místě.

Městský expres

Jak už bylo řečeno, jeho kompaktní rozměry (3546 mm na délku a 1627 mm na šířku) jsou pro pohyb v městské džungli naprosto dokonalé. Velmi užitečný je i malý průměr otáčení 9,2 metru, protože se tak parkování, otáčení nebo objíždění různých překážek stává o mnoho snazším úkolem Jízdní komfort je i na kostkách akceptovatelný, mezi konkurenty ovšem najdeme celou řadu pohodlnějších vozů. Důvodem je sportovněji naladěný podvozek, který se nezalekne ani prudšího jízdního manévru. Pohodlí šlo zkrátka o kousek stranou, zato se řidiči dostává do rukou malý vůz, schopný i ostřejší jízdy nebo rychlejších dálničních přesunů. V rámci testu jsme s Fiatem 500 absolvovali také dálniční výlet, při kterém se vyzrálost podvozku jen a jen potvrdila. Aerodynamický hluk je velmi nízký i při vyšších rychlostech, díky kvalitnímu povozku se vůz na nerovnostech nevlní a je velmi málo citlivý na boční vítr. Podélné i příčné nerovnosti nejsou vážným problémem a člověk si s Fiatem jízdu opravdu užívá. Jen hrstka třídních konkurentů je i při vysokých dálničních rychlostech schopna neztratit nadhled.


 

Velmi příjemná byla dosažená spotřeba atmosférické jednadvojky. S vypnutou klimatizací jsme při reálné stokilometrové rychlosti zaznamenali spotřebu 4,5 litru Naturalu na 100 kilometrů, při stotřicítce to bylo potěšujících 6,2 litru benzinu. Zapnutí klimatizace přidalo k těmto hodnotám tři desetinky, ovšem i tak se jedná o velmi dobrý výsledek.

I pro muže?

Jako vůz pro něžnější pohlaví se tedy Fiat 500 jeví jako téměř dokonalý. Co je na něm ovšem tak výjimečné, je to, že má nabídnout i řidiči hledajícímu za volantem také nějakou tu zábavu. Přesné řazení má středně dlouhé dráhy a pozice za volantem je uvolněná. Brzdy se mohou pochlubit rychlým nástupem a dokážou pětistovku velmi účinně zpomalit. Atmosférický čtyřválec o objemu 1,2 litru sice není žádný zabiják, když jej ale držíte ve vysokých otáčkách, dokáže svých skromných 51 kW použít velmi dobře a Fiat 500 s ním rozhodně není brzdou provozu. Naopak, jeho projev byl pocitově velmi dobrý a vůz s ním díky malé pohotovostní hmotnosti dokáže docela pěkně zrychlovat. Osmiventilová jednadvojka je do města či na kratší výlety ideální a plně dostačující motorizace.

Jediné, co trochu kazí dojem, je lehké a málo komunikativní řízení. Nechybí tlačítko ,,City", po kterém se řízení stane doslova gumovým, ale myslím, že vzhledem k velkému účinku posilovače jej ani nebylo třeba. Spíše bychom uvítali tlačítko ,,Sport" ze stejnojmenného stupně výbavy, po kterém by do volantu začaly proudit alespoň nějaké informace od kol a zlepšila by se odezva a pocit z řízení krásného auta.


 

Panda jako základ i jako konkurent?

V posledním odstavci se blíže podívejme na ceny Fiatu 500 a porovnejme je s osvědčeným matadorem tohoto segmentu, s Fiatem Pandou. Pokud vedle sebe postavíme vozy se shodnými motorizacemi (jediným takovým agregátem je 1,4 16V, Fiat 500 jinak disponuje modernější motorovou paletou) a vybavíme je na přibližně stejnou úroveň, zjistíme zajímavou věc. Cenová výhoda ve prospěch Pandy je přibližně 35 tisíc korun, Fiat 500 má ovšem v každé verzi v základu (!) kromě předních, bočních a okenních airbagů i kolenní airbag řidiče, který k Pandě dokoupit (narozdíl od bočních a okenních airbagů) nelze. K tomu přidejte navíc ještě pět hvězdiček pětistovky od Euro NCAP (Panda má za ochranu dospělé posádky hvězdy tři), modernější motorizace, atraktivní vzhled a možnost široké individualizace vozu pomocí dlouhého seznamu polepů a veselých barev...výsledkem nemůže být nic jiného než vítězství modelu 500. Fiat 500 je dobrý vůz - výborně jezdí, nabízí špičkovou bezpečnostní výbavu a hlavně...moc mu to sluší.

První cena vozu283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)
První cena vozu s testovanou motorizací283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)
Základní cena testovaného vozu283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)
Cena testovaného vozu vč. příplatků320.400,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)

Plusy

  • stylový design karoserie
  • originální a kvalitně zpracovaný interiér
  • přesné řazení
  • ostré brzdy s rychlým nástupem

Minusy

  • volant stavitelný pouze výškově
  • nepřehledný přístrojový panel
  • horší komfort jízdy na špatném povrchu
  • nekomunikativní řízení
  • málo místa na zadních sedadlech

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Fiat 500 bazar