Fiat 500 1,3 JTD - Stále to funguje

Při svém uvedení na trh před více než dvěma lety vzbudil Fiat 500 obrovský rozruch. Změnilo se od té doby něco? Jestli dokáže i dnes zahřát na duši a vykouzlit úsměv na tváři jsme zjišťovali na konci letošního léta.

K týdenní službě do auto.cz nastoupil pátý Fiat 500. Vyzkoušeli jsme již všechny dostupné motorizace, srovnali jsme jej se sesterským Káčkem a na začátku září jsme se dokonce poprvé krátce projeli Fiatem 500 Electric. Ten, jak jistě správně tušíte, pohání pouze elektromotory a elektřina.

Dnes tu sice nemáme vozítko od ČEZu, ale uznejte sami, mohli jsme odmítnout pozvánku na vyzkoušení luxusní verze stylové pětistovky?

Stále to funguje

O čem že to mluvíme? Když s malými pětistovkami jezdili kolegové v době uvedení na trh, referovali o tom, že se auto velmi líbí - lidé na ně mávali, ukazovali vztyčené palce a dokonce je na silnici pouštěli před sebe jen proto, aby si mohli prcka prohlédnout ze všech stran. A stejně to funguje i po více než dvou letech!

No dobře, po Praze jezdí malých Fiátků už docela dost a zase taková rarita to není, ale jen co opustíte metropoli, situace se zlepší v prospěch Fiatu. Na dálnici se lidé z okolních aut ohlížejí a když přijedete do menšího města, jste rázem centrem zájmu. Malý Fiat bývá nezřídka při svých zastávkách v malém obležení. Stylová pětistovka honosící se titulem "Auto roku 2008" prostě přitahuje i dnes.

Hýčkající luxus

Testovaný kousek nebyl tak zcela obyčejný Fiat 500. No, ještě aby byl, když jeho cenovka nebezpečně atakuje půlmilionovou hranici! Kromě luxusního zabarvení v podobě modré metalízy a patnáctipalcových litých kol nás překvapení čekalo v interiéru. Po otevření dveří totiž lákaly pohledy i doteky zejména krásná sedadla zabalená do přírodní jemně hnědé kůže Poltrona Frau, slibující i nějaké to boční vedení. V těchto na pohled úchvatných křesílkách se sedí báječně. Do sedáku hezky zapadnete a stehna nekloužou ven ani při prudším jízdním manévru. Spodní polovina zad se dočkala mírného objetí bočnic a hlavně ani po několikahodinové jízdě nepocítíte žádné obtíže vyžadující zásah chiropraktika. Bylo by to bezchybné posezení, kdyby...

... se i zde nenašlo nějaké to ale. V případě kožených sedadel za 35.000,- Kč to byl způsob jejich výškového nastavování. Sedadlo se totiž ani zde nepohybovalo celé, ale snižovala se jen zadní část sedáku, podobně jako u základního látkového provedení sedadel pětistovky. Ne každý tak může najít pohodlnou polohu v sedadle a to ještě nemluvíme o pouze výškově nastavitelném volantu! Hlavové opěrky jsou krásné, ale taky dost tvrdé. Stylovému Fiátku ale odpustíte hodně...

Hlučný spořílek

Pod kratičkou kapotou se nacházel jediný naftový zástupce v nabídce - čtyřválcový turbodiesel 1,3 JTD poskytující 55 kW při 4000 min-1 a 145 Nm již při 1500 min-1. Po studeném startu motor výrazně hlučel a rachtal - prostě vypouštěl do světa typické naftové zvuky. Situace se nezměnila ani po prohřátí agregátu. V celém otáčkovém spektru do interiéru předával velmi hlasitý projev, který jasně deklaroval, jaké palivo se spaluje v jeho spalovacích komorách. Italové s tlumicími materiály velmi šetřili a na ladění uložení motoru asi nezbylo mnoho vývojových prostředků, a tak z hlediska zvukového komfortu je konstrukčně jednodušší zážehový čtyřválec výrazně lepší volbou.


 

Na druhé straně si malý motor ke své činnosti nárokuje velmi skromné množství nafty. Vyšší cena dieselové pětistovky ji předurčuje k větším kilometrickým proběhům, ale protože i základní zážehová motorizace dokáže jezdit za málo, bude ono rozhodování o úsporné motorizaci obzvláště nesnadné.

Na poskakování v městských kolonách malému dieselu stačí 5,5 l paliva na 100 km, mimo město se spokojí při dodržování rychlostního limitu se 4,2 litry. Při ustálené stokilometrové rychlosti jede za 4,5 litru (při otáčkách 2600 min-1), při pohybu na dálnici rychlostí 130 km/h mu stačí necelých 6 litrů paliva (to motor točí 3100 min-1). Vyzkoušeli jsme i ekojízdu a po padesáti kilometrech palubní počítač ukazoval hodnotu 3,9 l/100 km.

Maximum točivého momentu je papírově dostupné již při 1500 min-1, ale pokud nebude mít motor alespoň 2000 min-1, nic moc se dít nebude. Překonávat hranici 3500 min-1 je sice možné, ale mimo vyššího hluku a vyšší spotřeby to nic moc dalšího nepřinese.

Malý a tvrdý, krém na opalování sebou

Interiér auta na podvozku Pandy je postaven s ohledem na slušný prostorový komfort dvojice sedící vpředu. Vzadu je to o dost horší, místa je málo ve všech směrech a nastupování se podobá maturitě z gymnastiky. Ale krátké cesty se dají přežít. Nadšení z prosklené střechy (+10.000,- Kč) vám bude kazit jediný fakt - při jízdě proti sluníčku vás před ním neuchrání ani roletka, která je (nepochopitelně) perforovaná. Nepotěší ani nečekaně tvrdý podvozek, který vám sice zuby z pusy nevyklepe, ale o komfortu v tomto případě nemůže padnout ani jediné písmenko. Zejména když přesednete ze základní a podstatně lehčí motorizace 1,2 na mírně balonových, ale výrazně komfortnějších pneumatikách.


 

Abychom se nikde neztratili a auto jsme dokázali vrátit tam, kde nám bylo zapůjčeno, dodal Fiat pětistovku s originální přenosnou navigaci Blue&Me. Její držák se zasunuje do palubní desky u řidiče a když ji nechcete, tak ji jednoduše vytáhnete a schováte. Nelákáte tak zlodějské živly a nemusíte se ani trápit s otravnou kabeláží, která obecně patří k největším nevýhodám přenosných navigací. Návod jsme obdrželi pouze v italštině, ale ovládání je intuitivní a snadno pochopitelné. Jako nevýhodu někdo může brát fakt, že je pevně dáno místo, kde navigace "vyrůstá" z palubní desky.

Závěr

Nový Fiat 500 není obyčejné auto. Je to neuvěřitelně stylové vozítko, které dokážete naplno ocenit teprve až když s ním žijete. Pak jste mu ochotni odpustit vysoký příplatek za turbodiesel, který je navíc hlučný nebo nečekaně tvrdý podvozek.

Místo toho se budete radovat z úplně jiných věcí. Třeba z uznalého pokyvování hlavou okolojedoucích nebo z úsměvů a zdvižených palců kolemjdoucích. Dobrou zprávou je, že pro tyto vlastnosti není třeba utrácet za nic z dlouhého seznamu stylové výbavy, kterou Fiat láká k velkým útratám za svůj nejmenší model.

První cena vozu268.900,-Kč (Pop 1,2 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací318.900,-Kč (Pop 1,3 JTD 55 kW)
Základní cena testovaného vozu371.900,-Kč (Sport 1,3 JTD 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 464.900,-Kč (Sport 1,3 JTD 55 kW)

Plusy:

  • Neuvěřitelný styl mezi miniauty
  • Pohodlná sedadla
  • Spotřeba paliva
  • Řešení přenosné navigace
  • Velká zpětná zrcátka

Mínusy:

  • Řešení výškového nastavování předních sedadel
  • Přeposilované řízení
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Vyšší hluk motoru
  • Velmi tvrdé hlavové opěrky
  • Dírkovaná zatahovací roletka
  • Vysoká cena

Vydáno: 29. 09. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Fiat 500 bazar