Fiat 500L 1.3 Multijet Lounge: Minimax

Malá pětistovka vezoucí se na nostalgické vlně chytla za srdce leckoho. Náhrada unikátní Multiply jménem 500L se pokusí zopakovat stejný trik v kategorii MPV. Designově je rozhodně stravitelnější, ale styl není všechno.

Fiat se rozhodl nahradit již nevyráběnou multiplu derivátem retro pětistovky. Jakkoli má 500L postavená na základě pandy k takřka geniálnímu prostorovému konceptu a variabilitě šestimístné multiply docela daleko, je po designové stránce rozhodně stravitelnější, což je značně zásadní charakteristika. A nejen to, malé MPV se evidentně líbí, a to tak, že velmi. Nestává se často, že by lidé na dálnici projížděli kolem auta pomalu, aby si jej mohli ze všech stran prohlédnout, ani že by jej obcházeli na parkovišti před obchodem a nakukovali dovnitř. Lehce nostalgické linie mají, zdá se, univerzální přitažlivost pro ženy všeho věku. Což je pro Fiat rozhodně dobrá zpráva, jelikož dle hned několika průzkumů o výběru rodinného vozu (minimálně toho druhého) ve výrazně nadpoloviční většině rozhodují právě ženy.

Zákazníci/ce mají z čeho vybírat. Fiat tvrdí, že kombinací 11 odstínů laku, dvou barev střechy, tří druhů a barev kol, krytů zrcátek, polepů atd. lze vytvořit přesně 333 vzhledově odlišných variant. A to se zatím bavíme o exteriéru, ale i interiér nabízí několik různých čalounění a možnost volit doplňkovou barvu palubní desky. S individualizací si tedy lze vyhrát dle libosti. Co dostanete dál? Zvnějšku je 500L až překvapivě velká, zaoblené tvary na první pohled maskují rozměry, ovšem na parkovišti vynikne především vysoká stavba karoserie. Proto je namístě očekávat slušnou porci prostoru i uvnitř, přičemž ve většině parametrů malé MPV nezklame. Na předních sedadlech je dostatek místa jak pro hlavu, tak ramena. Vzadu najdete díky posuvným sedačkám takřka královský prostor pro nohy, sedí se ovšem dost vysoko, což v kombinaci s panoramatickým střešním oknem omezuje prostor pro hlavy zadních cestujících. U velkoprostorového vozu by se dalo očekávat, že zrovna tento parametr nebude problém, ovšem roleta stínící prosklení střechy znamená, že limitní výškou postavy je 175 cm.

 Automobily Fiat 500L 1.3 MultiJet Lounge
Vzadu je kvůli roletce proskleného okna méně místa pro hlavu, kolena trpět nebudou.

Opěradla zadních sedaček lze sklápět či můžete kufr ještě více rozšířit. Jedním snadným pohybem lze sedačky dělené v poměru 2:3 jednoduše celé odklopit a "schovat" za opěradla předních opěradel. Kufr má v závislosti na posunu zadní lavice základní objem 343-400 litrů. Zadní sedadla však mají krátká opěradla a jsou poměrně značně nepohodlná na dlouhé cesty. O mnoho lépe na tom nejsou ani úzké přední sedačky. Slabé boční vedení, kratší sedáky a skokové nastavení opěradel na pohodlí rozhodně nepřidají. Během čtrnácti dnů testu se mi nepodařilo za volantem najít správnou pozici a bolela mě záda. V rámci objektivity jsem vyzkoušel delší cesty s několika lidmi různých postav, stěžovali si všichni. Sedadla a pozice na nich bohužel nejsou jedinými ergonomickými přehmaty v interiéru. Volant nemá za tlustými příčkami dostatečné vybrání pro prsty, vyšší řidiči přes něj neuvidí na kontrolky (blinkry, světla, vyhřívání oken), ovladače klimatizace jsou velmi nízko na středovém panelu a mimo pohodlný dosah. Lehce problematický je i otočný ovladač stěračů na pravé páčce pod volantem, kdy k přepnutí stěračů musíte pustit volant. Přepínání dálkových světel na levé páčce nemá přímý chod a může se vám stát, že si během úkonu vypnete světla zcela. Na druhou stranu světla jako taková si zaslouží pochvalu, a to jak potkávací, tak dálková i přisvěcování do zatáček. Rozložení světelného paprsku je efektivní, řidič vidí dobře a přitom světla neoslňují.

 Automobily Fiat 500L 1.3 MultiJet Lounge
Kvalita dílenského zpracování interiéru je až překvapivá, materiály také vypadají dobře, ale ergonomicky neoslní.

Testovaná naftová třináctistovka zavdává předpoklad nízké spotřeby. A ve většině případů jí i bez snahy o šetření dosahuje. Ve městě se 500L spokojí s přídělem 5,9 l/100 km. Zde přijde ke slovu vylepšený stop-start, který nyní startuje rychleji, než bylo u Fiatu zvykem. Stále však patří spíše k průměrným. V mimoměstském provozu se dostanete s prázdným autem na 4,9 litru, ovšem se zatížením spotřeba roste. Totéž platí i pro dálniční provoz, v němž spotřeba stoupá na sedm litrů. V průměru jsme naměřili sympatických 5,8 litru, což znamená hezkých cca 900 km na nádrž. Po zahřátí je motor dobře odhlučněn. Tedy za předpokladu, že nepřekračujete 2000 ot/min (tj. cca 100 km/h), ve vyšších otáčkách již hlučí, dodejme, že ve 130 km/h motor točí kolem 2900 otáček. Prostým faktem je, že motor je se svými 85 koni na MPV slabý, leccos napoví už údaj zrychlení. Předjíždění je tak třeba pečlivě plánovat, zvláště započítáme-li citelnou prodlevu reakce motoru na přidání plynu a výraznější turboefekt.

Podvozek má tužší naladění, čemuž vděčí za velmi dobrou stabilitu jak ve vyšších rychlostech, tak v zatáčkách. Zadní náprava je takřka imunní vůči odskakování v zatáčkách, ovšem vysoká stavba založená na platformě malého vozu má i svá negativa. Komfort tlumení nerovností není na pochvalu a auto trochu trpí neustálými pohyby karoserie v podélné ose. Celkově jde o zdařilý kompromis. Překvapivé je řízení, v němž i přes přítomnost velmi aktivního elektrického posilovače (který lze v nízkých rychlostech ještě povzbudit tlačítkem City) zůstal dostatek citu. Vysoká karoserie dobře odolává bočnímu větru a udržení přímého směru na dálnici vyžaduje jen minimum korekcí. K dieselu dostanete pouze pětistupňovou převodovku s velmi krátkým prvním stupňem. Má značně dlouhé dráhy chodu páky v nepříliš přesné kulise, je ale rychlá a nezadrhává.

 Automobily Fiat 500L 1.3 MultiJet Lounge
POdvozek původem z pandy se povedlo naladit dobře. Zadní náprava zůstává klidná i při přejezdu spár v zatáčce.

Pochválit musím vynikající výhled z vozu. Boční okénka před A-sloupky zde nejsou jako u mnohých MPV pro ozdobu, ale opravdu je jimi vidět do zatáček, takže se vám nestane, že za křižovatkou si nevšimnete chodce na přechodu. Plusové body jdou i za dotykovou obrazovkou ovládající infotainmentový systém s USB a AUX vstupy. Naopak dvouzónová automatická klimatizace v testovaném voze zlobila. Aby šel z výdechů (mimochodem velmi hezky zpracovaných) teplý vzduch, bylo třeba bez ohledu na teplotu vně i uvnitř vozu nastavit alespoň 28°C.

Fiat 500L je v podstatě povedené auto, které boduje zpracováním a designem. Bohužel v žádném z důležitých parametrů nijak výrazně nevyniká a detailů, které mu kazí skóre, je příliš mnoho. Společně s faktem, že není zrovna levná, si 500L nemůže odnést lepší hodnocení.

Cena
500L 1.3 MultiJet Lounge: 498 900 Kč
Testovaný vůz: 516 000 Kč

 Automobily Fiat 500L 1.3 MultiJet Lounge
Design přifouklé pětistovky se evidentně povedl, alespoň soudě podle četnosti obdivných pohledů především něžné části publika.


Vydáno: 18. 02. 2013

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Fiat 500L bazar