Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge: Jízda v obýváku

Návrat stylového Fiatu 500 znamenal pro turínskou automobilku jednoznačný úspěch. Je tedy pochopitelné, že se ve Fiatu snažili tuto legendu rozvíjet do nových variant. Nyní na trh přichází největší, až sedmimístná verze 500 L Living. Není již příliš velká?

Nemám rád popisování vnějšího vzhledu auta. Fotografie k článku jsou dostatečně výmluvné a každému člověku se líbí něco jiného. Názor si tedy může udělat kdokoliv svůj vlastní. Pokud však mám vyslovit ten svůj, tak musím říci, že nafukováním původní koncept Fiatu 500 už přerostl do podivně disproporčního vozu, jakým je 500 L Living. Běžní lidé si pak při pohledu na tento vůz vzpomněli na Fiat Multipla, jehož ideovým nástupcem living fakticky i je. Také se snaží na co nejmenším půdorysu nabídnout co nejvíce prostoru, ačkoliv tentokrát na to nejde pomocí tří sedadel vepředu, ale sází na koncepci 5+2.

Námi testovaný vůz příplatkovou třetí řadu sedadel neměl, místo toho nabízí zavazadlový prostor o objemu 638 litrů, i když při otevření víka kufru je začnete trochu hledat. Stačí však oddělat kryt podlahy a rázem už tento údaj působí věrohodněji. Výtečný je systém sklápění sedadel, kdy jedním pohybem sklopíte opěradlo i odklopíte sedák, to vše bez větší námahy, která je však potřebná k opětovnému rozložení.

Pozice za volantem není ideální ani po dlouhém hledání. Nepomůžou ani nepohodlná a malá sedadla bez citelného bočního vedení.


V minulosti jsme vyzkoušeli i sedmimístnou verzi, a tak víme, že na poslední dvě sedadla se vejde jen malé dítě, a proto příplatek 20 000 Kč nedoporučujeme. Pětimístná varianta má hlubší zavazadelník a odpovídá perfektně popisu prostorného rodinného auta, které má zároveň stále poměrně kompaktní rozměry. Řidič a spolujezdec nejsou ničím omezováni, mnoho místa je pro hlavu i nohy. Zadní cestující se pak také pohodlně vejdou, jen koleny se již blíží tvrdému plastovému stolečku. Sedadla největší pětistovky vypadají zajímavě, nesedí se v nich ale příliš pohodlně, zejména kvůli krátkému sedáku. Řidič si také obtížněji hledá pozici za volantem, která nikdy nebude ideální. Na dlouhých cestách vás patrně rozbolí záda tak jako mě a mé spolucestující. Interiér je pak zajímavý na pohled, zorientovat se v něm však není nejjednodušší. Výtečná je možnost nastálo vypnout systém stop-start, zbytek výbavy je plně dostačující a jistě uspokojí většinu zákazníků.

Když vyjedete na silnice, objevíte, že podvozek dobře kombinuje komfort a slušné jízdní vlastnosti. Samozřejmě vše posuzujeme v rámci třídy MPV, proto nečekejte výtečně jezdící automobil s talentem pro zatáčky. Každopádně se ale jedná o rodinný přepravník, který má dostatek přilnavosti a potěší i jistotou, stabilitou a nezáludností. Dobře filtruje velké nerovnosti, je ale trochu nervóznější na těch malých, což je dáno nutností kontrolovat vysokou karoserii. Zábavu ale za volantem opravdu nečekejte, na to si pořiďte malou pětistovku Abarth.

Základních 638 litrů objemu zavazadelníku se dá jednoduše zvětšit.


Naftový motor pod kapotou potěší svou úsporností téměř za všech podmínek, mnoho dalších plusových bodů ale nezískává. Je výrazně slyšet, spolupracuje s příliš dlouze zpřevodovanou šestistupňovou převodovkou a navíc si neumí poradit s některými jízdními podmínkami. Má citelnou prodlevu turbodmychadla a velmi úzké spektrum využitelných otáček. Pokud motor netočí alespoň 1800 otáček, jen těžko se vytáčí a neposkytuje zátah, na který jsme si zvykli u jiných moderních turbodieselů. Naopak za hranicí tří tisíc otáček už jeho výkon uvadá a není důvod jej dál točit, ačkoliv udávaný maximální výkon vrcholí v 3700 otáčkách za minutu. Navíc ani ve využitelném poli byste neřekli, že motor disponuje nadprůměrným točivým momentem 320 Nm. Výraznou dynamiku určitě nečekejte, jakkoliv na to upozorňují již tabulkové údaje zrychlení a maximální rychlosti. V praxi tedy naměříte průměrnou spotřebu 5,8 litru na sto kilometrů, uživatelsky ale motor jednoduše příjemný není a jízda s ním je trochu boj. Slabší agregáty navíc také nedoporučujeme, proto asi bude nejlepší počkat si na silnější verzi se 120 koni, která by mohla některé neduhy odstranit. Plusem Fiatu 500 L Living je pětiletá záruka. Servisní prohlídky má po roce či 35 000 km, přičemž hodina v servisu stojí slušných 665 Kč.

Pokud se vám Fiat 500 L Living líbí, není v mnoha ohledech důvod vám tuto volbu rozmlouvat. Má dospělý podvozek a uvnitř je příjemně variabilní a prostorný. Líbí se mi možnost vybrat si mezi velkým zavazadelníkem a příplatkovou nouzovou třetí řadou sedaček, někteří lidé by to využít mohli. Největším problémem tohoto vozu je nabídka motorů, respektive nevhodná charakteristika testované šestnáctistovky, která se jinak na papíře jeví jako ideální motorizace.

Na rychlou jízdu přece jen není 500 L Living stavěna. Poznáte to i podle výraznějších náklonů karoserie a neochoty při rychlejších manévrech.

Vydáno: 11. 11. 2013

Autor: Ondřej Chamilla, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Fiat 500L bazar