Fiat Doblo Panorama 2,0 Multijet - Třídní double

Spojování vlastností užitkových a osobních aut vždy končí kompromisem. Když však do 4,4 m dlouhé dodávky instalujete silný turbodiesel a sofistikovanější zadní nápravu, snadno překonáte i zavedené matadory tohoto segmentu.

Trh lehkých užitkových aut se nedávno dočkal nového ambiciózního přírůstku. Nové Doblo navazuje v dobrých věcech na první generaci, ale i ze stručného přehledu technických dat a použitých řešení je zřejmé, že přináší i novou kvalitu. Tradičně široká paleta různých speciálních verzí zvládá konkurovat užitkovým Berlingům, Kangům, Partnerům i Caddym. Trumfem Fiatu jsou nové čtyřválce 1,6 Multijet, bonbónkem vybočujícím ze segmentových zvyklostí zase silný naftový dvoulitr.

Mimo obchodně důležitých čistě užitkových verzí však pokračují taky osobní varianty, kterým je věnován tento test.

Image dříče se single-frame

Vnější design je vlastně tím nejvíce užitkovým co najdete na novém Doblu. Vezmeme-li však v potaz, že i dodávky musí být v posledních letech svým způsobem krásné, nemusí to vlastně být definitivní negativum.

Užitkový původ nadiktoval Doblu dvouprostorovou přísně účelovou stavbu karoserie. Ta má vnější rozměry atakující ty největší ve třídě.

Od B-sloupku dále dozadu je maximálně využit obdélníkový půdorys, prostorově stejně efektivní jsou i vertikální tvary, které na něm narostly. V praxi to znamená, že za velmi vysokou přídí s pohlednými sdruženými světlomety a obrovskou maskou, vypůjčenou od Audi, je v rozích jen mírně zaoblený kvádr. Jeho vnější rozměry jsou největší ve třídě, což vypovídá o ambicích tohoto Fiatu mnohé.

Navzdory zřejmému důrazu na praktickou stránku věci, je i na tomto italském autě vidět cit pro estetično. Sedmimístná Panorama i pětimístné Combi mají první tři sloupky karoserie zatmavené, vnější zpětná zrcátka mají elegantní kryty s integrovanými směrovkami a hranatá záď působí efektně a poměrně luxusně díky optickém prodloužení prosklení, které tvoří plastový pás s hlubokým leskem, velkým logem značky a centrálním označením modelu.


 

Stylisticky problematická vodicí lišta druhých posuvných dveří na bocích je celá lakovaná v barvě karoserie, takže celkový dojem kazí jen minimálně. Pozornost při pohledu z boku poutá hlavně nezvykle rychle stoupající linie oken, která ale na druhou stranu omezuje výhled z vozu jen velmi málo.

Nástup na palubu

Přední dveře mají dokonalé míry, nástupní profil je královský a nejvíce připomíná ten u londýnských taxi. Druhou řadu zpřístupňují manuálně otvírané boční posuvné dveře, které jsou po otevření prostorově nenáročné, takže nehrozí kontakt se sousedním vozidlem na parkovišti. Rozměry nástupního otvoru (750 mm na délku x 1180 mm na výšku) nejsou tak ohromující jako vpředu (větší by mohla být hlavně délka dveří nebo chcete-li šířka nástupního profilu), ale s ohledem na to, že zde nepřekáží dveře uchycené v pantech a okolí dveří je volné, to lze akceptovat. Přeci jen jsme v segmentu nižší střední třídy a ne mezi plnohodnotných MPV.

Do třetí řady vede cesta přes překlopená opěradla a následně překlopené sedáky. Vzhledem k prostorovým poměrům, které panují ve třetí řadě, budou tato místa obsazována nejčastěji dětmi, které s nástupem nebudou mít problém. Dospělým pomáhá při nastupování velká vnitřní výška nástupního profilu a interiéru a vlastně i rovná podlaha.

Vystupování má taky svá specifika. V předních dveřích jsou nově tvarované kliky, připomínající výrazně zvětšené ovladače elektrického ovládání oken. Zejména v noci, když budete hledat spouštění okna hmatem, tak může zpočátku docházet k nemilému omylu. Zadní posuvné dveře mají mohutná vertikálně orientovaná madla zvenku i zevnitř. Abyste je mohli zevnitř ovládat, je třeba jednou rukou zmáčknout nejen páčku uvnitř kliky, ale i červeně odlišenou pojistku nahoře. Je to přirozené, jednoduché a tím pádem i bezpečné.

Přístupnost zavazadelníku je podle očekávání výborná. Jsme přece v původně užitkovém autě. Velká výklopná stěna se otvírá vzhůru a končí ve vodorovné poloze. Pod nimi je velkorysá průchozí výška 1940 mm. Z hrany víka netrčí ani zámky, které by mohly být potenciálně nebezpečné při kontaktu s hlavami osob manipulujících se zavazadly.

Z místa řidiče

Řidič ovládá vozidlo skrze volant převzatý z Brava, relativně malý přístrojový panel se čtyřmi budíky připomíná Pandu. V provozu obtěžuje snad jen zdlouhavé podávání informací palubního počítače, jehož displej vždy ukazuje nejprve zobrazovanou veličinu a teprve s malým zpožděním i její číselnou hodnotu.

Řadicí páka je snadno po ruce díky vysunutí do prostoru na výběžku středové konzoly, má přesný chod a přijatelně dlouhé dráhy. Takřka prémiový vzhled černé koženkové manžety a rudou kůží obšité hlavice dotváří dojem z interiéru osobního vozu. Stejný efekt má lesklý panel rádia a elegantní zásuvka s napájením pro přenosnou navigaci na vrcholu přístrojové desky.

Řešení prvků na středové konzole nechává posádku vzpomenout na některé starší osobní fiaty (dvouzónová klimatizace, výdechy ventilace), ale jejich funkčnost je bezproblémová. Snad jen nastavení intenzity podsvícení by mohlo mít intuitivní kolíček uvnitř přístrojového štítu, místo složitého nastavování přes tři tlačítka systému palubního nastavení vozidla na středové konzole.

Rozměry vnějších zpětných zrcátek bohužel nejsou tak velkorysé jako vnější rozměry auta, řada menších osobních aut nabízí lepší výhled vzad. Doblu by prospěla větší plocha zrcadla nebo alespoň jejich tvarování, které by zmenšilo mrtvé úhly výhledu řidiče.

Pět a s trochou štěstí i sedm

Úctyhodné míry rozvoru náprav, šířky i výšky karoserie slibují skvělou prostornost, což se po prvních chvílích v interiéru potvrzuje.

V první i druhé řadě se sedí vysoko i učebnicově ergonomicky. Vzpřímená poloha sedících pasažérů je ve třídě civilizovaných dodávek standardem, což však neplatí o kvalitě materiálů, dílenském zpracování nebo estetické úrovni interiéru s jakou se Fiat Doblo dostává na trh. Naše vrcholná výbava Panorama dostala ostře kontrastující černo-červený interiér, který původní užitkové určení dokonale maskuje.

Ve druhé řadě se sedí stejně luxusně jako vpředu. Může za to extrémní vnitřní šířka 1560 mm, výška nad sedáky 1120 mm a podélný prostor 630-880 mm (podle aktuální polohy předních sedadel). Významnou mírou je v případě polohy sezení vzadu vertikální vzdálenost podlahy a hrany sedáků, která u Dobla činí 400 mm, takže i dospělým cestujícím podpírají sedáky s délkou 500 mm dokonale stehna.

Ve druhé řadě jsme narazili jen na dva prohřešky vůči komfortu. Prvním je nevýrazný prolis na výplni bočních posuvných dveří, který neumožňuje pohodlné opření loktů krajních cestujících. Jde zřejmě o konstrukční nutnost vyžádaná posuvnou konstrukcí (dveře musí být relativně úzké). Ke cti Fiatu naopak jde možnost elektrického spouštění oken v bočních posuvných dveřích, které rozhodně nepatří k samozřejmostem. Druhou položkou na seznamu negativ druhé řady jsou opěrky hlavy, které lze vysunout jen tak, že spolehlivě podpírají hlavy průměrně rostlým cestujícím, ale vyšším osobám už sahají pouze k zátylku.

Za 20.200,-Kč lze z plnohodnotně pětimístného Dobla s obrovským zavazadelníkem udělat sedmimístné MPV. Limitů je v tomto případě celá řada. Prostoru pro třetí řadu není s ohledem na celkovou délku vozu 4,4 m pochopitelně příliš mnoho. Skromný rozměr v podélném směru a nízká výška sedáků nad rovnou podlahou předurčují páté a šesté místo jen pro obsazení dětmi nebo menšími postavami dospělých. Počítejte ale současně s tím, že za třetí řadou zbývá jen symbolických několik desítek litrů pro zavazadla.

Že není Doblo plnohodnotné MPV dokazuje i nemožnost elegantního uklizení třetí řady sedadel pod podlahu. Můžete je v případě neobsazení překlopit vzhůru nebo vyjmout ven z vozidla.

Pětimístné uspořádání naopak nabízí velkorysý zavazadlový prostor. Má základní objem 790 l, minimální vnitřní šířku 1110 mm, délku 910 mm a výšku po plato přes 600 mm. Výška prahu nad zemí u nezatíženého vozu měří jen 580 mm.

Silný diesel

Dvoulitrový turbodiesel schází v nabídce konkurenčních modelů z pera PSA i Renaultu, což může být zbraní Fiatu proti zavedeným jménům. První dojmy za volantem očekávání potvrzují. Motor s objemem 1956 cm3, odvozený od známé jednotky 1,9 JTD, dostal v nejnovějším užitkovém provedení specifikaci s 99 kW ve 3500 min-1 a 320 Nm v 1500 min-1. Jeho pýchou je klidný běh a nerušící chod v nízkých a středních otáčkách. Dvoulitrový Multijet vyznačuje i snadnou obsluhou. Nástup točivého momentu je při rozjezdu plynulý, spojka je relativně měkká.

Při jízdě přeci jen jistý turboefekt pocítíte. Otáčky by neměly spadnout pod 1700 min-1, aby výsledná dynamika jízdy odpovídala velmi slibným parametrům. Když se budete snažit držet krok s osobními auty, budete se muset vypořádat s občasným promluvením hnacího momentu do jinak velmi dobrého řízení.


 

Při klidné jízdě lze udržovat tempo 100 km/h s 2000 min-1 při zařazeném nejvyšším stupni, za což se motor odvděčí spotřebou 6,5 l/100 km. Velká čelní plocha brzdí silný dvoulitr v dalším rozletu, žene ručku otáčkoměru k 2600 min-1 a dálniční spotřebu při rychlostním průměru 130 km/h mezi 8 a 9 l/100 km. Vnitřní hluk roste s rychlostí, i když karoserie se zdá být nadprůměrně tuhá.

Téměř jako s MPV

Jízda s Doblem hodně připomíná MPV nižší střední třídy. Při nízkých rychlostech a ve městě je odpružení nečekaně komfortní i když nemáte vzadu nic moc naloženo. Komfortní v mnoha případech této kategorie znamená i nejistý ve vyšších rychlostech nebo špatně tlumící nerovnosti. Nic z toho ale o Doblu neplatí.

Zadní náprava nemá klasickou vlečenou konstrukci se spojovacím torzně poddajným členem, ale dostala navíc ještě příčná vodicí ramena, která pomáhají udržovat optimální polohu kol v zatáčkách a při různých zatíženích. Projevuje se to i na dobrých jízdních vlastnostech a minimálním odskakování zadních kol na nerovném povrchu.

Relativně těžký turbodiesel vpředu zatěžuje hnací kola a funguje i jako dobrý stabilizátor pro jízdu v přímém směru. Doblo je proto velmi klidné i při jízdě po dálnici a jen málo citlivé na boční vítr.

Celkově jde o nejpovedenější kompromis mezi velkou užitečnou hmotností, akceptovatelnou ovladatelností a dobrým komfortem jízdy, jaký dnes můžete v této specifické kategorii dostat.

Ceny

Pohled do akčního ceníku Dobla Panorama naznačuje, že se tento Fiat může snadno stát alternativou k osvědčeným jménům v kategorii dostupných MPV. Úspěšný bude hlavně u těch rodin, jejichž děti už dorostly do takřka dospělého věku, a přesto stále cestují s rodiči. Pět míst v tomto voze je skutečně plnohodnotných a k tomu je možné využít vysoce nadprůměrný zavazadlový prostor.

Za necelý půlmilion je k mání nejvyšší verze s nejvýkonnějším turbodieselem, ale z prvního svezení se slabším šestnáctistovkovým Multijetem je jasné, že když ušetříte 40 tisíc korun za dvoulitr, o mnoho z jízdní dynamiky nepřijdete.

V krátkém odstupu od Panoramy se k nám dostala i jednodušší verze Doblo Combi se stejným motorem a pětimístným interiérem. Místo takřka kompletní výbavy očekávané od rodinného auta, kterou umí Doblo Panorama za 485 tisíc Kč (vč. DPH) nabídnout, představuje Combi jednodušší provedení určené hlavně pro profesionální využití.

Verzi se silným turbodieselem a nadprůměrnou jízdní dynamikou a dostanete už za 330 tisíc Kč (bez DPH). Jak ukazují fotografie světle modrého exempláře s pětimístným interiérem, je jednodušší provedení Dobla velmi blízké osobním vozům. Standardně dodávané zadní plato lze umístit do dvou poloh a zatížit až 70 kg.

Závěr

Fiat opět přichází na trh s Doblem s časovým odstupem za Renaultem Kangoo, Peugeotem Partner a Citroënem Berlingo, ale tentokrát má podstatně větší šanci na zisk většího tržního podílu, než s minulou generací. Dospělé užitkové auto s robustní konstrukcí se navíc dokázalo téměř ideálně proměnit v prostorné osobní skoro-MPV, jehož původ prozrazuje pouze vnější design.

Od zavedených konkurentů jej odlišují velmi dobré jízdní vlastnosti, přijatelné jízdní pohodlí i v nezatíženém stavu a tichý, silný a přiměřeně úsporný turbodiesel.


 

První cena vozu289.900,- Kč (Active, 1,4 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací449.900,- Kč (Dynamic, 2,0 Multijet 99 kW)
Základní cena testovaného vozu484.900,- Kč (Emotion, 2,0 Multijet 99 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků536.600,- Kč (Emotion, 2,0 Multijet 99 kW)

Plusy

  • Velmi prostorná karoserie, v pětimístném provedení obrovský zavazadelník
  • Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě osobních dodávek
  • Jízdní pohodlí i v nezatíženém vozidle
  • Jízdní stabilita i ve vyšších cestovních rychlostech
  • Silný a tichý turbodiesel s komfortním ovládáním
  • Možnost stahování oken v bočních posuvných dveřích
  • Šestistupňová převodovka s přesným řazením

Minusy

  • Příliš velká šířka vpředu i vzadu znamená nemožnost opřít si loket o dveřní opěrku
  • Větší mrtvý úhel v zrcátkách (pomohlo by tvarované zrcadlo na vnějším kraji)
  • Nízká horní poloha hlavových opěrek vzadu
  • Šesté a sedmé místo pouze pro nouzové použití
  • V sedmimístné verzi nedostatečný objem zavazadelníku

Vydáno: 26. 04. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Fiat Dobló bazar