Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG vs. VW Up! 1.0 CNG

Za 80 korun lze pořídit palivo na 100 km pro Fiat Pandu nebo VW Up na zemní plyn. Oba malé vozy s pohonem na CNG minimalizují náklady na provoz, není však daň za úspornost příliš vysoká?

Když jde o úspory, není příznivcům zemního plynu nic drahé. To bychom měli zdůraznit, neboť zatímco pro příležitostného uživatele může být jízda na CNG (Compressed Natural Gas) jen neobvyklým novým zážitkem, pro přesvědčeného vlastníka plynového vozu se jedná téměř o světonázor. Když přijde na přetřes skutečnost, že k plnicím stanicím s CNG je často nutné podnikat velké zajížďky, odpovídají přátelé zemního plynu, že k vyřešení problému stačí jen trochu více plánovat. Pak již lze jezdit jen na plyn a nikoliv na benzin, což je vlastně pravým naplněním smyslu obou vozů.

V městském módu je posilovač řízení ještě intenzivnější, na zpětnou vazbu to však už nemá větší vliv.


I tak je ale nutné počítat s tím, že je nutné ujet cca 50 000 km pouze na plyn, aby se vyšší pořizovací cena vozu na CNG zaplatila. Panda na plyn je dražší o 60 000 korun a více než o 105 kg těžší než čistě benzinová 0.9 TwinAir. Up CNG je o 91 kg těžší a o 56 000 korun dražší než základní benzinová varianta o výkonu 60 koní, na dolní úrovni jejíhož temperamentu se verze na plyn pohybuje.

Spěchat v tomto volkswagenu prostě příliš nelze. Startuje sice, a to i při nízkých teplotách, rovnou na zemní plyn, s nějakým velkým zrychlením se však příliš počítat nedá, kupředu vyráží jen velmi zvolna, a při rychlostech nad 130 km/h je akcelerace už velmi slabá. Maximálních 90 Nm nestačí pro udržení rychlosti ani v mírných stoupáních. Dýchavičnému tříválcovému motoru příliš nepomáhá ani odstupňování pětistupňové převodovky. Řidič musí zvolit klidný styl jízdy, aby mu vozidlo mimo město nepřipadalo podmotorované.

Více objemu kufru ztrácí up, neboť se pod ním nachází jediný rezervoár na plyn. Zásobník pojme 11  kg CNG.


Jinak má ale plynový up vše, co se očekává od moderního malého vozu: nádrž na 11 kg zemního plynu je umístěna pod zavazadlovým prostorem, což jej sice zmenšuje o 38 litrů, neomezuje však jeho variabilitu. A dále - přestože je up o 11,4 cm kratší než panda, poskytuje uvnitř více místa čtyřem pasažérům, kterým nabízí pohodlná sedadla, vhodná i pro delší trasy. Volkswagen navíc dobře péruje, je z něj solidní výhled a ve srovnání s pandou zatáčí precizněji a agilněji, má bezpečné jízdní vlastnosti a účinné brzdy. Že jde o úspornou variantu, lze rozeznat podle několika detailů, kryt hrdla palivové nádrže není napojen na centrální zamykání, cestující na zadních sedadlech mají jen výklopná okna – a samozřejmě také podle spotřeby: na 100 km spotřebuje 3,8 kg zemního plynu.

Panda má spotřebu o 0,4 kg větší, což si však její motor nepochybně zaslouží. Ačkoliv má dvouválec v plynovém provozu o pět koní a pět newtonmetrů méně, je to pořád ještě dost. Do tempa se sice přeplňovaných 875 cm3 dostává poněkud pomaleji, po dosažení 2000 otáček je to ale už jiné kafe. Motor se pak nechá velmi ochotně vytáčet. Dvouválec potěší silným zátahem a vhodně jej doplňuje pětistupňová převodovka. Vůz je schopen solidního zrychlení i v rychlostech nad 130 km/h. Přitom je tišší než up, do jehož interiéru proniká více aerodynamického hluku, a silněji lze ve volkswagenu slyšet také kamínky bubnující do podběhů.

Přes téměř identickou vnější šířku nabídne up cestujícím vzadu o 10,5 cm širší vnitřní prostor, i místa pro nohy je zde více.


Mimo jiné i díky delšímu dojezdu zvládá fiat lépe delší vzdálenosti. Vedle 12 kg plynu ve dvou zásobnících – jeden je pod zavazadlovým prostorem, druhý pod středovým tunelem – se do pandy vejde až 35 litrů benzinu. Přičemž jen na něj ujede fiat dobrých 500 kilometrů. Up se musí spokojit s nouzovou zásobou deseti litrů benzinu, která sice při hledání místa pro tankování zemního plynu v doposud řídké síti plnicích stanic s CNG (v ČR 52) jistě přijde vhod, nemusí ale vždy stačit. Navíc fiat boduje díky pohodlnějšímu nastupování, vyšší variabilitě (za příplatek 1500 Kč lze sklopit opěradlo předního sedadla) a lepší výbavě, která zvyšuje bezpečnost jízdy. Stejně jako u VW Up se např. jedná o systém nouzového brzdění, který funguje do rychlosti 30 km/h, objednat si ale také lze šest místo čtyř airbagů a výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy.

S výjimečně lehkým – a právě tak nepřímým – řízením uhání panda ulicemi. V zatáčkách si neodpustí velké boční náklony a brzy se začíná chovat nedotáčivě. Navíc i přes měkké nastavení podvozku je pérování dost kostrbaté – zde se projevuje stáří konstrukce: technickým fundamentem současné pandy je druhá generace, která se vyráběla v letech 2003 až 2012. To rovněž vysvětluje rozvor 2,30 m, který zužuje prostor pro cestující vzadu. Mohou tam sice na rozdíl od VW Up sedět až tři cestující, jistou míru komfortu s dostatkem místa pro hlavu, kolena a lokty však na úsporně čalouněných sedadlech naleznou jen dva pasažéři. Přičteme-li k tomu jednodušší ovládání, profiluje se up jako modernější auto. S pandou je naproti tomu radostnější svezení, které může řidiči přijít vhod.

Panda CNG využívá stejný podvozek jako Panda Trekking, díky větší světlosti (o 5,4 cm) je pod vozem dostatek místa na nádrže.

Vydáno: 21. 04. 2014

Autor: Ondřej Šámal, foto Archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Fiat Panda bazar