Ford Fiesta ST: Pes, který štěká...

...nekouše. Takové je i ST, navztekané, zvučné. Pohrozí, ale chyby toleruje. Na mokru ovšem dá vzpomenout na saturninovský dodatek "kousali všichni".

Fiesta ST má svůj příchod zkomplikovaný celou řadou okolností. Za prvé si dala na čas, přičemž již od prvních chvil současné generace novináři po celém světě lkali, že podvozek je tak dobrý, že by snesl mnohem více výkonu. Po tak dlouhém čekání musí být výsledek minimálně silně nadprůměrný, aby sklidil chválu. Za druhé je tu pak problém tradice. Rychlý ford není jen tak něco, řada povedených minulých modelů je tak dlouhá, že sebemenší zakolísání by bylo považováno za urážku legendy. Cortina Lotus, později sierra a zabijácký Escort RS Cosworth či minulá generace fiesty ST a neurvalé Focusy RS: všechny tyto vozy vytvořily takřka legendu ovladatelnosti, rychlosti, zábavy, příběh o vynikajících podvozcích a zapojení řidiče do děje. Splní Fiesta ST neskromná očekávání? Mají se všichni mladí a neklidní, rychlí i zběsilí na co těšit?

Nebudu s tím dále zdržovat, mají. Opravdu mají. Pokud bych měl fiestu charakterizovat co nejstručněji, první mě napadne spojení "boy racer". Původně má sice trochu pejorativní nádech hulvátství, ale/proto fiestě sedí dokonale. Navíc i řidičský holobrádek se může za jejím volantem postupně proměnit ve zkušeného "drajvra" a šance, že přitom bídně zhyne v troskách, není nijak závratně vysoká. Fiesta je totiž povětšinou "hodná", což ovšem není v žádném případě radno zaměňovat za "sterilní" či "nudná".

 Automobily Ford Fiesta ST
V plném tempu zůstává fiesta čitelná, a pokud ji záměrně neprovokujete, tak i dokonale stabilní.

Jak to dělá? Předně je tu motor, čtyřválcová šestnáctistovka s turbodmychadlem, produkující 182 koní a 240 Nm, v krátkodobém režimu overboost pak až 200 koní a 290 Nm.

Již v základu povedený podvozek byl snížen o 15 mm, dostal tužší stabilizátory, pružiny a tlumiče. Sedmnáctipalcová kola obouvají na míru připravené pneumatiky Bridgestone Potenza RE 050 a o přenos síly na vozovku se stará "elektronický samosvor" eTVC. Souhru komponent ladili inženýři Fordu obligátně na Severní smyčce Nürburgringu. K výše jmenovanému přidejte strmější převod řízení, anatomické sedačky Recaro, rezonátor ve výfuku a kanál vedoucí zvuk od sání do kabiny a je jasno, že u Fordu to mysleli opravdu vážně. Velice vážně to může myslet i řidič, aniž by riskoval zklamání.

 Automobily Ford Fiesta ST
Materiály interiéru vypadají velmi dobře a ani při vysloveně ostrém zacházení na náročných silnicích se odnikud neozývají pazvuky.

Než si o tom ale povíme více, vezměme ve zkratce v potaz i praktickou stránku věci. Cena je velmi dobrá jak vzhledem k výbavě, tak ke konkurenci. Užitná hodnota v poměru k běžné verzi nijak výrazně neklesá, jen na zadní sedačky se přes široká opěradla předních hůře nastupuje. V městském provozu spotřebovala fiesta 8,1 l/100 km, na dálnici 7,6 litru, mimo město 6,4 l/100 km. Po okresce se dá jezdit i kolem pěti litrů, ale kdo by odolal. Pokušení je tak silné, že konečný průměr v testu dosáhl 8,4 l/100 km. Když totiž plyn občas polechtáte a využijete potenciál auta, pojedete za nějakých devět až deset litrů. Když ale dáte fiestě řádně "pod ocas", zobne si dvacet - což mimochodem není vůbec špatné.

A nyní k vážnějším tématům. Motor se začne opravdu probouzet kolem 1800 otáček, turbo foukne a poměrně lehká fiesta vyrazí kupředu za doprovodu dunícího výfuku. Převodovka je přesná, nezadrhává a je radost s ní spolupracovat, po přeřazení nastane chvilička ticha, než se turbo opět nafoukne. Ve 4500 otáčkách chytí motor ještě jednou dech a zvuk přidá na naléhavosti. Jedinou vadou jinak konstantního přísunu výkonu je, že postrádá špičku. Je tedy třeba občas mrknout na otáčkoměr a řadit před omezovačem.

 Automobily Ford Fiesta ST
Ecoboost má dvě tváře. Dokáže být podivuhodně úsporný, a když zatopíte pod kotlem, přihne si s gustem notorika a mohutně zatáhne.

Ta pravá nirvána přijde v zatáčkovitých partiích. Podvozek se totiž povedl na výbornou. Stabilizace je nastavena vysloveně benevolentně, takže většinou do řízení nezasahuje. Lze ji ovšem (skoro úplně) vypnout a užívat si jemné dolaďování stopy plynem, volantem a brzdami. V nájezdu do zatáčky jde přibrzděním lehce odsadit záď. Čitelně a bez rizika mohutného smyku (jak s gustem předvádí větší bratr Focus). Elektronický samosvor následně pomůže s trakcí na výjezdu ze zatáčky, s plynem si můžete citlivě hrát, nebo počkat o chvíli déle a naložit motoru, co se do něj vejde. Při výjezdu z těsné zatáčky na plný plyn se zařazenou dvojkou to eTVC vzdá a dá řidiči, co chtěl. Tedy oblak dýmu od vnitřního předního kola. Ve chvílích, kdy se pohybujete na hranici trakce, je ST řidičsky vysloveně uspokojivé. Můžete si hrát s přenosy hmotnosti a využívat toho, že v limitních situacích ožije řízení a informuje o veškerém dění pod koly. Nebo můžete hulvátsky rvát pneumatiky na plných brzdách, ťukat při tom do plynu při podřazování, rozhodit stabilitu volantem a na výjezdu zarvat pedál plynu bez rozmyslu do koberce. A ST se podvolí. Tak radostně a schopně, že ani nebudete postrádat mechanický samosvor, ani vás nenapadne pokukovat po ruční brzdě. Brzdy s rostoucí zátěží a teplotou změní charakteristiku, začnou pískat, ale účinnost neztrácejí ani při velmi ostrém zacházení. Z úsměvu od ucha k uchu člověka probudí až pípnutí doprovázející rozsvícení "hladového oka" a upozorňující na nutnost cesty k benzince.

Negativa se také najdou. Nejcitelnějším a nejprotivnějším z nich jsou sedačky. Sedák je příliš vysoko, přičemž snižování se odehrává v zadní části, takže budete mít potopené pozadí a vystrčená kolena... a stále budete moc vysoko. Z toho důvodu pak působí řadicí páka jako umístěná moc daleko vpředu. Na delších cestách z nich také mohou bolet záda - zkrátka skořepiny předchozích modelů byly lepší. Dále zmiňme nevalnou účinnost halogenových světel a chod spojky by mohl být možná trochu tužší. Tuhý podvozek z člověka sice nevyklepe duši, ale na dálnici není moc příjemný, ovšem výfuk do 130 km/h takřka mlčí, pokud neakcelerujete. Poslední negativum není vlastně negativum. Na mokru si velmi rychle uvědomíte, že ST není hračka, ale silné auto, které umí být zákeřné. Zábava dostává dimenzi smyků s rychlým přechodem nedotáčivosti a přetáčivosti. Čitelnost zůstává, jen je třeba si dávat "majzla" a rychle reagovat.

Závěrem snad jen: doporučuji. Vřele. Každému, kdož nemůže zanedbat praktičnost, ale rád se za volantem zodpovědně a vydatně pobaví.

 Automobily Ford Fiesta ST
Sedačky Recaro jsou jednou z horších částí auta. I v nejnižší pozici jsou příliš vysoko.

Cena
Fiesta ST: 454 900 Kč
Testovaný vůz: 483 790 Kč

 Automobily Ford Fiesta ST
Definicí hot-hache je maximum zábavy za přijatelné peníze a s minimem kompromisů v oblasti praktičnosti. Fiesta ST tuto definici naplňuje velmi přesvědčivě.


Vydáno: 22. 07. 2013

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Ford Fiesta bazar