Ford Fiesta ST vs. Peugeot 208 GTI vs. Renault Clio RS

Zavedené pořádky ve světě automobilů, jak už to tak bývá, nevydrží dlouho. Nejinak je tomu i v případě malých ostrých hatchbacků. Kdyby zde byl test předchůdců, tak clio jasně vyhraje, peugeot propadne jak kámen vodou a fiestu označíme za zajímavou, avšak pomalou alternativu. Jak to dopadne dnes?

Tentokrát zde máme tři novinky mezi hot-hatchi, které si přímo konkurují, oblíbené okresky a volné hřiště v podobě Autodromu Sosnová. Recept na ostrý hatchback se již léta nemění. Vezměte karoserii levného malého automobilu, přidejte atraktivní bodykit, velká kola, pořádné brzdy a detaily, jako jsou rychlé pruhy či výrazné koncovky výfuku. Uvnitř nezapomeňte na anatomické sedačky a sportovní volant. Pod kapotu pak putuje motor, který by byl důstojným pohonem i pro auto o dvě třídy větší.

Podvozkový mág, univerzál se skvělým motorem, či prskající drsňák s řazením pod volantem? Volba je na vás.


Zajímavé je pozorovat, jak se s tímto precedensem jednotliví dnešní účastníci poprali. Fiesta vypadá k mému překvapení trochu zvláštně. Ford totiž Peugeotu přebral titul výrobce s největšími čelními maskami. Auto také v porovnání s ostatními působí jako úzké a vysoké. Uvnitř pak najdete směsici tlačítek různorodého tvaru a velikosti.

To peugeot vypadá vcelku elegantně, až by do něj člověk pomalu neřekl, že se jedná o sportovní a dravý model. Prozrazují jej zejména sedmnáctipalcová kola, která jsou stejně velká jako u dalších dvou hatchbacků, ale na pohled vypadají větší. Jinak je vše na autě spíše decentní. Kombinace černočervených plastů v interiéru na mne nepůsobí příliš vábně, právě do sportovního modelu mi ale sedí malý volant. Škoda že má nepravidelný tvar.

Osobně mi malý volant a přístrojový štít nad ním vždy vyhovoval. Ke GTI se pak vyloženě hodí. Červenočerné ozdoby nepůsobí dobře.


Zvenku se mi osobně nejvíce líbí renault. Má široký, sebevědomý postoj a kupříkladu záď s atraktivními koncovkami výfuku považuji za velmi povedenou. Tohle není verze Cup, spokojit se tedy musíte pouze se stříbrnými koly místo černých. Uvnitř však renault působí chatrněji a méně kvalitně ve srovnání nejen s konkurenty, ale také s předchůdcem. To je jednoznačně krok zpět, ačkoliv výbava se dá nazvat bohatou. Ještě aby ne, když je clio nejdražším autem v našem výběru.

Vnější a vnitřní vzhled nás však u hot-hatchů zajímají mnohem méně než schopnost bavit řidiče každý den. Největší smysl pro drama má clio, zejména když jej přepnete do režimu Sport či Race. Chrčí, prská, plive do výfuku a nepotřebuje k tomu ani vysoké otáčky. Hluboký baryton se rovněž line z výfuku fiesty. To peugeot působí při klidné jízdě téměř jako normální 208, jen o malinko preciznější a s mírně tužším podvozkem. Pro každodenní potřeby je soužití s ním pravděpodobně nejsnadnější. Fiesta má totiž velmi tuhý podvozek a ještě se v ní podivně sedí – vysoko a nepřirozeně. Clio je na tom s pozicí za volantem nejlépe, vše ale kazí převodovka, která v automatickém režimu neumí řadit hladce ani inteligentně.

Clio v tomto testu nebylo vybaveno podvozkem Cup. Na okruhu mělo nejméně přilnavosti, bavilo svou rozevlátostí.


Pravá zábava však začíná na začátku oblíbené okresky či na okruhu. Usedám nejprve do clia. Základem dobrého řidičského zážitku je přepnout auto do režimu Race, což jde, jen když je volič převodovky vychýlen do manuálního režimu. Zkouším launch control, tedy naprogramovaný ideální rozjezd, který se aktivuje zatáhnutím za obě řadicí pádla pod volantem najednou a zároveň sešlápnutím brzdy i plynu. Motor se mírně vytočí a výfuk začne atraktivně štěkat a plivat. Pak již jen pustit pádla i brzdu, a clio vyrazí s mírným prokluzem kol vpřed. Výhoda režimu Race je ta, že nechává řazení čistě na vás. V omezovači otáček tedy auto nepřeřadí a převodovka poslouchá téměř vždy na slovo. Mohla by však reagovat o chlup rychleji. Ideální dobu pro řazení vám oznámí krátké pípnutí. Jedna věc se cliu nedá upřít, v přímce je opravdu rychlé. My jsme měli k dispozici obyčejnou verzi, příplatkový paket Cup nabízí ještě silnější brzdy a tužší podvozek. Kvůli brzdám jej doporučujeme, s podvozkem je to složitější. Auto s ním si totiž neumí dostatečně poradit s nerovnostmi, zejména když jedete ostře zatáčkami. Ozve se rána, RS odskočí a najednou si připadáte jako v plastové krabičce, ne v tuhém sportovním autě. Problémem je, že stejné problémy se týkají i klasické, měkčí verze podvozku, jen s tím rozdílem, že auto má v zatáčkách tendenci jezdit velmi rozevlátě. Popravdě jsem z nastavení podvozku clia dosti zklamán. Předchůdce totiž působil mnohem lépe, pevněji, zároveň komfortněji a jistěji. Podvozek nového Clia je krokem zpět. Přeplňovaný motor pak působí povedeně a má říz, v reálu však počítejte s nejvyšší spotřebou. Při opravdu klidné jízdě umí být úsporný (mezi pěti a šesti litry na 100 km), to však konkurenti rovněž. Na okruhu byl navíc renault nejpomalejší a nejméně precizní.

Okresky naopak sedly fiestě. Ta působí nejtužším dojmem a má pro sportovní jízdu nejlépe nastavený podvozek, který v ostrém tempu i skvěle filtruje nerovnosti a téměř nezná nedotáčivost. Při klidné jízdě je ale nejméně pohodlná. Dobrý dojem dokresluje precizní, rychlé a komunikativní řízení. Toužíte-li po čistokrevném sportovním autě, fiesta by měla být vaše volba. A to přesto, že motor je spíše středně otáčkový tahoun bez výrazné výkonové špičky. Aspoň hezky zní a hendikep 20 koní není ve srovnání s konkurencí poznat. Výhodou je řazení manuální převodovky, odezva motoru a rozmístění pedálů. Na okruhu tak fiesta svým časem silně dotírala na peugeot. Přitom je to stále překvapivě prostorné auto s dostatečným místem na zadních sedačkách, což se nedá říci o renaultu, i když má jako jediný pětici dveří. Preferujete zážitky před každodenní použitelností? Fiesta vám padne do noty.

Podvozek fiesty nemá na okruhu přemožitele, stejně jako její řízení. Auto působí precizně, obratně a nezná nedotáčivost.


A pak je zde Peugeot, kdysi výrobce špičkových hot-hatchů, který posledních patnáct let v této oblasti silně tápe. Již příchod kupé RCZ jasně signalizoval, že s tímto výrobcem musíme opět počítat, a 208 GTI to potvrzuje. Mohla by být o kousek lepší, kdyby se více inspirovala právě RCZ, které má ostřejší podvozek a preciznější řazení, jako komplexní balíček však GTI nabízí přesně to, co by ostrý hatchback měl. Peugeot je rychlý (na okruhu nejrychlejší), má nejúčinnější brzdy, skvělý motor, jehož výkon graduje v atmosférickém stylu, ale přitom nechybí dostatek točivého momentu a každodenní použitelnost. Podvozek z vás nevyklepe duši, zároveň je stabilní v zatáčkách. Zvuk je decentní a nerušivý, rykot nastane až ve vysokých otáčkách. GTI dokáže pobavit, když chcete, ale nevnucuje se vám. Nemá tolik podvozkového talentu jako ford, nicméně se mnohem lépe vyrovnává s každodenními nástrahami, i když posaz za volantem stejně jako u fordu není ideální.

Jak je vidět, časy se mění. Je paradoxem, že kdyby se stále prodávalo minulé Clio RS, téměř jistě by útočilo na vítězství. Novinka renaultu se však musí podrobit nejen talentovanému a univerzálnímu peugeotu, ale také nesmírně dobře jezdícímu fordu.

všechna auta se na trati v Sosnové cítila jako ryba ve vodě. Zábavu si vychutnáte ve všech.

Vydáno: 14. 10. 2013

Autor: Ondřej Chamilla, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Ford Fiesta bazar